שינה טובה
08 פבר, 2023

להשלים לפני השינה: זה חשוב יותר ממה שנדמה לכם

להשלים לפני השינה: זה חשוב יותר ממה שנדמה לכם

זוג שהולך לישון אחרי ריב מבלי להתפייס הוא לא רק זוג מבואס – גם איכות השינה שלו נפגעת! לרגל יום האהבה, בדקנו שיטות שיעזרו לכם להשלים עם בני הזוג לפני השינה. נסו ולא תצטערו

אם נודה על האמת, אין מערכת יחסים זוגית בה לא רבים מידי פעם. ריבים הם חלק בלתי נפרד מהקשר בין בני זוג, כשהוויכוחים הסוערים באמת נוטים להמתין בסבלנות ולהתפרץ דווקא בשעות הערב, ובעיקר בתקופות שבהן אנחנו עייפים ולחוצים.

והריבים, בתורם, פוגעים בשינה שלנו. מריבות מעלות את רמת הורמוני הסטרס בגוף, ואלו משאירים אותנו ערניים ודרוכים לקראת סכנות. אם רבתם לקראת שעת השינה, סביר להניח שהדופק שלכם גבוה והאדרנלין זורם. הגוף נוקשה, הלסתות ננעלות, השרירים מתוחים, הראש פועם. לישון מרגיש כמו הדבר האחרון שהגוף שלכם מסוגל לעשות עכשיו.

שעות היום מלאות בהסחות וגירויים אבל בלילה, כשהכל שקט, הכעס מתעצם. המחשבות לא מרפות, הניתוחים של מה היה ומה יהיה, מי צודק ומה נאמר זה לזה בשיחה הבאה רודפים אותנו. העוצמה מתגברת, השינה מתרחקת. ככל שהמחשבות לא מרפות, השליליות גדלה.

מעגל מרושע

אחרי לילה שכזה, יום חדש מתחיל עם שק כבד שאנחנו סוחבים עוד מאתמול. הציפיה היא להמשיך בשגרה הזוגית או המשפחתית, להיות יעילים בעבודה ונעימים לסביבה, אבל איך עושים את זה כשהכעס, מחוזק בעייפות? התוצאה היא מעגל מרושע: הכעס מדיר שינה מעינינו וחוסר השינה מגביר את הכעס. ואכן, מחקר מצא שזוגות שרבו לפני השינה נטו ללכת לישון כ-80 דקות מאוחר יותר מהרגיל וכך איבדו זמן שינה יקר. אחרי לילה אחד בלבד של שינה משובשת כזו נרשמה עליה ברמות החרדה והמחשבות השליליות, בכאבי בטן ובקשיי נשימה.

העניין הוא שכעס איננו מתג שאפשר להדליק או לכבות על פי דרישה. אז מה עושים? לרגל יום האהבה, יצאנו לבדוק אילו שיטות יכולות לסייע לכם להתפייס עם בני הזוג, לישון טוב יותר ולחיות טוב יותר.

ברוגז אף פעם

תתקשרו. גם אם כרגע מפרידה ביניכם תהום, המשך התקשורת המשותפת שלכם הוא מהותי. בשיחה מתמשכת אתם מורידים את מפלס העצבים ומרגיעים את הלהט. אפשר גם להחליט יחד שהבעיה לא תיפתר כאן ועכשיו, להסכים לשים את המריבה ב-Hold ולהמשיך את השיח כשאתם רעננים ורגועים יותר.

אמון

תבטיחו שהנושא ידון עוד בהמשך. אחד החששות הגדולים מהליכה לישון בעיצומה של מריבה גדולה, היא הימנעות מטיפול במחלוקת. כשקמים בבוקר ומניחים את הקשיים בצד – הבעיות לא נפתרות והטינה רק מתעצמת. כשאתם מבטיחים לחזור לדיון, אתם בעצם מראים לפרטנר את הרצון וההבטחה שלכם לעבוד על מערכת היחסים.

לריב נכון

תלמדו לריב. לא רק בלילה, אלא תמיד. מריבה טובה יכולה לקדם ולהעמיק את הקשר והאמון ההדדי ביניכם. תקשיבו, תשמשו במשפטי "אני" – אני מרגיש, אני חושבת, אני מאמין, אני רוצה להביע את עצמי. קחו הפסקות תוך כדי השיחה כדי לנשום ולהירגע. תתנצלו כשאתם פוגעים. זו איננה הודאה באשמה, אלא דרך להבהיר שאתם עדיין אוהבים.

יחס חם, פה ושם

תתחבקו. אולי לא תוך כדי המריבה הזועמת, אבל לקראת סופה. באופן כללי, השתדלו מידי פעם לגעת בפרטנר בצורה מכבדת ונעימה, גם תוך כדי הוויכוח. מגע עדין משחרר הורמוני אוקסיטוצין שמרגיעים ומפחיתים את תחושות החרדה והפחד שמלווים את הסערה הרגשית.



עוד בנושא