שינה טובה
03 ספט, 2023

שינה חדשה – הטכנולוגיות המתקדמות שיעזרו לכם לישון

מאפליקציות לניהול שינה, דרך משקפי אור ועד לרצועות חכמות שמשנות את גלי המוח – קבלו את רשימת הטכנולוגיות המתקדמות שיעזרו לכם לישון הרבה יותר טוב בשנה החדשה

כשליש מאוכלוסיית העולם מוטרד כיום מבעיות שינה מסוגים שונים. חברות, חוקרים ומדענים המודעים להיקף הבעיה, עמלים למציאת פתרונות טכנולוגיים שיוכלו לעזור לנו לישון טוב יותר. הנה כמה גאדג'טים וטכנולוגיות מתקדמות שיעזרו לכם לצלול לשינה איכותית ושלווה:

אפליקציות שינה: מי מדבר מתוך שינה ואיך עושים היפנוזה

אין ספור אפליקציות שינה עומדות כיום לרשותכם בטלפון החכם. אחת הפופולריות והמומלצות היא SleepCycle, שמנתחת את דפוסי השינה שלכם ומאתרת כמעט כל דבר המתרחש במהלך השינה שלכם – למשל, מתי וכל כמה זמן אתם נוחרים, משתעלים, או מדברים מתוך שינה. האפליקציה מפעילה שעון מעורר בדיוק ברגע הנכון מבחינת מחזורי השינה שלכם, כדי שתקומו הכי רעננים שאפשר. מתקשים להירדם? תוכלו למצוא כאן גם מוזיקה מרגיעה ואפילו לשמוע סיפור לפני השינה.

אם אתם מסוג האנשים שזקוקים לפידבק מהסביבה, באפליקציה Sleep Time תוכלו בנוסף לפיצ'רים המרכזיים, לשתף את נתוני השינה שלכם עם חברים, ולהתחרות ביניכם מי ישן הכי טוב בלילה.

אם דווקא מדיטציה היא מה שיכניס אתכם לשינה עמוקה, הורידו את האפליקציה BetterSleep, שם תוכלו למצוא יותר מ-250 הנחיות למדיטציה והיפנוזה, מכל הסוגים שתוכלו להעלות על דעתכם.

מאחר והמגוון ענק, ההמלצה היא להתחיל להתנסות ולבדוק אילו מבין האפליקציות מתאימה יותר לצרכים שלכם ומצליחה באמת לשפר את השינה שלכם.

שעונים וצמידי כושר: מודדים כמעט הכול

החברות הכי גדולות בעולם (Fitbit Nike, Apple, Garmin ועוד) מציעות כיום מגוון רחב של צמידים ושעונים חכמים מאוד מתקדמים. אביזרים אלה פותחו כאמצעים למדידת מספר הצעדים של המשתמש, אבל היום כבר אפשר למצוא בהם הרבה מעבר לזה – מדידת דופק, מדידת חמצן בדם, קצב נשימה ועוד ועוד. בחלק מדגמי שעוני Garmin למשל, תקבלו סיכום של הזמן הכולל שישנתם, ציון מספרי על מאפייני השינה השונים שלכם וניתוח כל שלב במהלך השינה, לפי שעה. בזכות כל הנתונים הנאספים, השעון החכם יספק לכם המלצות לשיפור השינה, כמו ללכת לישון מוקדם יותר או לשתות פחות קפה.

בשעון אפל, תוכלו גם לקבוע לעצמכם כמה לוחות זמנים לשינה – למשל אחד לסוף השבוע ואחד לימי עבודה. בכל אחד מהם תוכלו להגדיר מראש כמה שעות אתם רוצים לישון, מתי ללכת לישון ומתי לקום, וגם להגדיר מצב "שינה" שמגביל את הסחות דעת והפרעות עוד לפני כיבוי האורות.

בזמן שישנתם: הכירו את המיטה החכמה

מאחר ורוב האנשים לא ישנים בלילה עם השעון החכם לצידם, המיטה והמזרון הופכים למקור מידע חשוב. מיטות חכמות מצוידות בחיישנים המנטרים את השינה שלכם, כמו למשל את כמות התזוזות ואופי התזוזות שלכם. מדידת התזוזות יכולה להעיד על איכות השינה, כמו על הפרעות או על שלבים שונים במהלך השינה – אם למשל נמצא כי בזמן מסוים כמעט לא זזתם, כנראה שהייתם בשלב של שינה עמוקה (REM).

בנוסף, בהתאם לנתונים שהיא מקבלת, המיטה החכמה מתאימה את עצמה אוטומטית לתנוחת השינה המועדפת עליכם. יש מיטות שיודעות לזהות נחירות ולשנות בהתאם את תנוחת השינה של הנוחר – למשל, להרים את ראשו באיטיות, עד להפסקת הנחירות.

פיצ'רים נוספים שיכולים להיות מובנים במיטה חכמה הם תרמוסטט שמווסת את החום במזרון בזמן שאתם ישנים, צינורות אוויר במזרון שמתמלאים כדי להתאים אותו לתנוחת האדם הישן, בקרת תאורה מובנית ועוד.

המידע שנאסף על ידי המיטה משודר ישירות לאפליקציה בטלפון החכם שלכם או לשעונים חכמים ייעודיים שנמכרים עם המיטה.

גאדג'טים חכמים: לישון עם רובוט

איסוף דאטה על השינה יכול להיעשות גם באמצעות רפידות חכמות שמניחים מתחת לסדינים, המנטרות את דפוסי השינה שלכם, מזהות את מחזורי השינה שלכם, נחירות, קצב לב ועוד, ומשדרות אותן לאפליקציה ייעודית.

