שינה טובה
30 ינו, 2020

שנינו ביחד – וכל אחד לחוד

זוגות שישנים בנפרד: מה זה באמת עושה לזוגיות שלהם?
האם כדאי לישון בנפרד

ולנטיינס דיי. חגיגה לאהבה, פסטיבל לרומנטיקה. בחנויות הממתקים מוכרים לנו בונבוניירות בצורת לבבות, דוכני הפרחים מרעיפים עלינו זרי ורדים, ובחנויות המצעים משווקים תשוקה בצורת מצעי סאטן, המיועדים גם לחדר שלה ולגם לחדר שלו.

חדר שלה? וגם חדר שלו?

לא התבלבלנו.

כרבע מהזוגות האמריקאים ישנים בחדרים נפרדים, ומגדירים זאת כאקט שמציל את חיי הזוגיות ומכניס להט אל חיי המין. למעשה, על פי סקר שנערך על ידי הקרן האמריקאית הלאומית לחקר השינה, זוגות הישנים בנפרד מדווחים על שינה איכותית ועמוקה יותר, חיי מין תכופים וסוערים, ועל שלווה ורוגע במערכת היחסים.

לינה יחדיו היא נורמה חברתית. ישנם אנשים שבאמת אוהבים לישון מחובקים זה עם זו, אך הרבה אחרים פשוט אינם יכולים להרשות לעצמם עוד חדר בבית, חוששים ששינה לחוד תגרום לריחוק, ומפחדים מ"מה יגידו". אם אתם מוצאים את עצמכם בועטים בבן הזוג במהלך הלילה, מתעוררים עייפים ועצבניים או נודדים באישון לילה לספה הלא נוחה בסלון, כדאי לכם לקרוא הלאה.

איכות השינה

הוא אוהב מזרון קשה, והיא מזרון רך. הוא קם מוקדם, והיא צופה בטלוויזיה עד השעות הקטנות. לו תמיד קר, היא מזיעה גם כשהחדר ב-17 מעלות צלזיוס. בואו נודה על האמת: כשחיפשנו בני זוג, רצינו אהבה, חלמנו על העתיד. הרגלי השינה פחות עניינו אותנו, ובטח לא ציפינו שישתנו אחרי מספר שנות זוגיות.

ב-2017 פורסם בז'ורנל פסיכו-נוירו-אנדוקרינולוגיה מחקר שקבע שהבריאות של בני הזוג מושפעת מאיכות השינה, וכי שינה קטועה לא רק מגבירה את הסיכון למחלות כגון סוכרת, אלצהיימר, דלקת פרקים ומחלות לב, אלא גם מעצימה מריבות, מחריפה אותן וגורמת למצוקה.

שינה בחדרים נפרדים מאפשרת לעשות התאמות על מנת להבטיח שינה אופטימלית, לפי הצרכים האינדיבידואלים, ולהגיע לשינה איכותית, עמוקה ומשמעותית. כזו שמחייה את הגוף ואת הנפש. כזו שמחזירה את האנרגיות, מאפשרת ימים פרודוקטיביים, זמן זוגי מכיל ומלא סבלנות ואמפתיה, ואת הכוח להיות ערים, גם אחרי רדת החשיכה. שינה איכותית משפרת את הבריאות הפיזית ואת הבריאות הנפשית, ועמה את היכולת להתמודד עם מטלות היומיום והקשיים, בצורה טובה יותר, ועם המהמורות של החיים באופן רגוע ונינוח.

שינה בנפרד

זמן זוגי

כשישנים יחד, הלינה נספרת כחלק מהזמן הזוגי ומה"בילוי" המשותף. דווקא כשישנים בנפרד נדרשים להשקעה ומאמץ, ממש כמו בראשית ימי הזוגיות.

מערכת היחסים מתחזקת בעקבות הצורך במציאת זמן יחדיו בערב, ההתענגות על מפגשים חפוזים במהלך היום וההנאה ממגע מזדמן ברחבי הבית. בכל לילה יש פרידה של ממש, ובכל בוקר מפגש מחדש. כל מגע מחשמל כשברקע יש געגוע ופרידה.

מסתבר, שזוגות שישנים בנפרד מדווחים על חיי מין טובים יותר. על פי הז'ורנל לבריאות מינית, 2015, נמצא כי ככל שנשים ישנו יותר, הן הביעו יותר עניין ורצון בפעילות מינית למחרת. וזה, בשילוב עם המתח המיני שנוצר בזמן הפרידה, מביא לעליה בתדירות יחסי המין ובהנאה מהם.

מציאת העצמי

חדר שינה היה בעבר המקדש פרטי בו האופי האינדיבידואלי בא לידי ביטוי. החדר עוצב בהתאם לטעם האישי, ובו ספרים, תחביבים, אומנות ומוסיקה אהובים. במעבר לחדר זוגי חולצות הכדורגל החתומות ירדו מהקיר, התמונות שנבחרו בקפידה הפכו לתמונות המוסכמות על שני בני הזוג ואפילו המצעים לעיתים הם פשרה. האזור הפרטי והאישי ביותר בבית אבד, ועימו חלק מההגדרה העצמית.

דווקא לינה נפרדת מקנה לכל אחד מבני הזוג מקום שהוא שלו. מקום למפלט, מקום להתבטאות עצמית, מקום לפרטיות ומקום בו אפשר להיות עצמנו בלי שזה יבוא על חשבון בן או בת הזוג. עבור זוגות רבים, החדר הפרטי הזה הוא התזכורת למי שהם באמת, ומאפשר להם הגדרה עצמית נפרדת, לא רק כ"בן/בת הזוג של".

חשוב להבין שהלינה הנפרדת לא עוסקת ברצון למרחק או ניתוק מבני הזוג. היא עוסקת בבחירה מתי אנחנו רוצים את הקרבה והאינטימיות, ומתי אנחנו מחפשים את השקט והמרחק. היא עוסקת בשחרור ממוסכמות חברתיות למען הבריאות הפיזית והנפשית, ובהבאת המקום והתרומה האישיים של כל אחד מבני הזוג אל תוך זוגיות.

שינה לחוד



עוד בנושא