מדע
01 ספט, 2022

זה הסתיו, עם הענן

זה הסתיו, עם הענן

איך משפיע הסתיו על השינה ומה אפשר לעשות כדי לשמור על שינה טובה? אם כבר שאלתם, יש לנו כמה תשובות

הקיץ הישראלי הולך ומתמשך משנה לשנה, אבל בעוד כמה ימים – ב-22.9 – תחל באופן רשמי עונת הסתיו. בהדרגה, יש לקוות, יהפוך מזג האוויר הפכפך ולא יציב, הלילות יהפכו קרירים יותר ומשבי גשם קל ירדו לפרקים.

כטבעם של שינויי במזג האוויר, הם מחוללים שינויים בעולם. אבל הסתיו לא משפיע רק על האקלים או על עולם הצומח: הוא משפיע גם על עולם החי, ובכלל זה – גם על בני האדם. מדי שנה חילופי העונות משפיעים על מצב הרוח ועל הבריאות שלנו, ועם בוא הסתיו אנו חשים תשושים יותר, מנוזלים יותר וגם קצת מדוכאים.

למעשה, אחת ההשפעות הבולטות ביותר של הסתיו נוגעת לאיכות השינה שלנו. סביר להניח שאתם כבר מודעים לכך שיש קשר בין מופעי ירח מלא לאיכות שינה ירודה, אך האם ידעתם שליום השוויון הסתווי יש השפעה ייחודית על השינה של כולנו?

איכות שינה ירודה והיפרסומניה

אנשים רבים מתקשים לעזוב את המיטות הנעימות והחמימות שלהם בבוקר בימי הסתיו והחורף, בעיקר כאשר בחוץ עדיין חשוך. גוף האדם משתנה עם עונות השנה, ובדיוק כמו בעלי חיים רבים, גם גוף האדם מרגיש עייף יותר ואף עצל יותר, כאשר חשוך וקריר בחוץ.

אבל זה לא מסתכם רק בזה: במהלך הסתיו, מעידים מחקרים, אנחנו חווים תופעה נוספת הנקראת היפרסומניה – שהיא למעשה מצב של יתר שינה. על פי מחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד, רוב האנשים נוטים לישון יותר עם תחילת עונת הסתיו, ועל אף שהמנוחה הזו בריאה לגופנו הרי שאיכות השינה עצמה נפגעת דווקא בסתיו – וכך אנשים חשים ישנוניים ופחות מרוכזים גם במהלך היום. ההסבר המדעי לכך הוא שהמנגנונים ההורמונליים שאחראים על מחזורי הערות והשינה מושפעים מהחשיפה לאור השמש, הפוחתת במהלך הסתיו והחורף.

למרות חילופי העונות: שומרים על שינה טובה

אז איך אפשר לשמור בכל זאת על שינה טובה, גם בימי הסתיו? הנה לכם כמה טיפים שימושיים:

חשיפה לשמש.

כפי שאמרנו, לאור השמש יש השפעה ישירה על מחזורי השינה שלנו, ולכן גם בתקופת הסתיו המעוננת יותר נסו להקפיד על כמה שיותר חשיפה לשמש. הדבר חשוב במיוחד בשעות הבוקר, שכן החשיפה לשמש בשעות אלו תוביל לרמת ערנות גבוהה יותר ולהסדרת השעון הביולוגי.

תאורה מלאכותית.

שימוש בתאורה נכונה מעכב את הפרשת הורמון השינה, המלטונין, ומשכך את זמן ההירדמות. מחקרים הצביעו על כך שתאורה לבנה משפיעה פי 5 יותר מתאורה בגוון צהוב, כך שמומלץ להתקין בחללים כמו משרדים וחדרי עבודה תאורה חזקה בצבע לבן. כך תוכלו להשפיע על תחושת הצורך בשינה, ובמקום להפוך לישנוניים בשעות הערב המוקדמות, להפוך לכאלה בשעה הנוחה לכם יותר – לקראת שינת לילה איכותית יותר.

שעות שינה קבועות.

עבור שינת לילה איכותית בעונות הסתיו והחורף יש להקפיד על שעות שינה קבועות, גם בסופי שבוע ככל האפשר. דחיית השינה מעבר לחצות, ואצל אנשים מסוימים אף קודם לכן, תגרום להחמצת חלון ההזדמנויות להירדמות ולשינה איכותית.

שתייה חכמה

הימנעו מביצוע פעילות גופנית סמוך לשינה, מארוחות עתירות שומנים וכן משתיית קפאין או אלכוהול. כל אלו יוצרים קשיי הירדמות ועייפות מוגברת ביום שלמחרת.

חדשות לבקרים מתפרסמים מחקרים בדבר הסיכונים שבשינה מועטה ולא איכותית. דווקא בעונת הסתיו, בואך החורף, בה נפגעת הערנות באופן טבעי, חשובה המודעות לשמירה על שינה סדירה ואיכותית.

הביאו את הסתיו… אנחנו מוכנים.



עוד בנושא