תוכלו להיעזר גם בכריות חכמות, המזיזות את תנוחת הראש על פי נתונים שהן אוספות, באמצעות הכנסת והוצאת אוויר, וזאת כדי להפחית את הסיכון להפסקת נשימה במהלך השינה. התזוזות העדינות של הכרית "מעוררות" את שרירי הגרון, והנשימות חוזרות למצב תקין.

אם אתם מתגעגעים לחבק דובי במהלך השינה, תשמחו להכיר "רובוט כרית" שמחקה את קצב הנשימה שלכם ומסתנכרן איתה, ממש כמו סנכרון בין אמא לתינוק, עד שבסופו של דבר הוא מזהה שאתם במצב שינה ומכבה את עצמו. הכרית החכמה הזו לומדת את דפוסי הנשימה שלכם, מתאימה את עצמה אליכם וגם יכולה להשמיע מוזיקה כדי לעזור לכם להירדם.

ישנו גם מכשור לביש שיכול לסייע בניטור השינה ובהרגעה. למשל רצועה שנחגרת על הבטן, מנטרת את תנועות הנשימה ושולחת אות לאפליקציה, שמלחינה בזמן אמת צלילים על פי משך התנועות. הצלילים שמתקבלים עוזרים לגוף להירגע ולהירדם במהירות.

רצועה חכמה מבית פיליפס תעזור לכם להפסיק לנחור. חוגרים את הרצועה סביב החזה, וחיישן שמוטמע בתוכה יכול לנטר אם אתם שוכבים על הגב במהלך השינה. כשזה קורה, הרצועה מעבירה ויברציות עדינות שמעודדות אתכם לעבור לישון על הצד עוד לפני שאתם נוחרים. אלגוריתמים חכמים בתוכנה מתאימים את רמת הוויברציות לדפוסי התגובה האישיים שלכם.

רצועת הראש של Muse S תספק לכם קטעי סאונד מרגיעים שיעזרו לכם להירדם מהר. היא עוקבת אחר פעילות המוח, קצב הלב, הנשימה והתנועות שלכם, בזמן שאתם נרדמים ובמשך כל הלילה.

אם אתם לא מעוניינים להשתמש ברצועות על גופכם או בחיישנים מתחת לסדין, הפתרון שמציעה חברת sleepscore הוא בדיוק בשבילכם. באמצעות מכשיר שמונח על שידת הלילה, המערכת תנטר את השינה שלכם ותספק לכם נתונים מדויקים על איכות וכמות השינה שלכם, תובנות מותאמות אישית ועצות מעשיות. לטענת החברה, מכשיר הניטור מדויק מאוד ויעבוד גם אם אתם ישנים מתחת לשמיכה עבה.

מאזנים את השעון הפנימי: משקפיים לטיפול באור

טיפול באור בהיר (פוטותרפיה) נועד לאפס את השעון הביולוגי במוח במקרה שהוא משתבש. הוא יכול לסייע להתמודד עם אינסומניה, ג'ט לג, ימי חורף חשוכים ואפילו עם קשיים בשינה שחווים אנשים שעובדים במשמרות. בקטגוריה הזו תוכלו למצוא למשל את AyoLite, אביזר לביש מעוצב במראה עתידני, את משקפי Propeaq, או ה- Pocket Sky הדקיקים – בכולם נדרשות מספר חשיפות לאור במשך 20 דקות בממוצע כדי להגיע לאיזון. במכשירים אחרים, כמו למשל ה- Retimerהמטפל באור ירוק-כחול, נדרשת חשיפה יומית ממושכת יותר של כ-45 דקות עד שעה, כדי להגיע לאיזון.

שומרים על טמפרטורה נכונה: אלגוריתמים ואוטומציה בשירות השינה 

חברת Sleep.me פיתחה מערכת לשינוי טמפרטורת המיטה באמצעות מים, לפי נתוני אמת הנמדדים במהלך השינה שלכם. משטח קטן המוצב מתחת לסדין, מודד נתונים כמו מהירות הנשימות וקצב הלב. המידע מנותח בענן בזמן אמת והמערכת מקבלת החלטה מבוססת AI כיצד לפעול – האם לקרר את המזרון או לחמם אותו, כדי לאפשר לכם לשקוע בשינה איכותית.

שינוי גלי מוח להעמקת השינה

אחד התחומים שהולכים ומתפתחים בטכנולוגיות לשיפור השינה הוא מכשירים המשנים את גלי המוח כדי להעמיק את השינה ולשפר את איכותה, באמצעות חיזוק גלי מוח ארוכים. חברת פיליפס למשל, השיקה מערכת בשם Beyond sleep tracking, הכוללת רצועת ראש ואפליקציית שינה, שנועדו לשפר את השינה. החיישנים ברצועה יכולים לזהות אצל המשתמש מצב של שינה עמוקה ומיטבית הנקרא גם "שינת הגל הארוך". כשהגוף במצב זה, האלגוריתם מפעיל צלילים שקטים שאינם יכולים להעיר אותנו אך מעודדים את גלי השינה מהסוג הזה, ובכך משפרים את איכות השינה. התזמון, התדירות והעוצמה של הצלילים מותאמים לדפוסי השינה של המשתמש באמצעות האלגוריתם החכם.

המכשיר הזה מיועד לאנשים שישנים פחות מ-7 שעות בלילה, והמטרה היא לגרום להם לישון שינה איכותית יותר באותו פרק זמן קצוב שהם מקדישים לשינה. לא פלא שאפילו בנאס"א אימצו את המכשיר כדי לשפר את איכות השינה של האסטרונאוטים שלה.



עוד בנושא