מדע
30 מאי, 2019

חשים עייפות אחרי האוכל? כך תוכלו למנוע את זה

לא במקרה אתם נהיים עייפים מיד אחרי ארוחת צהריים במשרד: כך תעצרו את נפילת האנרגיה הבאה בסוף הארוחה
עייפות אחרי האוכל

סיימתם לאכול ארוחת צהריים בחוץ עם כמה חבר'ה מהעבודה. חזרתם למשרד במצב רוח מרומם, אבל תוך חמש דקות העיניים מתחילות להיעצם. העייפות משתלטת ובא לכם פשוט להניח את הראש על השולחן ולשקוע בתנומה מתוקה.

למה זה קורה לנו? תחושת עייפות מוגברת אחרי האוכל היא תופעה נורמלית לגמרי.

יש לה כמה סיבות מרכזיות ואפשר להתגבר אליה בעזרת כמה כללי אצבע פשוטים. אז בואו נדבר על זה:

עיכול זה מעייף

תהליך העיכול הוא הסיפור המרכזי מאחורי תחושת הנמנום שאחרי הארוחה.

מתברר שהגוף עושה מאמץ די רציני כדי לעכל את מנת הפסטה הענקית שהרגע זללתם.

בתהליך העיכול, הגוף מייצר מהאוכל את הדלק שדרוש לגוף ולכן מרבית האנרגיה מופנית למערכת העיכול, מה שמחליש את זרימת הדם והחמצן לשאר אברי הגוף.

יש מאכלים מעייפים יותר

גם אם אנחנו מעכלים באותה דרך את כל סוגי המזון, כל אחד מהם משפיע עלינו אחרת מבחינת רמת העייפות שהוא עשוי לגרום.

בשר הודו, למשל, וגם מזונות אחרים עשירים בפרוטאין כמו תרד, גבינה, סויה, ביצים וטופו, מכילים רמות גבוהות של חומצת אמינו בשם טריפטופן.

הטריפטופן, רכיב חיוני שהגוף מקבל רק מהמזון, גורם לייצור סרוטונין, שתורם לתחושת שחרור ורוגע.
בנוסף, הוא גם הופך להורמון מלטונין, שמווסת את מחזורי השינה. לא פלא שהטריפטופן משווק גם כתוסף תזונה שמסייע לשינה.

מאכלים עתירי סוכרים פשוטים ופחמימות פשוטות כמו לחם לבן ופסטה הם עוד מקדמי עייפות אחרי האוכל ידועים, העיכול שלהם פשוט ומהיר, מה שמקפיץ במהירות את רמות הגלוקוז בדם, שנספג מהר מאוד בתאים ואז מוריד את רמת הסוכר בדם בחדות. צניחת רמת הסוכר מובילה לצניחה ברורה באנרגיה שמכונה "היפוגליקמיה פעילה" (סוכר נמוך בדם).

בנוסף, מזונות שומניים קשים יותר לפירוק ולעיכול וממש מאלצים את כל הגוף "להירתם" למלאכה.

ארוחת בינג'? פחות מומלץ

ככל שתאכלו יותר, הסיכוי שתתעייפו הולך וגדל. הכמות שאנחנו אוכלים משלבת את שני גורמי העייפות שציינו בסעיפים הקודמים, הגוף מתעייף מעצם משימת העיכול הגדולה וגם רמות הסוכר בדם עולות ואז צונחות בבת אחת ומשרות תחושת עייפות גדולה אחרי האוכל. לכן, חשוב מאוד לשים לב לאיתותי השובע שהגוף משדר ולהפסיק לאכול בזמן.

פה זה לא אירופה

התחשק לכם להרגיש פריזאים לרגע וללוות את ארוחת הצהריים בכוס יין נחמדה? אל תתפלאו אם אחר כך תיפלו מהרגליים.

ענבים אדומים (וגם דובדבנים חמוצים!) מלאים בהורמון השינה מלטונין, מה שעשוי להותיר אתכם מעומעמים ביותר.

המעייפים הסמויים מן העין

אם אתם סובלים באופן כרוני מעייפות מוגברת אחרי האוכל גם אם הקפדתם על תזונה שאינה "מקדמת עייפות", ייתכן שיש פה משהו מצב שצריך לבדוק יותר לעומק.

לפעמים אלרגיה כלשהי או אי-סבילות למזון מסוים משפיעה על תהליך העיכול ומלבד תופעות כמו גזים ותחושת נפיחות, היא גם עשויה לגרום לתשישות גדולה.

אם אתם מרגישים שהעייפות אחרי האוכל משבשת את התפקוד שלכם, מומלץ להתייעץ עם רופא. יכול להיות שיש לכם אלרגיה סמויה, או מחסור בברזל או ויטמין כלשהו.

טיימינג זה הכל

גם השעון הביולוגי שלנו משפיע על איך שאנחנו מרגישים אחרי ארוחה. על פי איגוד השינה הבינלאומי, אנשים חווים ירידה באנרגיה בשתיים בלילה ובשתיים בצהריים, מה שיכול להסביר את המסורת הוותיקה של סיאסטה, או שנ"צ אחרי ארוחת הצהריים.


איך למנוע את העייפות של אחרי האוכל?

  1. אכלו מעט לעתים קרובות: במקום ארוחות גדולות, עדיף לאכול ארוחה קטנה מדי כמה שעות כדי לשמור על יציבות רמת הסוכר בדם ולמנוע את העליות והירידות באנרגיה.
  2. אל תוותרו על ארוחת בוקר: ארוחת בוקר לא רק טובה לגוף ולמוח, היא גם עוזרת להפחית את רמות עייפות אחרי האוכל ובמהלך היום. כשמדלגים על ארוחת הבוקר מייצרים עבור הגוף סטנדרט של אנרגיה נמוכה להמשך היום. בנוסף, מגיעים לארוחת הצהריים מתים מרעב ואז טורפים יותר מדי.
  3. ספקו לגוף דלק איכותי: במקום מאכלים עתירי פחמימות, סוכרים ושומנים, לכו על ארוחה מאוזנת שכוללת ירקות מצבעים שונים, בשר שמן, דגנים מלאים ומזונות נוספים עתירי סיבים תזונתיים כמו אגוזים למיניהם וקטניות. המזונות האלה מתעכלים יותר לאט ושומרים על איזון רב יותר של הסוכר בדם.
  4. הקפידו על שנת לילה איכותית: מי שישן מספיק בלילה מועד פחות להתנמנם אחרי הארוחה
  5. .צאו להליכה: פעילות גופנית קלה במשך היום, בייחוד אחרי האוכל, מסייעת להרחיק את תחושת העייפות. היא ממריצה את הדם ומכניסה הרבה חמצן לגוף, מה שמקטין את העייפות.
  6. חטפו תנומה קצרה במשך היום: מי לא חולם על שנ"צ איכותית?
  7. אל תשבו בחושך: מחקר מ-2015 הראה שאנשים שנחשפים לאור בוהק אחרי ארוחת הצהריים חשים פחות עייפות אחרי האוכל. הפתרון המושלם, בשילוב פתרון לסעיף הקודם, הוא לאכול ארוחת צהריים תחת כיפת השמיים ולצעוד בחזרה למשרד.
  8. ותרו על אלכוהול במהלך הארוחה: אם חשוב לכם להיות ערניים ופרודוקטיביים אחרי האוכל, עדיף לשמור את האלכוהול לשעות הלילה.


עוד בנושא