שינה טובה
04 מרץ, 2018

החלומות הכי חשובים בתנ"ך

בסיפורי התנ"ך מופיעים לא מעט חלומות נבואיים, שלפי האמונה היו מעין ערוץ תקשורת עם אלוהים. אלה הבולטים שבהם.

איזו משמעות אתם מייחסים לחלומות שחלמתם בלילה? רובנו מתקשים להיזכר מה חלמנו בזמן השינה, אבל יש כאלה שמרגישים צורך לתעד, לפתור ולספר. בקרב עדות מסוימות, החלום נחשב למסר שמגיע היישר מהנשמה – כזה שמצדיק ברכה ואיחולים לבביים. גם אבותינו משחר ההיסטוריה ייחסו משמעות רבה לחלומות. בתנ"ך, למשל, מופיעים לא מעט חלומות נבואיים, שלפי האמונה שימשו גם כדרכו של אלוהים לשוחח עם בני האדם. 5 מהם הפכו לסיפורים על-זמניים של ממש.

  1. חלום אבימלך

    חלום אבימלך הוא החלום הראשון שמוזכר בתנ"ך. אברהם אבינו עבר במסגרת נדודיו לגור בקרבת הפלישתים, באזור גרר. כאשר שאלו אותו על שרה יפת המראה, השיב אברהם כי היא אשתו. אבימלך, מלך גרר, תכנן לחמוד את שרה. אז התגלה אלוהים בחלומו והודיע לו כי שרה היא אשתו של אברהם. אבימלך אף הוזהר בחלומו שימות אם ימשיך להחזיק בה. אבימלך התעורר והצליח להימנע מחטא גדול.

  1. חלום יעקב

    "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ". (ספר בראשית, פרק כ"ח, פסוק י"ב). כאשר יעקב אבינו יצא לדרכו מבאר שבע לחרן כדי לחפש לעצמו אישה לפי מצוות אביו, הוא שכב לישון במקום בשם לוז וחלם על סולם מוצב ארצה, אשר ראשו בשמיים ומלאכים עולים ויורדים בו. בחלום התגלה האל ליעקב והבטיח לו את הארץ שעליה הוא שוכב, וכן הבטיח לו הגנה בדרכו. יעקב קם בבוקר נרגש מהחלום ומצהיר שזהו בית האלוהים וקורא למקום "בית אל". על פי המדרש, המקום שבו יעקב חלם את החלום הוא הר הבית בירושלים. לסולם יעקב בחלום ניתנו פרשנויות רבות עם השנים, בהן הקשר בין שמיים לארץ והקשר בין הצדדים הגשמיים והרוחניים בנשמתו של האדם.

 

  1. חלומות יוסף

    ליוסף, בנו של יעקב, יש קשר לכמה חלומות במקרא. מצד אחד הוא עצמו חלם כמה חלומות ונקרא "יוסף בעל החלומות", ומצד שני הוא ידוע גם כ"יוסף פותר החלומות". בחלום שהוא עצמו חלם נמצאים כל בני יעקב בשדה ועוסקים בקשירת שיבולים לאלומות. האלומות של כולם מונחות על הקרקע ופתאום האלומה של יוסף התייצבה ונעמדה זקופה, בעוד האלומות של כל שאר אחיו השתחוו לה. החלום הזה רק הגביר את שנאת אחיו של יוסף אליו, שמלכתחילה לא ממש חשו חיבה כלפי הבן המועדף על אביהם. האחים ענו ליוסף: "האם אתה חושב שתמלוך עלינו ותמשול בנו?".בחלומו השני חלם יוסף שהשמש, הירח והכוכבים – כולם משתחווים לו. הוא סיפר את חלומו לאביו ולאחיו ואפילו אביו יעקב גער בו: "האם נבוא כולנו, אני ואמך ואחיך, להשתחוות בפניך?". אחיו של יעקב קינאו בו כי הם הבינו שהחלומות מנבאים את העתיד לבוא. הקנאה שנוצרה היא זו שגרמה לאחיו של יוסף להשליך אותו לבור ולמכור אותו למצרים.

  2. חלומות שר המשקים ושר האופים

    כאשר יוסף היה אסיר בכלא במצרים, נאסרו לצדו גם שר המשקים ושר האופים. הם סיפרו לו על חלומותיהם בלילה. שר המשקים סיפר לו שהוא רואה עץ גפן ובו שלושה ענפים שעליהם הופיעו פרחים, ועד מהרה נהפכו לאשכול ענבים. הוא סחט את הענבים לתוך הגביע של פרעה ושם את הגביע בידו של המלך. יוסף ענה לו ששלושת הענפים רומזים לשלושה ימים ובעוד שלושה ימים הוא יחזור להיות שר המשקים של המלך. שר האופים שמע את הפתרון הטוב וסיפר שבחלומו הוא הולך ברחוב כשעל ראשו שלושה סלים עם דברי מאפה משובחים והעופות אוכלים אותם מהסל. יוסף ענה לו שזה חלום רע, ושבעוד שלושה ימים פרעה יתלה אותו על העץ והעופות יאכלו את גופתו. לאחר שלושה ימים התגשמו החלומות בדיוק כפי שביאר אותם יוסף.

  3. חלומות פרעה

    כאשר פרעה חלם חלומות מטרידים, סיפר לו שר המשקים על הנער הצעיר בבית האסורים שיודע לפתור חלומות. בחלומו הראשון חלם פרעה שמן היאור עולות שבע פרות יפות מראה, שמנות ובריאות, אבל לאחריהן עלו שבע פרות רזות ובעלות מראה רע. הפרות הרזות אכלו ובלעו את הפרות היפות והבריאות. בחלומו השני חלם פרעה על שבע שיבולים שמנות וטובות שצומחות על גבעול אחד, ופתאום צמחו עוד שבע שיבולים, רזות ושדופות, שבלעו את השיבולים השמנות והמלאות.

    יוסף נקרא לפתור את החלומות ואמר לפרעה ששני החלומות הם בעצם חלום אחד נבואי: שבע הפרות הטובות, וכן שבע השיבולים הטובות, רומזות לשבע שנים טובות מבחינה כלכלית, כאשר הפרות הרזות וכן השיבולים השדופות רומזות לשבע שנות רעב שיבואו לאחר השנים הטובות. הרעב יהיה כבד כל כך, עד שאנשים לא יזכרו שקודם לכן היו שנות שפע ולא יישאר להם אוכל כלל. פתרון החלומות האלה היה נקודת מפנה בחייו של יוסף – בעקבות כך פרעה מינה אותו כשר בארץ מצרים.



עוד בנושא