מדע
01 ינו, 2023

עייפים? ממש כדאי שתימנעו מקניות בסופר

עייפים? ממש כדאי שתימנעו מקניות בסופר

מסתבר שלעצה הידועה ללכת לסופר שבעים, כדאי להוסיף גם: ואחרי שינה טובה. אלא אם מאוד בא לכם להוציא יותר כסף על מזונות משמינים, טייק אווי וג'אנק פוד. הורמונלי? כן. פסיכולוגי? גם. ההמלצה שלנו? לישון טוב!

כל מי שניסה לעשות דיאטה המלווה על ידי איש מקצוע, נתקל בוודאי בשאלה הקשורה לאיכות השינה שלו. מגוון מחקרים מראים כי קיים קשר ישיר בין איכות השינה לשמירה על משקל תקין. כך, מחקר שנערך בבריטניה העלה כי לאנשים שישנו רק 5.9 שעות שינה בממוצע בלילה היה היקף מותניים גדול יותר בתשעה ס"מ בממוצע לעומת אנשים שישנו תשע שעות שינה. מחקר אחר שנערך בניו זילנד ועקב אחר ילדים ומתבגרים, מצא קשר בין מחסור בשעת שינה אחת בממוצע מידי לילה בילדות (לעומת מספר שעות השינה המומלץ), לעלייה של 50% בסיכון להשמנה בגיל מבוגר יותר.

הסיבות לכך מגוונות: כשאנחנו עייפים, נחלשת היכולת שלנו לרסן את התאווה למזונות משמינים ופחות בריאים. בנוסף, העייפות מובילה פעמים רבות לתחושת תסכול ורצון ל"פיצוי" בדמות אוכל טעים ולא בהכרח בריא. חוקרים מצאו כי אנשים שישנו חמש וחצי שעות או פחות בלילה צרכו בממוצע כ-300 קלוריות יותר ביום בהשוואה למי שישנו שבע שעות ומעלה. בקיצור, אם תשימו מול אדם שסובל מחוסר שינה סלט ירקות והמבורגר, סביר להניח שיבחר באופציה הפחות מזינה.

הורמונים מסובבים ת'עולם

אבל מדוע זה קורה? ההסבר בחלקו הוא הורמונלי. שני מחקרים, האחד נערך בשוודיה והשני בגרמניה, הדגימו כי ההורמון גרלין (Ghrelin), המשחק תפקיד מרכזי בוויסות תיאבון ומשקל הגוף, וההורמון לפטין Leptin)) הקשור בוויסות התיאבון וחילוף החומרים, אינם מופרשים בצורה תקינה כאשר סובלים מחוסר שינה. התוצאה – עלייה בתחושת הרעב ותיאבון מוגבר שמוביל לעלייה במשקל.

ויש גם הסברים נוירולוגיים. מחקר שהתפרסם ב- nature communications הראה כי חוסר שינה משפיע על המוח באופן הגורם לנו לבחור מוצרי מזון משמינים יותר על פני אלו הבריאים. המחקר הראה כי חוסר שינה מיתן את הפעילות באזורי המוח האחראים על הפעלת שיקול דעת, בעוד הפעילות של האזורים שאחראים על היענות לתשוקות ולדחפים שלנו – הועצמה. לכן הרבה פעמים כאשר אנחנו עייפים, האכילה המאוזנת מפנה מקום לאכילה רגשית ובלתי מבוקרת, הכוללת את מיטב התשוקות הקולינריות שנמצאות עכשיו במקרר, או במרחק אפליקציה.

תעמיס לי חומוס (וגלידה, ושואב אבק רובוטי)

מחקר זה גם קשור ישירות להסבר מדוע אנו נוטים לקנות באופן ספונטני יותר כאשר אנחנו עייפים – ולא רק מזון. כאשר אנחנו עייפים יש לנו נטייה לרכישות ספונטניות של בגדים שאנחנו לא ממש צריכים, גאדג'טים יקרים ולא ממש נחוצים, ובאופן דומה, גם יציאה תמימה לסופר עלולה להסתיים בעגלה גדושה במזונות לא בריאים ועתירי קלוריות, ו/או כאלה שאנחנו לא מרשים לעצמנו בדרך כלל לאכול ולקנות.

לסיכום, לכל מי שצריך עוד סיבה להשקיע בשיפור איכות השינה שלו – לשינה איכותית יש השלכות רבות על הבריאות שלנו, אבל גם, כאמור, השפעה ישירה על בחירת איכות וכמות המזון שאנחנו צורכים. אז לפני הקניה הבאה במכולת, וודאו שאתם גם שבעים, וגם ערניים – לכל ג'אנק פוד שלא יבוא.



עוד בנושא