שינה טובה
12 ספט, 2023

מחקרים מגלים: זוהי התנוחה הכי בריאה לשינה!

ישנים על הבטן? מעדיפים לישון על הגב? מסתובבים בין צד ימין לשמאל? מסתבר שלתנוחת השינה שלנו יש השפעה ישירה על איכות השינה ועל הבריאות הגוף. אז על איזה צד כדאי לישון? ומאיזו תנוחה עדיף להימנע?
על איזה צד לישון

 שינה איכותית בתנאים המבטיחים לגוף מנוחה מלאה ותמיכה מיטבית, היא המפתח לשגרה אנרגטית ומלאת מרץ, לחיוניות, פעלתנות ולחיי יומיום בריאים. איכות השינה נשענת ברובה על התנוחה בה אנחנו ישנים- לתנוחה יש השפעה על הדרך בה הגוף נפטר מפסולת, על הפעילות הקוגניטיבית ועל התמודדות עם כאבים שונים בגוף. כשאתם בוחרים על איזה צד לישון עליכם לקחת בחשבון מספר השפעות:

שינה על צד שמאל

רוב האנשים בוחרים לישון על צד הגוף. על פניו נראה שצדי הגוף שלנו שווים, אולם בפנים הגוף, האיברים ממוקמים אחרת והופכים אותנו אסימטריים מבפנים. זאת הסיבה שיש הבדל בין שינה על צד שמאל לשינה על צד ימין.
המערכת הלימפאטית שתפקידה לנקז פסולת מהגוף ממוקמת ברובה לאורך הצד השמאלי של הגוף. שכיבה על צד זה תומכת בזרימת הנוזל הלימפאטי ובכך תורמת לעבודה מיטבית של מערכת העיכול, למיקום נוח של מיצי הקיבה שלא יעלו לכיוון הוושט ויובילו לצרבות ואפילו לניקוי הפסולת בנוזל המוח – עובדה העוזרת להפחית ולמצמם סיכויים למחלות קוגניטיביות.
יתרונות נוספים בשינה על צד שמאל מדברים על תנוחה נוחה יותר ללשון ובכך הקלה על נחירות ועל הפרעות נשימה בשינה.

גם בשאלת על איזה צד בריא לישון בהריון התשובה לרוב תהיה צד שמאל מאחר וזרימת הדם בגוף טובה יותר בתנוחה הזו.

שינה על צד ימין


אם השינה על צד אחד קשה לכם, גם מעבר מצד לצד לאורך הלילה יכולה להיות לטובתכם. השינה על צד ימין תתאים למי שמערכת העיכול שלו זקוקה למנוחה .

שינה על הגב 

שינה על הגב מאפשרת לעמוד השדרה לשמור על מנח נייטרלי. אבל כדי שזה יקרה, מומלץ לבחור במזרן איכותי שיבטיח תמיכה מלאה בעמוד השדרה ובאיברים השונים, בליווי כרית שינה בגובה המתאים שלא תייצר מפגש בין הסנטר לבית החזה. דרך נוספת לוודא שעמוד השדרה מקבל את התמיכה הנכונה היא בחירה במיטה מתכווננת, שתעזור לכם להתאים את המזרן בדיוק לצרכים של הגוף, לפזר לחצים, ולייצר תשתית בריאה לשינה איכותית.
השינה על הגב מתאימה גם למי שסובלים מנעילת וחריקת שיניים. בתנוחה זו יש פחות לחץ על הלסת וכך גם פחות כאבי ראש הנגרמים מלסת נעולה.

שינה על הבטן

בזמן שרוב האנשים מתלבטים על איזה צד עדיף לישון, יש זרם שלם של אנשים שמתעקשים לישון דווקא על הבטן! מרבית משקל הגוף שלנו מתרכז במרכז הגוף- החזה והבטן נושאים לרוב את מרבית המשקל. שינה על הבטן גורמת למשקל למשוך את הגוף אל המזרן ובכך יוצרת קשת הפוכה בעמוד השדרה שתוביל ללחץ וכאבי גב.

זוהי תנוחת השינה הכי פחות מומלצת, אבל אם זו התנוחה שבה אתם ישנים את השינה העמוקה ביותר, מומלץ להקפיד על כרית שינה שטוחה וכרית תמיכה נוספת מתחת לאגן כדי לנסות ליישר קצת את עמוד השדרה.

שינה במיטה מתכווננת תאפשר לכם לייצר את המנח הנכון ביותר גם בשינה על הבטן.

לסיכום: הלילה כשתיכנסו למיטה בסוף היום, קחו רגע להקשיב לגוף ובחרו על איזה צד עדיף לכם לישון ואיזו תנוחה גורמת לגוף שלכם להיות נינוח לחלוטין. לילה טוב!



עוד בנושא