מדע
01 ספט, 2022

שנ"צ טובה ומתוקה

שנ"צ טובה ומתוקה

יש כאלו שנוהגים לוותר על שנת צהריים בראש השנה. אנחנו כאן כדי לשכנע אתכם לאמץ שנ"צ לאורך כל השנה

"מי שישן בראש השנה, המזל שלו יישן כל השנה" – אמרו חלק מהסבתות שלנו מדי שנה בחג. לרוב זה לא באמת עשה עלינו רושם: בתום ארוחת חג נוספת, בבטן מלאה ובעיניים כבדות (וגם ביום חופש נדיר בלוח השנה) – מצאנו את עצמנו מתעפצים קלות או שוקעים בשינה שכולה טוב.

אנחנו לא מתכוונים לריב עם חכמים מאיתנו, אבל דווקא לכבוד השנה החדשה חשוב לנו להלל את קדושת השנ"צ –  אותה תנומת צהריים מפנקת, שמחיה את הגוף ואת הנפש בכל כך הרבה דרכים שונות.

כשהיינו קטנים, שעות הצהריים היו קדושות. חנויות ומשרדים נסגרו, הורים נמנמו והבית עבר למצב "השתק". מבחינה היסטורית סיאסטה, קונטרורה, פיזולוט, טאסילה או שנ"צ היו נפוצים במיוחד במדינות חמות בהן קמו מוקדם על מנת להפיק את המקסימום מהשעות הקרירות. מבחינה ביולוגית, מסתבר שזהו בכלל צורך של הגוף, שמגיע בעקבות השילוב בין ירידה בטמפרטורת הגוף בשעות הצהריים ועלייה ברמות המלטונין. למה זה טוב? הנה כמה יתרונות:

שנת צהריים מגבירה את הערנות

שנת צהריים משליכה שלווה על הגוף והנפש. במהותה היא גורמת לתחושת ערנות במהלך היום, כשאפילו שינה קצרה של 20-30 דקות מגבירה את תחושת הנמרצות, לעתים עד לשעות הערב והלילה.

למעשה, שנת צהריים טובה נחשבת למועילה יותר מהקפה שאתם שותים כדי להחזיק את העיניים פקוחות, וכל כך הרבה יותר בריאה.

שנת הצהריים מחדדת תהליכים קוגניטיביים

שנת צהריים מגבירה את הריכוז להמשך היום. אפילו שינה קצרה משפרת את כישורי החשיבה ואת הדיוק. יכולות הלמידה נעשות איכותיות יותר אחרי שינה טובה, והזיכרון מתחדד.

מחקרים מצאו כי היצירתיות גוברת אחרי שינה שכזו, התפוקה והיעילות עולות והביצועים נעשים מדויקים וטובים יותר. שינה באמצע היום מגבירה את הגמישות המחשבתית, מסייעת בתהליכי קבלת החלטות וביכולת לעבד מידע חדש. אצל קשישים נמצא כי יכולות ההתמצאות והכישורים השפתיים השתפרו אחרי שנת צהריים.

היתרונות של שינה קצרה (עד 20 דקות) יבואו לידי ביטוי מיד אחרי ההשכמה ולמשך תקופה מוגבלת של כמה שעות. שינה ארוכה יותר עלולה לגרום לתחושת לאות ובלבול מיד אחרי ההתעוררות, ולאחר מכן לחידוד חושים וליעילות קוגניטיבית למשך שעות ארוכות.

שנת הצהריים משפרת את מצב הרוח

לא רק כדי שתהיו רגועים ונינוחים במהלך הערב – שנ"צ ידועה כמסייעת בוויסות רגשי, מאפשרת התמודדות בריאה ומאוזנת יותר עם תסכול וכעס ומפחיתה אימפולסיביות. השינה מרחיקה אותנו מהסיטואציה, כופה מנוחה על המוח ועל מחשבות טורדניות.

בזמן השינה מתקיים עיבוד רגשות, המסייע להתמודדות בריאה יותר. שינה קצרה באמצע היום נותנת זווית ראיה חדשה על הקשיים, הבעיות וההתמודדויות, עם פרופורציות מאוזנות יותר. מומלץ לשלב חשיפה לאור שמש טבעי על מנת למקסם את יתרונות השינה ולשפר את מצב הרוח.

שנת צהריים מחזקת את הגוף

שנת צהריים מחזקת את המערכת החיסונית, מייעלת תהליכים מטבוליים ומסייעת בהורדה ובאיזון לחץ הדם. אצל ספורטאים נמנום צהריים משפר יכולות מוטוריות, מקצר זמני תגובה ומגביר מהירויות.

עם זאת, נמצא כי אצל אנשים אשר ממש זקוקים לשנת הצהריים על מנת לתפקד (להבדיל מאנשים הישנים בשביל ההרגשה הטובה או לשיפור ערנות), יש חשש ששנת הצהריים דווקא תגביר בעיות בריאות ותעלה את הסיכון לסוכרת ובעיות לב. בשביל מקסימום ייעול וטיוב של הבריאות מומלץ ששנת הצהריים תהיה קצרה, לא יותר מ-30 דקות בכל פעם ועד 4-5 פעמים בשבוע.

שנת הצהריים יפה לך

את הביטוי "שנת יופי" כולנו מכירים, ולא בכדי. מחסור כרוני בשינה משפיע על העור, השיער והעיניים. שנת צהריים מקדמת חידוש לתאי העור, מפחיתה נפיחות וכהות סביב העיניים ואת האדמומיות הנובעת מעייפות.

את השיפור רואים באופן מיידי, כבר עם ההתעוררות מהשנ"צ, והמעלות ממשיכות גם בטווח הארוך.

ומה לגבי ראש השנה?

אז המזל שלכם יישן או לא בעקבות השנ"צ? תחליטו אתם במה להאמין. אנחנו, על כל פנים, מאמינים שכדאי בכם במיוחד לאמץ איזה שנ"צ לאורך כל השנה.

שינה טובה ומתוקה!



עוד בנושא