כך השתמש ה-CIA במניעת שינה בחקירות


מניעת שינה היא כלי חקירה שנעשה בו שימוש בארה"ב לאחר ה-11 בספטמבר. איך זה קרה ולמה זה גרם?

זה קרה בשנת 1965. רנדי גרנר, תלמיד תיכון בן 17, רצה לעשות ניסוי קטן ולבדוק מה קורה לגוף שלו, כאשר הוא לא ישן לאורך זמן. גרנר נשאר ער במשך 264 שעות ברצף, לא משהו רציני – בסה"כ 11 ימים, לפני שגופו קרס.

מה קרה לו? נתחיל מהסוף – גרנר נשאר בחיים, אבל תוצאות הניסוי שביצע היו מטלטלות. ביום השני הוא איבד את היכולת להתרכז, ביום השלישי הוא נכנס לדיכאון, ובסוף הניסוי הוא סבל  מהזיות. לדבריו, הוא החל גם להיות פרנואידי.

11 ימים ללא שינה ברציפות
מי שלקחה את הניסוי הזה, והפכה אותו לפרקטיקה אכזרית במיוחד, היא סוכנות הביון האמריקאית, ה-CIA. מיד לאחר פיגועי 11 בספטמבר, החלה הסוכנות לעשות שימוש נרחב במניעת שינה ככלי חקירה של חשודים במעורבות בטרור.

על פי דו"חות הסוכנות שנחשפו בשנים האחרונות, בין השנים 2009-2001, במהלך תקופת כהונתו של ג'ורג' ווקר בוש, נעשה שימוש במניעת שינה בחקירות של עשרות עצורים. חלקם לא ישנו 11 ימים ברציפות, והטקטיקות שבהן נעשה שימוש כדי שלא יירדמו, הלכו והשתכללו.

"הכניסו אותנו לתא קטן, באפילה מוחלטת", העידו מאוחר יותר נחקרים ששהו במתקנים של ה-CIA באפגניסטן. "המוזיקה היתה מחרישת אוזניים. זה היה שילוב של רוק כבד ושירים מרחוב סומסום שהושמעו בעוצמה גבוהה מאוד, 24 שעות ביממה".

הנחקרים אולצו לעמוד, כך שהידיים שלהם היו כבולות לקיר והרגליים לרצפה, בתנוחה שלא מאפשרת להירדם. כשלא יכלו לעמוד יותר, הם קיבלו אישור לשכב על רצפת התא בצורה שאינה מאפשרת תזוזה. "תנוחה זו אמורה למנוע מהנחקרים להירדם אפילו לרגע", צוין באחד המזכרים של ה-CIA מאותה תקופה.

המאמצים לשמור על הנחקרים ערים כללו טקטיקות שונות. בכל שעה או שעתיים הם הועברו מתא לתא כדי שלא יירדמו. המשחק שהיה אהוב על החוקרים כלל מעין מבחן אומץ: מי יוכל להחזיק זמן רב יותר ללא שינה, החוקר או הנחקר.

מניעת שינה – שיטה שלא משאירה סימנים
"מניעת שינה אפקטיבית משום שהיא שוברת את הרוח של הנחקרים, היא הופכת אותם למשוגעים לחלוטין", אמרה ל-CBS אנדריאה נורת'ווד מהמרכז לקורבנות עינויים באינדיאנפוליס, ארגון המגדיר כל מניעת שינה שנמשכת יותר מ-96 שעות כעינוי.

השיטה של מניעת שינה נחשבה יעילה מבחינת ה-CIA, בין היתר מאחר שהיא "נקייה" ולא משאירה סימנים פיזיים על גוף הנחקר. ב-2009, זמן קצר לאחר היבחרו של אובמה לנשיאות ארה"ב, הוצאה השיטה מחוץ לחוק במסגרת איסור שהוטל על "שיטות חקירה אגרסיביות".

למרות הביקורת שנמתחה על השימוש בשיטה זו, בארה"ב התקיים סביבה דיון ער, תרתי משמע. "מניעת שינה היתה הכרחית אחרי 11 בספטמבר כדי לחלץ מידע מפצצות מתקתקות", אמר לפוקס ניוז ראש היחידה ללוחמה בטרור לשעבר ב-CIA, חוזה רודריגז. לדברי בכירים אחרים בארגון, "50% מהמידע שנאסף על אל קאעידה לאחר נפילת התאומים הושג באמצעות שימוש בכלי זה".

מניעת שינה עלולה להוביל לסוכרת ולשבץ מוחי
מה הופך את כלי החקירה של מניעת שינה לכל כך אפקטיבי, ומדוע בעצם כל כך חשוב לנו לישון? מחקרים שנערכו בנושא מצביעים על כך שחוסר שינה עלול להוביל לחוסר איזון של הגוף, להתפרצות של מחלות שונות, ובמקרים קיצוניים אפילו למוות.

על פי TED, בארה"ב 30% מהמבוגרים ו-66% מבני הנוער ישנים פחות ממה שהם צריכים. כשמונעים מאיתנו שינה, היכולת שלנו ללמוד נפגמת, מצב הרוח שלנו מידרדר, ויכולת התגובה שלנו נפגעת. חוסר שינה עלול לגרום גם ללחץ דם גבוה, לסוכרת ואפילו לשבץ מוחי.

הנה דוגמה: בשנת 2014 אוהד כדורגל אמריקאי מת, לאחר שנשאר ער במשך 48 שעות כדי לצפות במונדיאל. סיבת המוות הרשמית היתה שבץ מוחי, אך מחקרים מראים כי שינה של פחות מ-6 שעות בלילה מעלה את הסיכוי לשבץ פי 4.5, לעומת מי שישנים באופן קבוע 8-7 שעות בלילה.

מחסור בשינה גורם לתופעות כל כך שליליות, מאחר שהוא גורם לנזק מוחי ממשי. לפי מאמר שפורסם בכתב העת המדעי PNAS בשנת 2007, ערות של 72 שעות ברצף גורמת להפחתה משמעותית ביצירה של תאי מוח חדשים.