הנשים בחבורה חייבות להודות: ברגעים קשים, אנחנו עלולות להתמלא קנאה ביפהפייה הנרדמת או בשלגייה המורעלת שיכלו להרשות לעצמן איזו שנת נצח קטנה.

אבל בחיים עצמם – למי מאיתנו יש את הפריבלגיה? אם לא מספיק הג'ינגול התמידי שמונע מאיתנו שעות שינה, מגיעים גם שלל מאפיינים נשיים נוספים שפשוט מפריעים לנו לישון.

מחקרי שינה ברחבי העולם מגלים כי הסיכוי של נשים לסבול מהפרעות שינה הפוגעות באיכות חייהן ובתפקוד שלהן מגיע לפי שניים משל גברים.

ההבדלים בין גברים לנשים יתבטאו באיכות השינה, במשך השינה, בזמן שלוקח להירדם ובמחזורי השינה והמעברים בינם, והפרעות השינה אצל נשים יתבטאו על ידי קושי בהירדמות, התעוררות מרובה ושינה לא רציפה ועייפות יתר בשעות היום. נשים מדווחות על שינה לא מרעננת, תשישות, קשיי הירדמות ודיכאון בעקבות הפרעות השינה, בעוד שאצל הגברים הפרעות שינה מתבטאות בעיקר בנחירות, השתנקות ועייפות. מאיפה מגיע לנו כל הטוב הזה?

שיבושי שינה הורמונליים

שינה נורמטיבית אצל נשים מושפעת משינויים הורמונליים לאורך החיים. אינסומניה (קושי בהירדמות), למשל, מוגדרת כאחת התסמינים הקדם וסתיות הנפוצים.

נשים רבות מדווחות על קשיי שינה לקראת הווסת, שכוללים קושי בהירדמות, התעוררות חוזרת ונשנית, קושי בהתעוררות ועייפות בשעות היום.

לקראת גיל המעבר חלה ירידה ברמות האסטרוגן שגורמת לגלי חום ולהזעה. כשני שלישים מהנשים בגיל המעבר מדווחות על הפרעות שינה, והסיכוי לסבול מנחירות ומהפרעות נשימה בשינה גובר.

גם לאחר גיל המעבר נשים מתקשות להגיע לשינה עמוקה ומרעננת, מתקשות להירדם ומתעוררות ביתר קלות.

הפרעות שינה של נשים בלילה

שיבושי שינה בגלל הריון

הריון פוגע באיכות השינה, נקודה. השליש הראשון מאופיין בעייפות יתר, והשליש האחרון מאופיין בקשיי שינה הנובעים גם מהשינויים ההורמונליים וגם מהצורך התכוף להתגלגל (פשוטו כמשמעו) לשירותים.

לזאת נוספים  כאבי גב, צרבות, כאבי רגליים ושרירים וקשיי נשימה – ואי הנוחות הבסיסית שבשינה עם בטן הריונית למדי. נסו אתם, גברים, למצוא פוזיציית שינה מתאימה עם כדורגל נעוץ בצלעות.

שיבושי שינה בשלב ההורות

לאחר הלידה, חוסר האיזון ההורמונלי ממשיך להשפיע ולהפריע לשינה, ואליו מתווספים גם אלמנטים של דאגה ולחץ וכמובן שגרת שינה משובשת של העולל הרך שפוגעת בשינה. וכשהילדים גדלים?

איך אומרים בפולנית מדוברת: ילדים קטנים, דאגות קטנות. ילדים גדולים – דאגות גדולות. וזה לא שלאבות בחבורה לא אכפת, גם הם הרי הורים – אלא שהנשים, טוענים המחקרים, נוטות יותר "לקחת ללב".

שיבושי שינה תלויי גיל ומשקל

הפרעות נשימה בשינה, כגון דום נשימה בשינה או נחירות, מתגברות פעמים רבות אצל נשים בנות חמישים ומעלה, אצל נשים בעודף משקל או אצל נשים הסובלות ממחלות רקע כגון אסתמה, אלרגיות ועוד.

הפרעות הנשימה קוטעות את רצף השינה ואת איכותה ופוגעות בתפקוד במהלך היום. דום נשימה בשינה שאינו מטופל עלול לגרום לבעיות בקצב הלב, ללחץ דם גבוה ולמחלות לב ולהגביר את הסיכון לתאונות ולפציעות.

במקרה של חשד בדום נשימה בשינה יש לפנות להיוועצות רפואית.

עוד בנושא:

אל תוותרו על שנת היופי שלכן

לילה (פחות) טוב: 6 הפרעות שינה נדירות שכדאי להכיר

המרכיב הפסיכולוגי

מתחים פסיכולוגיים מדירים שינה מעיניהן של נשים. נשים נוטות לוותר על שעות שינה על מנת לפנות שעות ערות לעבודה או לתפקידן כאמא, לג'נגל תמידית בין תפקידים שונים ולהתעלם מתסמיני תשישות ומהסימפטומים הנוספים של חוסר שינה כרוני.

מכיוון שחוסר שינה כרוני גם נמצא כאחד הגורמים לקשיי הירדמות ארוכת טווח, נוצר מעגל של קשיי שינה קשים. בנוסף, חרדה ולחץ נפוצים יותר אצל נשים ונמצאו כגורמים מהותיים התורמים להיווצרותן של הפרעות שינה.

ואם לא השתכנעתן עד כאן בצורך לעצור לפעמים הכל וללכת לישון, לכו לישון על זה – אולי אחרי השינה תקומו משוכנעות.