שינה טובה
11 יול, 2022

שינה של מיליון דולר

שינה של מיליון דולר

האם מי שמרוויחים יותר, ישנים טוב יותר בלילה? או ההפך – האם מי שישנים טוב יותר, ירוויחו יותר כסף?

כסף לא משיג אושר, זה ידוע. אבל אין ספק כי הוא יכול להפוך את החיים לקלים הרבה יותר, בהרבה מאד מובנים. תחושה של מחסור כלכלי, בין אם היא מבוססת על מצב אמיתי או מדומיין, מייצרת לחצים רבים.

רוב האנשים יחושו חרדה, ברמה כלשהי, לנוכח תחושה של מחסור במזומנים, והחרדה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים מגוונים – החל מקשיים בתפקוד היומיומי, דרך נדודי שינה, וכלה במחשבות טורדניות.

עשירים ישנים טוב יותר

האם עשירים ישנים טוב יותר בלילה? על פי מחקר שנערך לפני מספר שנים התשובה היא כן. על פי המחקר, שהתבסס על נתונים משמונה ארצות ברחבי אירופה וכלל למעלה מ-11,200 נחקרים, נמצא קשר ישיר בקרב גברים בין איכות שינה ירודה לרמת הכנסה נמוכה יותר.

מהי שינה טובה? עורכי המחקר הגדירו שינה מספקת כבין 6.5 ל-8 שעות ביום, והמחקר התבסס על דיווח של הנחקרים על כמות שעות השינה שלהם. החוקרים ציינו כי על פי ממצאי המחקר, אנשים ברמת הכנסה נמוכה יותר נוטים לישון פחות, ולכן נמצאים בסיכון רב יותר לבעיות רפואיות שונות כמו סיכון למחלות לב שונות ואף לשבץ.

מחקר נוסף, שנערך בארה"ב ב-2010, הראה קשר ישיר בין איכות שינה ירודה למצב סוציו-אקונומי וזהות אתנית. על פי המחקר נמצא קשר ישיר בין עוני לדיווח על איכות שינה ירודה. עוד עלה מהמחקר כי נחקרים מרקע אפרו-אמריקאי ולטיניים דיווחו על איכות שינה ירודה יותר בהשוואה למשתתפים אחרים. כמו כן נראה קשר בין רמת השכלה לאיכות השינה – ככל שרמת ההשכלה היתה גבוהה יותר, איכות השינה היתה טובה יותר.

כאמור, לא קשה להבין מדוע מצב כלכלי קשה משפיע על איכות השינה. אבל מה סדר הדברים? אולי העובדה שאדם ישן טוב יותר משפיעה על היכולת שלו להרוויח יותר, וכתוצאה הופכת את מצבו הכלכלי למבוסס יותר?

שינה טובה שווה יותר הכנסה

מחקר שנערך לפני כמה שנים בארה"ב הראה כי אנשים שישנים יותר – מרוויחים יותר. המחקר השווה בין מקומות שונים בארה"ב בהם שעת השקיעה המוקדמת גורמת לאנשים לישון יותר, לבין מקומות בהם שעת שקיעת השמש גורמת להם לישון פחות, והראה פערי שכר לטובת מי שישנו יותר.

לשנת לילה טובה יש קשר ברור ליכולת התפקוד בכלל תחומי החיים. שלל מחקרים הראו כי שנת לילה טובה חיונית לתפקוד שלנו. כשאנחנו ישנים טוב אנחנו ערניים יותר, חדים יותר, עושים פחות טעויות, סובלים פחות ממתח וחרדה, סובלים פחות משלל בעיות רפואיות – מכלול של גורמים להם יש השפעה גם על היכולת שלנו לבצע את העבודה שלנו באופן טוב יותר.

לכן, באופן ברור, יש קשר בין שנת לילה טובה לעלייה בפרודוקטיביות: מחקר שפורסם ב- Journal of Sleep and Sleep Disorders Research הראה כי אנשים שישנו פחות מ-5 שעות בלילה סבלו מירידה של 29% בפרודוקטיביות שלהם.

גם אם אינכם מרוויחים משכורת עתק, ישנן דרכים בהם ניתן לשפר את איכות השינה. מומלץ להימנע ממסכים כשעתיים לפני הכניסה למיטה, להימנע ממשקאות אלכוהוליים או כאלו עם קפאין, וארוחה כבדה. כמו כן מומלץ להימנע מפעילות ספורטיבית קרוב לשעת השינה. כדי להפוך את השינה לנעימה יותר מומלץ להיכנס לחדר שינה שאוורר במשך היום, המחומם או מקורר בהתאם – לא קר מדי ולא חם מדי.



עוד בנושא