שינה טובה
29 דצמ, 2019

הכירו את החלומות שהניעו מציאות

ג'ון לנון, לארי פייג', אלברט איינשטיין וגם מרטין לותר קינג: זה הזמן להיזכר באנשים שלא הסתפקו בלחלום.
מרתין לותר קינג - יש לי חלום

ביום מעונן ולח, ב-28 באוגוסט 1963, עמד מרטין לותר קינג על מדרגות אנדרטת לינקולן בוושינגטון ומול כרבע מיליון בני אדם, רובם כהי עור שהגיעו מרחבי ארה"ב, הוא נשא נאום שמילותיו מהדהדות עד ימינו ומשנות את העולם בכל רגע ורגע.

"יש לי חלום, שיום אחד תקום אומה זאת ותגשים את משמעותה האמיתית של סיסמתה: שכל בני האדם נבראו שווים", אמר, יש לי חלום, שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה בה הם לא יישפטו על פי צבע עורם אלא על פי טיב אישיותם". יום שני השלישי מדי חודש ינואר הוא יום מרטין לותר קינג וחזונו, שעדיין הולך ומתגשם, מסמל את כוחו של החלום.

יש לא מעט חולמים ששינו את ההיסטוריה והם עשו זאת לא רק בנאום שבו פרשו את חזונם, אלא לעתים ממש בהגשמת חלום שממנו הקיצו והחליטו להגשימו. לכבוד יום מרטין לותר קינג החל החודש, סמוך ליום הולדתו – הנה עוד כמה חולמים וחלומות ששינו את העולם, בין אם בחזון ובין אם לאחר יקיצה מחלום.

בנימין זאב הרצל

צריך להיות חולם גדול במיוחד כדי להחזיר עם לארצו אחרי 2,000 שנות גלות, חולם מהסוג של הרצל. "החלום אינו שונה בהרבה מן המעשה, כמו שחושבים רבים", כתב בספרו ההיסטורי אלטנוילנד, "כל מעשיהם של בני האדם היו פעם חלומות; כל מעשיהם יהיו ביום מן הימים לחלום".

לארי פייג'

לילה אחד ב-1996 לארי פייג', סטודנט לתואר שני בן 22 בסטנפורד, חלם חלום שבו הוא הצליח איכשהו להוריד את כל המידע שיש באינטרנט, אז עדיין בחיתוליו מבחינת העולם, אל מקום אחד. בעקבות החלום הוא התיישב לכתוב קוד שלו קרא PageRank, המשמש בסיס למנוע חיפוש שלו קרא BackRub. הכוונה הייתה שקישורים לדפי אינטרנט ירוכזו באתר אחד שיספק את המידע לעולם בצורה חדשה. מנוע החיפוש הזה הפך ב-1998 לגוגל ושינה את האופן שבו אנחנו מחפשים מידע, נחשפים למידע וצורכים מידע. החלום של פייג' הפך למנוע חיפוש שמניע את העידן הדיגיטלי.

לנון ומקרטני

"אתם יכולים להגיד שאני חולם, אבל אני לא היחיד, אני מקווה שיום אחד תצטרפו אלינו והעולם יתאחד", שר ג'ון לנון ו-Imagine הפך להמנון אלטרנטיבי למציאות מבחינתם של מיליונים בעולם. צדק, שוויון, אחווה, רעות, סולידריות חברתית, כל אותם ערכים גדולים הפכו דרך השיר הזה להשראה עבור רבים, אשר מנסים, עדיין, ליצור עולם טוב יותר באמצעות מעורבות חברתית, התנדבות ועזרה דרך ארגונים פילנתרופיים.

אפשר לנון בלי מקרטני? אי אפשר. בשנת 1965 פול נרדם ובחלומו צפה מנגינה. כשהתעורר כתב אותה וחשש לרגע שהוא משכפל שיר שכבר שמע ופשוט בא לו בחלום. "במשך כחודש הסתובבתי עם אנשים בעולם המוזיקה ושאלתי אותם אם הם שמעו את זה בעבר", סיפר. את המילים כתב עם לנון וכך נולד השיר האלמותי yesterday.

הביטלס - יש לי חלום

אלברט איינשטיין

הפיזיקאי הדגול קיבל השראה לתגליותיו המדעיות מהחלומות שחלם בלילות. בצעירותו חלם כמה חלומות שונים שבסופו של דבר הובילו אותו למחקר מקיף שהסתיים בתיאוריית היחסות. בחלום אחד ראה איכר שלו סיפר על פרות המוקפות גדר חשמלית, אולם האיכר השיב כי הוא רואה משהו אחר לגמרי. בחלום אחר איינשטיין ראה כוכבים ששינו את המראה והמקום ביחס אליו. נקודות המבט השונות בחלום גרמו לו למצוא את נקודות המבט השונות שמספק עולם הפיזיקה.

נילס בוהר

הקשר בין חלומות לפיזיקה אינו נחלתו של איינשטיין בלבד. דוגמה לפיזיקאי דגול אחר הוא נילס בוהר הדני, שניסח את מודל האטום ונחשב לאחד מאבות מכניקת הקוונטים. את מודל האטום הגה כשבחלומו ראה חזיון של שמש אליה מחוברים כוכבי לכת במיתרים, ומשהקיץ חקר את התנועה המשולבת הזאת ונתן למדע כיוון חדש. "שינה היא לא רק חיונית לבריאות", אמר, "היא אולי המקור היחיד הגדול ליצירתיות".

פרדריק בנטינג

לאחר שאמו נפטרה מסוכרת, לפרדריק בנטינג היה מוטיבציה גבוהה למצוא תרופה. כה גבוהה שבגיל 32 כבר קיבל פרס נובל ברפואה. לבנטנג לא היה ידע רחב לגבי המחלה והרקע המחקרי שלה, אבל כשקם יום אחד משנתו החלה פריצת הדרך. בנטינג חלם חלום שבו הוא קושר את הלבלב של כלב חולה סוכרת ובכך עוצר את זרימת ההזנה של האינסולין. כשמימש זאת, גילה שחוסר בהורמון אינסולין גורם למחלה. הרופא הקנדי שינה את חייהם של מאות מיליונים ויום הולדתו נקבע כיום הסוכרת הבינלאומי.

זיגמונד פרויד

כן כן, ברור לנו שלפעמים סיגר הוא סתם סיגר, כמו שאמר אבי הפסיכואנליזה – אבל פרויד גם לימד אותנו שחלום הוא ממש לא רק חלום, אלא האופן שבו התת-מודע שלנו מתפרץ. ב-1895 פרויד יצר צורת טיפול באמצעות שיחה והחל לפתח את רעיונותיו הפסיכולוגיים לגבי נושאים דוגמת מלנכוליה, פרנויה ופוביות, בין היתר באמצעות פירוש חלומותיו-הוא. התיאוריות והאנליזה שלו פורסמו בספר "פשר החלומות" שתחילה לא היכה גלים, אך בהמשך הפך לאחד מאבני הבנייה של הפסיכולוגיה.



עוד בנושא