מדע
11 יול, 2022

פעמיים כי טוב: טרנד השינה המפוצלת

פעמיים כי טוב: טרנד השינה המפוצלת

מה גורם לאנשים להעדיף שינה במקטעים שונים על פני הלילה, האם זה באמת מומלץ בריאותית ולמה בעצם הם לא המציאו את הגלגל?

מרביתנו ישנים באותו האופן. אנו קורסים למיטה בשעת לילה מאוחרת ואז מבלים את 6-8 השעות הבאות בשינה מספקת ובריאה (אם יש לנו מזל), וכך מתחילים עוד יום חדש. אך מסתבר שלא כולם ישנים בצורה הקלאסית הזו: טרנד חדש, שעלה והתחזק בתקופת הקורונה (שבה השתנתה התפיסה לגבי סדרי חיים רבים), מבקש שנתייחס לשינה שלנו בצורה אחרת ובעצם נחלק אותה לשני חלקים ואף יותר: דוגמה לשינה מפוצלת היא למשל שינה מהשעה 10 בערב ועד 3 לפנות בוקר, לאחר מכן שעתיים של ערות ואז חזרה למיטה בשעה 5 בבוקר לעוד שעה וחצי – שעתיים, כהשלמה.

קוראים לזה 'שינה בחלקים', או 'שינה מפוצלת', ואלו שכבר התנסו בה טוענים שהיא מעניקה להם עוד מספר שעות ערות אותן הם יכולים לנצל לטובת פעילויות כמו קריאה, נגינה, יוגה, מדיטציה, כתיבה או סתם לשתיית כוס קפה רגועה תוך האזנה לקולות הלילה – ומעניקה להם ערנות רציפה ותחושת אנרגיה מתמשכת.

כמו הרבה טרנדים מודרניים מתברר כי לשינה המפוצלת יש שורשים היסטוריים. כבר בתקופה הקדם תעשייתית היה מקובל שאנשים קמים באמצע הלילה לטובת תפילה, עישון, קיום יחסי מין או אפילו ביקור אצל שכנים (למרות שזה לא נשמע כל כך מנומס) – ואז חוזרים לישון עד עלות השחר.

בריא או מזיק?

בנוגע לשאלה האם שינה מפוצלת היא נוהג בריא או מזיק עבורנו, ישנן דעות לכאן או לכאן. חלק מהחוקרים טוענים כי מכיוון שלא היה למעשה עד היום מחקר מעמיק על הנושא הרי שעדיף להימנע מכך. לטענתם, לא ידוע עד כה האם שינה מפוצלת בטוחה עבורנו לטווח ארוך, כיצד היא משפיעה ברמה הפרסונלית וכיצד משתנים כמו גיל, מצבים רפואיים או הפרעות שינה מושפעים ממנה ועל כן אם אתם ממש לא חייבים, כך הם טוענים, שנו שינה רגילה.

מנגד, טוענים חוקרים אחרים כי כל עוד אין עדות לכך ששינה מפוצלת מזיקה לבריאות. אם אתם עושים זאת באופן טבעי ונהנים מזה, אתם בהחלט יכולים להמשיך. מה שכן, כלל החוקרים מסכימים כי התעוררות באמצע הלילה וחשיפה לאור מלאכותי פוגעת במנגנון של השעון הביולוגי בגופכם ועל כן מומלץ להישאר בחדר עם אור עמום ובמיוחד להתרחק מאור בגוון כחול (כמו למשל אור מנורות לד) שהוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר על השעון הביולוגי.

ומה זו שינה פוליפאזית?

במקורות היהודיים מסופר על דוד המלך שלא היה ישן בלילה ו"עד חצות לילה היה מתנמנם כסוס מכאן ואילך היה מתגבר כארי". סוג של שינת נמנומים זו נקרא כיום במחקר שינה פוליפאזית, כלומר שינה מרובת פאזות, חלקים.

אישיות היסטורית נוספת עליה מסופר כי נהגה לישון בצורה זו היא איש תקופת הרנסנס לאונרדו דה וינצ'י, ששנתו הייתה מורכבת מפרקי שינה קצרים בני 20 דקות מדי 4 שעות.

למעשה שינה פוליפאזית מאפיינת בעלי חיים רבים (כמו למשל פילים) וגם את בני האדם במהלך הינקות. על אף שהיא זוכה לעניין רב בגלל יכולתה התיאורטית לקצר את הזמן שיש להקציב לשינה ללא ירידה ביכולות השכליות והגופניות, הרי שהיא זוכה לביקורת רבה מצד החוקרים הטוענים כי היא פוגעת במדדים הורמונליים של הגוף, במנגנון חילוף החומרים בגוף (מטבוליזם) ועוד.

בשורה התחתונה:

אם התלהבתם ואתם שוקלים כעת האם לעבור לשינה מפוצלת או שינה פוליפאזית, כדאי שתשאלו את עצמכם האם סוגים כאלו של שינה מתאימים לעיסוקכם בחיים או למצבכם המשפחתי (אם יש לכם למשל ילדים קטנים קרוב לוודאי שזה לא יתאים). כמו כן אם אתם סובלים ממצבים רפואיים מורכבים מומלץ לכם להתייעץ עם רופא בטרם אתם משנים את צורת השינה שלכם. מצב השינה האנושי של שינה לילה שלמה, לא השתנה כמעט במהלך ההיסטוריה וכנראה שיש לכך סיבות טובות. יחד עם זאת, אולי בכל זאת דוד המלך, דה וינצ'י ועוד רבים אחרים ידעו משהו שאנחנו לא יודעים…



עוד בנושא