שינה טובה
09 יול, 2023

על הבטן, על הגב או על הצד: מה תנוחת השינה שלך אומרת עליך?

התנוחה שבה אנחנו בוחרים ללכת לישון יכולה להשפיע על הבריאות שלנו ואפילו להעיד על תכונות אופי בולטות שלנו

כמה פעמים יצא לכם לחשוב באיזו תנוחה כדאי לכם ללכת לישון? כנראה שמעט מאוד, אם בכלל. בני האדם ישנים בשלוש תנוחות עיקריות – על הבטן, על הגב או על הצד.

לעתים הבחירה שלנו בתנוחה מסוימת נעשית באופן תת-מודע, מתוך ניסיון להקל על סימפטומים גופניים שגורמים לנו לאי נוחות. בעוד שברור שתנוחת השינה משפיעה על הבריאות שלנו, חוקרי שינה ופסיכולוגים טוענים שיכול להיות לה גם קשר הדוק לתכונות האופי שלנו.

אז מה אומרת עליכם התנוחה שבה אתם ישנים ואיזו מהן הכי בריאה?

תנוחת צד

תנוחת הצד היא התנוחה הפופולרית ביותר בקרב מבוגרים ויש לה יתרונות גופניים רבים. תנוחה זו מפחיתה כאבי צוואר וגב ומסייעת בהפחתת נחירות והפסקות שינה שעלולות להיות מסוכנות. שינה על צד שמאל מומלצת לסובלים מצרבות (ריפלוקס חומצי) ושינה על צד ימין מומלצת לנשים בהיריון ולסובלים מבעיות לב. בנוסף לכך, מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב מצא ששינה על הצד בריאה יותר למוח ועשויה לשמור עליו מפני מחלות נוירולוגיות, כמו אלצהיימר.

לתנוחת הצד יש שלוש גרסאות מרכזיות:

תנועת העובר: בתנוחה זו האדם שוכב על הצד כאשר ידיו ורגליו מקופלות. חוקרי שינה מצאו כי אנשים שישנים בתנוחה זו נוטים להיות יותר חרדתיים ואמוציונליים. הם יכולים להיות ביישנים בסביבה לא מוכרת, אבל הם מסתגלים במהירות.

תנוחת בול עץ: בתנוחת צד זו ידיו ורגליו של האדם הישן על המזרון מתוחות, כך שגופו ישר כמו בול עץ. על פי חלק מחוקרי השינה, הבוחרים בתנוחה זו נוטים להיות חברותיים ולתקשר בקלות עם אחרים. יחד עם זאת, הפתיחות והנכונות לקבל את האחר עשויות להפוך אותם לעתים לתמימים מדי.

תנוחת המשתוקק: בתנוחה זו הרגליים ישרות והזרועות מושטות קדימה. מדובר באנשים פתוחים אך יחד עם זאת גם ציניים וחשדנים. לוקח להם זמן לקבל החלטה אבל מרגע שקיבלו אותה הם עקשנים מאוד לגביה.

תנוחת גב

תנוחת גב היא השנייה בפופולריות שלה והיא נחשבת לבריאה ביותר מבין שלוש התנוחות המרכזיות. היא מצוינת לתמיכה בעמוד השדרה, יכולה להפחית אלרגיות, ומפחיתה קמטים עדינים שנוצרים על הפנים כאשר הן נוגעות במהלך הלילה בכרית.

על פי מחקרים שונים, אנשים שישנים על גבם הם בעלי ביטחון עצמי גבוה, פתוחים ומחפשים ריגושים.

שתי תנוחות מרכזיות של שינה על הגב הן תנוחת החייל ותנוחת כוכב הים.

תנוחת החייל: בתנוחה זה האדם ישן על גבו, כאילו שהוא עומד דום. הרגליים מתוחות והידיים ישרות לצדי הגוף. תנוחה זו מעידה על אנשים חזקים, שקטים, מאופקים, בעלי סטנדרטים גבוהים וציפיות גבוהות מהסביבה. כדאי לדעת שלישנים בתנוחה זו יש נטייה לנחור.

תנוחת כוכב ים: בתנוחה זו ישנים על הגב כשהזרועות מורמות ליד הכרית והרגליים מתוחות. "כוכבי ים" מעריכים חברויות, יודעים להקשיב, נאמנים וממהרים לעזור לאחרים, אבל לא אוהבים להיות במרכז העניינים.

תנוחת בטן

זו התנוחה הכי פחות פופולרית בקרב מבוגרים והיא גם הכי פחות בריאה. שינה על הבטן יוצרת לחץ על עמוד השדרה ועשויה להגביר את כאבי הגב והצוואר כשמתעוררים. בנוסף, היא עלולה להקשות על פעולת הנשימה ואפילו ליצור קמטים בשל הלחץ הרב שמופעל על הפנים במגע עם המזרון או הכרית.

מבחינת תכונות האופי, הישנים על הבטן נוטים להיות בעלי ביטחון עצמי נמוך, חרדתיים, אימפולסיביים ונוקשים. בתנוחה הנקראת "נפילה חופשית" האדם הישן על הבטן שם את ידיו מעל או מסביב לכרית, וראשו מוטו לאחד הצדדים. אנשים אלה נוטים להיות פתוחים וחברותיים ומעט פזיזים. עם זאת, הם רגישים ומתמודדים פחות טוב עם ביקורת או מצבים קיצוניים.

לא מדובר במדע מדויק, ויכול להיות שלא מצאתם כאן אף תנוחה שמתארת בדיוק את השינה שלכם. בספרות המקצועית ובמאמרים שונים תוכלו למצוא עוד תנוחות רבות – "החושב", "הגולם", "כפיות", "תנוחת השיזוף", "על הקצה" ועוד. מה שחשוב הוא שתמצאו את התנוחה שהכי מתאימה לכם ושתקפידו על מספר שעות השינה המומלץ עבורכם.



עוד בנושא