שינה טובה
27 אוג, 2023

אחת ולתמיד- אומרים מזרן או מזרון?

בתוך השפה המסועפת והמורכבת שלנו יש אינסוף שאלות שמעוררות דיון או ויכוח. אחת מהן היא השאלה הנפוצה- "אומרים מזרן או מזרון?" אז החלטנו לחזור אחורה להיסטוריה, לנבור במקורות, לחפש משמעויות, לשאול שאלות, למצוא הסברים ולעשות סדר! מזרן או מזרון? הנה הפתרון.
מזרן או מזרון

שלב א': משמעות המילה מזרן 

בתור התחלה, כדי לחקור את הסוגייה ולמצוא לה תשובות, יצאנו לברר את משמעות המילה מזרן ומצאנו:

"מצע עשוי חומר ספוגי או מילוי רך או קשיח למחצה, לעיתים בתוספת קפיצים, עטוף בד עבה. המזרן מונח על המיטה או על הרצפה ומשמש לשכיבה עליו" (מילון רב מילים). במצבים אחרים המזרן משמש גם להתעמלות, ג'ודו, היאבקות וענפי ספורט בהם נעזרים במשטח המרכך את הנחיתה או הנפילה.

חברות המזרנים כנראה יעקמו אף על ההגדרה הדלה ויסבירו שהמזרן הוא עולם ומלואו שמכיל הרבה יותר ממה שנכנס בכתוב מעלה. אבל לטובת משימת המחקר שתכריע בין צורת ההגייה הנכונה… נסתפק בזה.

שלב ב': חזרה למקורות

בשלב הבא במחקר חיטטנו בכתובים, במקורות ובמקרא ומצאנו שקודם משתמשים ב-מזרן: "כְּעֵין חֲגוֹרָה רְחָבָה שֶׁהָיוּ קוֹשְׁרִים בָּהּ אֶת הַמַּצָּעוֹת אֶל הַמִּטָּה. מִטָּה שֶׁכָּרַךְ לָהּ מִזְרָן". בפרק יט במסכת כלים שבמשנה, המילה מזרן מופיעה שתים־עשרה פעמים. מתוארת שם מיטה שכרכו לה מזרן. לפי פירוש הרמב"ם מדובר במעין חגורה שהחזיקה יחד את ארבעת מוטות המיטה כדי שלא יפרדו.
גם בשפה הארמית אפשר למצוא את המילה “מִיזרָנָא“ שדומה בהגייתה למזרן.

אז למה בכל זאת השימוש במילה "מזרון" כל כך רווח ומבלבל? 


כשבוחרים להשתמש בהגייה "מזרון" יש המסתמכים על מילים אחרות בשפה העברית שנשמעות דומה בצליל כמו ארון, מסרון, פתרון או סלון. יש הנשענים על אזכורים של המילה מזרון גם בצורת ההגייה הזאת בכתובים, בפרשנות ואף בכתביו של ש"י עגנון שנחשב לגדולי הסופרים העבריים. ויש חוקרים שטוענים שהקמץ מתחת לאות ר' הוא קמץ קטן שיש להגות כ- רו (עם חולם).

אז מה נכון?  אומרים מזרן או מזרון?

למרות שיש המונים שמתעקשים להשתמש בצורת ההגייה- מזרון, ולמרות הבלבול בעניין, האקדמיה ללשון העברית בוחרת שלא לאשר את שתי צורות ההגייה וקבעה שרק צורה אחת היא התקנית, יש לומר- מזרן גם במקומות בהם המילה לא מנוקדת.

שורה תחתונה

בעניין ההגייה הנכונה בין מזרן או מזרון, ההכרעה הסופית היא של האקדמיה ללשון. אבל בחיים האמיתיים, במעמד בחירה ורכישת מזרן- אין נכון או לא נכון.
לכל אחד מאיתנו יש את הצרכים שלו, את ההעדפות, את גודל החלל שצריך להתייחס אליו, מגבלות פיזיות שצריך לתת להן מענה, מגבלת תקציב שצריך להתכנס אליה, סגנון עיצובי, גובה המזרן, רכות, החומר ממנו עשוי ואינסוף פרמטרים שהופכים את משימת בחירת המזרן לבחירה המשתנה מאחד לשני.

אז רגע לפני שאתם יוצאים לבחור את המזרן הנכון לכם- שאלו את עצמכם את כל השאלות, בחנו את כל המגבלות והצרכים ותנו למומחי השינה לעזור לכם למצוא את המזרן המושלם עבורכם, כזה שיבטיח לכם שינה איכותית, עמוקה, בריאה ומתוקה.



עוד בנושא