שינה טובה
27 פבר, 2020

לילה לא שקט: 10 הגורמים שמבריחים את השינה שלנו

גם לכם נמאס לספור כבשים? אתם לא לבד. אלה הדברים שמדירים שינה מעינינו דווקא כשאנחנו הכי עייפים.
למה אני לא נרדם בלילה

לפעמים נדודי שינה מסתיימים בנס תנ"כי שאותו חוגגים עד עצם היום הזה: "בלילה ההוא נדדה שנת המלך", אנחנו מזכירים מדי שנה בחג הפורים את חרדותיו של אחשוורוש מפני המאיימים להתנקש בחייו – שהובילו לטוויסט דרמטי בעלילה ולחג עתיר קלוריות ורעש לכולנו.

ובכן, אחשוורוש לא לבד, וסיפור נדודי השינה המפורסם בתנ"ך הוא רק דוגמה לסיבה אחת מבין רבות אשר מדירות שינה מעינינו, על בסיס קבוע או מזדמן. מהן הסיבות הנפוצות שגורמות לנו לא להירדם או לישון רע? מסתבר שישנן לא מעט.

שינויים סביבתיים

שינה ערבה מושפעת לא מעט מהסביבה שבה אנחנו ישנים. החלפת מזרון או מיטה חדשה דורשים לעתים הסתגלות אשר גורמת בשלב הראשון לשינה לא סדירה או פחות נוחה. מעבר לדירה חדשה מצריך מהגוף להסתגל לרעשים חדשים ולכמות אור שונה בבוקר. מספיק שעוברים מדירת עורף שקטה לדירת חזית ברחוב סואן, וכבר שעות ההשכמה שלכם ישתנו – וייתכן שתתעוררו במהלך הלילה מקטנוע חולף שמרעיש או מבליינים שעוברים ברחוב.

לחץ וחרדה

ארגון הבריאות העולמי כבר הגדיר את הסטרס כ"מגפה של המאה ה-21". אנחנו עובדים שעות ארוכות, לוקחים את העבודה הביתה באמצעות הסמארטפון והלפטופ ובמקביל מנסים לגדל ילדים ולמצוא גם זמן לעצמנו. הזמן הפנוי הולך ומצטמצם, האתגרים הולכים ומתרבים וכתוצאה מכך השינה נפגעת. מתח וחרדה משפיעים לרוב על איכות השינה וזה יכול לבוא לידי ביטוי בקושי להירדם, בסיוטים, בשינה קלה מאוד ואפילו בדיבורים והליכה תוך כדי שינה.

התרגשות

ישנם לא מעט מצבים ואירועים שגורמים לנו להתרגשות היוצרת "פרפרים בבטן":  ציפייה לאירוע משמעותי שמתקרב כמו חתונה, לידה, טיול או מעבר דירה, התרחשות מסעירה שמעסיקה אתכם בימים אלה כמו התאהבות או עבודה חדשה ובכלל – כל מה שגורם לאדרנלין לעלות ולמחשבות לעבוד שעות נוספות:  שעות השינה האבודות שלכם.

מה מבריך את השינה שלנו

דיכאון

המצב הנפשי שלנו משפיע ישירות על איכות השינה ובדיוק כמו במצבים של שמחה והתרגשות, מוסחת שנתנו במצבים מדכדכים. אובדן של אדם אהוב וקרוב, גירושין או פיטורים מהעבודה משפיעים על הנפש ובעקבות כך על השינה ואיכותה. במקרים של דיכאון מתמשך ניתן לפעמים טיפול תרופתי, שעלול גם הוא להוביל להפרעות שינה. אלה הסובלים מדיכאון קליני מטופלים בעזרת שיטות הרפיה וטכניקות התנהגויות שונות המסייעות להירדם.

בעיות רפואיות

אלרגיות, הצטננות ודלקות בדרכי הנשימה העליונות הופכות כל לילה למאתגר וקשה. הקושי לנשום, הצורך בקינוח האף והליחה הרבה גורמים לקשיים בהירדמות ולשינה שמופרעת באופן תדיר. כאב כרוני כתוצאה ממחלה או בעיה רפואית כלשהי יכול אף הוא להקשות על ההירדמות ואף להעיר אותנו באמצע הלילה. זהו לעתים מצב שבו הכאב מזין את חוסר השינה וזה מחמיר את עוצמת המחלה, לדוגמה דלקת פרקים, פיברומיאלגיה, מחלות מעי דלקתיות, כאבי ראש מתמשכים או כאבי גב תחתון מתמשכים עשויים במקרים מסוימים להחמיר בגלל הפרעות שינה. והחדשות הטובות? גם התרופות שאמורות לשפר את מצבנו, הן לפעמים אלו הפוגעות במהלך השינה.

גנטיקה

חוקרים מצאו בסיס גנטי לנרקולפסיה, הפרעה נוירולוגית של ויסות שינה המשפיעה על שליטת השינה והערות. ישנה אפילו מחלה גנטית נדירה בשם (FFI (fatal familial insomnia אשר מוגדרת כחוסר שינה תורשתי, אשר נגרמת בשל מוטציה בגן מסוים אשר גורמת לאינסומניה; ויש פשוט אנשים שבגלל המבנה הגנטי שלהם זקוקים לפחות שעות שינה.

עבודה במשמרות

הרגלי העבודה שלנו משפיעים ישירות על השינה בפועל, ועבור מי שעובד מתוקף תפקידו במשמרות – המשמעות היא פעמים רבות שינה לא סדירה. אנשים העובדים בלילה או במשמרות משתנות, חווים לעתים קרובות הפרעות שינה, משום שהפעילות שלהם מנוגדת לשעונים הביולוגיים שלהם.

ילדים

הבדיחה הידועה בקרב הורים צעירים מספרת שהם ישנים בלילה כמו תינוקות – מתעוררים כל שעתיים. תינוקות ופעוטות גורמים לנדודי שינה משום שלא פעם הם מתעוררים בלילות, בין בשל כאבי שיניים או רגישויות שונות ובין אם בגלל חלום רע. אבל הגורם העיקרי שמדירה שינה מעינינו כהורים הן דווקא השנים הבאות, שבהן מתרבות הדאגות לשלומם – מבעיות יומיומיות בלתי פתורות ועד התהיות לגבי לעתידם.

הזדקנות

כמחצית מכל המבוגרים מעל גיל 65 סובלים מהפרעת שינה כלשהי. לא ברור אם מדובר בחלק רגיל אינטגרלי מהזדקנות או כתוצאה מתרופות שאנשים מבוגרים נאלצים להשתמש בהן לרוב, אבל ברור שככל שמתבגרים – כך ישנים פחות טוב.

מחשבות על השינה

גורם שכיח לנדודי שינה כרוניים הוא תגובה רגשית מותנית. המחשבות על בעיית השינה (למשל, "מה אם אני לא אירדם הלילה?") והתנהגויות שמתפתחות סביב בעיית השינה נוטות לשמור על תסמיני נדודי שינה. פשוט נסו להתנתק – ולהירדם. בלי לחשוב, פשוט לישון.



עוד בנושא