שינה טובה
01 מרץ, 2023

להתעורר עם הנגאובר – עצות לבוקר שאחרי חגיגות פורים

להתעורר עם הנגאובר – עצות לבוקר שאחרי חגיגות פורים

איך אחשוורוש וכל מקורביו בשושן שרדו משתה שארך 180 יום? נשגב מבינתנו. כך או כך, לנו נותר להתמודד עם ההנגאובר הלא פחות מאתגר שחותם את חגיגת פורים השנתית. אז אם כבר שתינו עד דלא ידע, איך קמים בבוקר ומתמודדים עם התוצאות? בדקנו, ומצאנו.

תגידו, למה מכל מנהגי החג התעקשנו דווקא על שתיית אלכוהול עד שלא ידע אדם להבדיל בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי"?! ולמה המצווה לשמוח בפורים מגיעה בחבילה אחת עם כאב ראש מטורף ובחילות שלא מרפות? אז נכון שאין מה להשוות כמה דרינקים על הבר בשכונה, למסיבת ענק שנמשכה חצי שנה בניצוחו של אחשוורוש (איזה מלך!). ועדיין, גם אם מדובר בפעם אחת בשנה, אין אחד שהיה מעדיף לבלות בתוך המיטה עם סחרחורת וכאבי בטן בבוקר שאחרי. אם אתם קוראים את הכתבה הזאת כנראה שמאוחר מידי לאזהרות נוסח אל תשתו, או לכל הפחות, שתו בחוכמה. במקום, רקחנו עבורכם כמה עצות זהב שיעזרו לכם למתן ולהרגיע את תופעות הלוואי ולתפקד טוב יותר.

שילוב קטלני

הנגאובר, או חמרמורת בעברית, נגרם כתוצאה משילוב בין שתיה מרובה של אלכוהול, חוסר שינה, התייבשות עקב השתיה המופרזת והשפעת תוצרי הלוואי של התפרקות האלכוהול בקיבה. ההנגאובר יכול להתבטא בכאבי בטן, שלשולים, בחילות והקאות, כאבי ראש, רעידות, עליה בלחץ הדם, דופק מהיר, סחרחורת והזעה. אין ספק שמדובר במחיר כבר לשלם עבור לילה אחד של שמחה. מה עושים? נתחיל במה לא.

עצות אל תעשה:

  1. אל תשתו עוד אלכוהול! הרשו לנו להפריך את האגדה האורבנית לפיה שתיה של עוד אלכוהול מקלה על התסמינים. אמנם ברגעים הראשונים האלכוהול יכול לתעתע, לשכך ולטשטש כאבים ולגרום להרגשה רגעית טובה. אבל שעה מאוחר יותר, כנראה שתרגישו ממש ממש רע.
  2. אל תיטלו תרופות לפני השינה! חלק ממשככי הכאבים שאנו נוטלים לעיתים במקרה הצורך, מגבירים את החומציות בקיבה. אחרי ערב של שתית אלכוהול מופרזת, השילוב של משככי כאבים עם הבטן הרגישה עלול לגרום למצוקה של ממש, שאף מתגברת בשכיבה. בנוסף, שילוב בין אלכוהול ומשככי כאבים שונים עלול לגרום לנזק לכבד בטווח הרחוק.
  3. זהירות עם הקפה! הקפאין אמנם יעיר אתכם, אך במקביל גם יאיץ את דפיקות הלב שלכם. כשהראש פועם ודואב, הגברת הדופק זה הדבר האחרון שאתם צריכים.

עצות עשה:

  1. מים, מים ושוב מים. לאט. בלגימות קטנות. קרטיבים ו"שלוקים" הם בכלל פתרון נפלא – נוזלים בקצב מתון ומדוד. אם אתם מקיאים, שקלו לשתות משקאות איזוטוניים של ספורטאים שישלימו את האלקטרוליטים האבודים.
  2. אכלו פחמימות. אחרי שתיה של אלכוהול, רמות הסוכר בדם צונחות ותורמות להרגשה הרעה. פחמימות פשוטות כמו קרקרים, טוסט או בייגלה יעזרו להעלות את רמות הסוכר וירגיעו בטן רגישה. מרק עוף עוזר להחזיר מלחים שאבדו, ומשפר את ההרגשה הכללית.
  3. בבוקר ניתן ליטול כדור. משכך כאבים וכדור נגד צרבת יעזרו בשלב הזה. העדיפו משכך כאבים שהחומר הפעיל בו הוא איבופורפין ולא אטצמינפון, אלא אם קיימות התוויות נגד.
  4. חזרו לישון, אם אתם יכולים. תרופת הקסם טמונה בכרית ובשמיכה שלכם. עם קצת מזל, תתעוררו אחרי עין הסערה.
  5. ג'ינסנג. אם אין לכם בבית, כדאי לרכוש מראש קפסולות בחנויות הטבע ולהשתמש במקרה הצורך. השורש הקסום הזה נמצא בשימוש ברפואה הסינית מזה אלפי שנים. הוא מקל על תסמינים כמו כאבי ראש, כאבי בטן וסחרחורות. מומלץ להיוועץ עם הרוקח בזמן הרכישה.
  6. ג'ינג'ר. מים חמים עם ג'ינג'ר ודבש ירגיעו את הבטן, יעלו את רמת הסוכר ויעזרו לכם להרגיש קצת יותר טוב.
  7. ויטמינים. אלכוהול מרוקן את מאגרי הוויטמינים בגוף, ובמיוחד ויטמינים מקבוצת B. מומלץ לצרוך אותם בעיקר דרך האוכל – אגוזים, דגנים מלאים, ביצים, יוגורט, בשרים ודגים הם מקורות טובים. אם המחשבה על סטייק עסיסי אחרי ליל שתיה היא בלתי נסבלת עבורכם, ניתן למצוא קומפלקסים של ויטמין B בבתי המרקחת ובחנויות הטבע.
  8. קחו את היום בקלות. הגוף שלכם זקוק להתאוששות והדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא להוריד מעצמכם עומס ולחצים. השתדלו לא לנהוג – האינסטינקטים שלכם עלולים להיות קצת איטיים ועצלים היום.

מחר תרגישו יותר טוב. בדוק.

חג שמח!



עוד בנושא