לוקחים את זה קשה: האנשים שמעדיפים לישון על הרצפה

זה אולי נשמע מפתיע, אבל יש אנשים שמעדיפים להעביר את שנת הלילה שלהם על משטח נוקשה במיוחד. האם לשינה כזו יש יתרונות וממה צריך להיזהר?   

אחרי יום מתיש, מקובל לחשוב שרובנו מייחלים לרגע שבו ניכנס למיטה כדי לתת לגב ולשרירים קצת מנוחה. אבל מסתבר שיש לא מעט אנשים שמוותרים מרצון על המזרון המפנק, לטובת שינה על הרצפה או על משטח קשה אחר כמו מחצלת, שטיח, או מזרון ספוג דק – כזה שאנחנו שומרים לאירוח או כדי לעשות כמה תרגילי התעמלות בבית. הטענה שלהם היא שדווקא משטחים קשים מאפשרים להם לישון בנוחות רבה יותר ומסייעים בהתמודדות עם כאבי גב. אחרים מדגישים שזרימת הדם שלהם יותר טובה.

אין ספק שלשינה על משטח קשה יכולים להיות יתרונות מסוימים. כך למשל בלילות חמים אין כמו לשכב על רצפה קרה או על משטח אחר שקרוב לרצפה; אנשים גם מדווחים שקל להם יותר לקום בבוקר כשהם ישנים על משטח קשה.

אבל האם באמת ניתן להמליץ לישון על משטחים קשים? למרות העניין הגובר בנושא יש מעט מאד מחקרים שניסו לבחון את היתרונות של שינה כזו; אולם לפני כמה שנים, ערך פיזיותרפיסט אנגלי בשם מייקל טטלי מחקר אנתרופולוגי על הנושא. טטלי מצא כי שוכני היערות, נוודים ואנשי שבטים שנמנים על תרבויות בהן ישנים עדיין על משטחים קשים, כמו בזמנים הקדומים, נוטים לסבול פחות מבעיות בשרירי השלד מאשר עמיתיהם המערביים. למרות ממצאים אלו, עדיין לא מדובר במחקר מדעי מובהק.

אולי יעניין אותך גם:

כך תדעו אם לבחור מזרון קשה או רך

כך תבחרו מזרון וכרית שמתאימים לכם

אין ספק שמבחינה אבולוציונית, יותר מדי נוחות עלולה הייתה להיות מסוכנת. אנשים ישנו בעבר על האדמה או על מיטות משופעות, כדי שיוכלו לקפוץ במהירות ולברוח מחיות טרף או כדי להילחם. כמה מהשבטים הקדומים אפילו ישנו על הסוסים שלהם בזמן שהם נעים בשטח. כיום, אין לנו בדרך כלל סיבה להיות במצב כוננות כשאנחנו ישנים. בלילה אנחנו מחפשים כמה שיותר נוחות ורגיעה לגוף. חלקנו מבלים שעות בישיבה מול מסכים, וזקוקים למנוחה מלאה לשרירים ולשלד שלנו.

אם בכל זאת אתם מעדיפים שינה על מצע קשה במיוחד, קחו בחשבון:

  1. בגלל העקומות השונות בעמוד השדרה, שכיבה על הגב או על הצד יכולה להפעיל לחץ על נקודות מסוימות בגוף שבאות במגע קבוע עם המשטח הקשה, כמו האגן, עצם הזנב, העקבים והכתפיים – ובסופו של דבר לגרום לכאב. זאת בשונה ממזרון איכותי, המציע תמיכה ומסייע בפיזור הלחצים על פני שטח גדול. בנוסף, השרירים לא מקבלים את המנוחה שהם צריכים, מה שיכול להוביל להתכווצויות שרירים; ואם בקיץ, כשחם, שינה על משטחים שקרובים לרצפה יכולה לקרר את הגוף ולתת תחושה נעימה, בחורף הקור של הרצפה עלול לפגוע באיכות השינה ולהוביל להתקררות.
    המסקנה? היו ערניים לתגובות הגוף שלכם – והתנהלו בהתאם.
  2. במקרה של שינה על רצפה, שטיח, מזרון דק או כל משטח אחר שמונח על הרצפה – גם היגיינה היא עניין שכדאי לקחת בחשבון. על הרצפה יש חרקים, שערות והרבה אבק; אחת הסיבות לכך שאנשים התחילו להשתמש במיטות הייתה לברוח ממזיקים, מלכלוך ואבק ומאלרגנים. קחו בחשבון מגוון של מזרונים בדרגות קושי שונות שיכולים לעשות את העבודה ולהתאים לכל אחד באופן ספציפי, גם לכאלה שמעדיפים משטחים קשים.

גם במקרה כזה, הישארו קשובים לגוף: חשוב לבחור במזרון שייתן תמיכה לגוף בהתאם לקשתות הטבעיות שלו. אם אתם קמים בבוקר עם נוקשות שרירים או כאבי גב תחתון סימן שהגיע הזמן לבחור מזרון שיתאים לכם באמת.