שינה טובה
01 ינו, 2023

להתקלח נכון לפני השינה: כן, יש דבר כזה.

להתקלח נכון לפני השינה: כן, יש דבר כזה.

מקלחת בתנאים מוגדרים של זמנים וטמפרטורה יכולה להוות זרז מצוין לשינה. אז איך לעשות את זה נכון? מחקרים, עצות, ופתרונות כאן     

כשזה נוגע למקלחות, רוב האנשים נחלקים לשני מחנות – אנשי הבוקר ואנשי הערב. כיוון שמומלץ להתקלח פעם אחת ביום, וממילא לרוב האנשים אין בהכרח כוח להתקלח יותר, הבחירה היא במרבית המקרים בין מקלחת בבוקר – עם הקימה, או מקלחת בערב, לפני השינה.

מרבית האנשים מתקלחים בבוקר: סקר שנעשה בארה"ב העלה כי מעל 40% מעדיפים להתקלח בשעות הבוקר, וכ-25% מתקלחים בערב לפני השינה. לכל אחת מהבחירות האלו יתרונות משלה. למקלחת בבוקר יש השפעה מעוררת, והיא מאפשרת להתחיל את היום ריחניים וערניים. מנגד, גם למקלחת לפני השינה יש יתרונות רבים – היא מאפשרת "לסגור" את היום, ויש לה אף תרומה לאיכות השינה, אם מדייקים אותה.

לשטוף את היום

הורים לילדים מכירים היטב את טקס השינה אותו מומלץ להנחיל בגיל צעיר ביותר: ארוחת ערב, מקלחת ושינה. לריטואל הזה יש יתרונות רבים גם עבור מבוגרים. למקלחת לפני השינה יש אלמנט מרגיע. היא מאפשרת לא רק לנקות את הגוף אלא גם "לנקות את הראש", להירגע מטרדות היום, לאוורר את המחשבות ולקבל זמן איכות עם עצמכם ללא הסחות דעת.

למקלחת או אמבטיה לפני השינה יש גם השפעה פיזית מוכחת – המקלחת, ולא משנה אם היא קרה או חמה, תורמת להפחתת טמפרטורת הגוף לרמה אידיאלית המסייעת לנו בהירדמות, מכיוון שהתקררות הגוף לאחר המקלחת מסייעת בשחרור מלוטנין, הורמון הממלא תפקיד חשוב בתהליכי שינה ובהסדרת השעון הביולוגי. במחקר שנערך ב-2021 נמצא כי מקלחת לפני השינה מקצרת את חביון השינה – הזמן שלוקח לאדם להירדם.

טיפים למקלחת האידאלית לפני השינה:

– תזמון: מחקר שנערך באוניברסיטת טקסס בו החוקרים ראיינו מעל 5,000 משתתפים, מצא כי מומלץ להתקלח בטווח של שעה-שעתיים לפני השינה. מהמחקר עלה כי למקלחת בטווח הזמן הזה יש השפעה חיובית על איכות השינה באספקטים שונים – משך השינה, איכותה ומשך הזמן שחולף עד שנרדמים.

– טמפרטורה: עוד מצאו החוקרים כי גם לחום המים יש השפעה חיובית, וכאשר המקלחת היא בטמפרטורה של בין 40 ל-43 מעלות, היא מסייעת בהירדמות ותורמת לשינה טובה יותר. מומחים שונים טוענים כי מקלחת חמה מדי או קרה מדי עלולות לייצר אפקט הפוך ומעורר ובכך לפגוע באיכות השינה.

לא יותר מדי, אבל גם לא מעט מדי: מחקר מ-2019 העלה כי אמבטיה של בין 11 ל-15 דקות לפני השינה סייעה בהורדת לחץ הדם בקרב נבדקים מבוגרים, ובכך השפיעה לטובה על איכות השינה שלהם.

– לא לכולם: למרות היתרונות הרבים שיש למקלחת לפני השינה – היא לא בהכרח טובה לכולם. עבור אנשים עם בעיות עור כרוניות, למשל, מקלחת לפני השינה עלולה לייצר גירוי שיפריע להירדמות ולשינה תקינה.



עוד בנושא