הקץ להירדמות מול מסכים: מדוע חשוב לישון בחושך?

 

להחשיך את החדר, להימנע ממסכים, לסנן אור כחול: אלה הדרכים להימנע מהסכנות הבריאותיות הטמונות בשינה ליד מקור אור

אתם מהאנשים שנרדמים מול הטלוויזיה? הולכים לישון בלי לכבות את האור? פנס הרחוב מאיר דרך החלון שלכם? כדאי שתשקלו לשנות את המצב הזה ותתחילו לישון בחושך, ויפה שעה אחת קודם. לשינה עם אור דולק יש לא מעט השפעות שליליות על הגוף וגם על הנפש, ולכן ההמלצה הרפואית הגורפת היא לישון בחדר שינה חשוך לחלוטין.

וב"אור" הכוונה היא לא רק לכזה שמיוצר על ידי נורות חשמליות, אלא גם לאור שנפלט מהמסכים החביבים עלינו – הטלוויזיה, המחשב, הסמארטפון, הטאבלט – כל אותם מקורות אור שרבים מאתנו אוהבים לבהות בהם במיוחד לפני השינה.

לאור תרומה מכרעת לאיכות השינה, ובאמצעותה גם לבריאות. הורמון השינה מלטונין, שהמוח מפיק בעיקר במהלך שנת הלילה, לוקח חלק בתהליכים שמפחיתים את הסיכון למחלות ובעיות אחרות בזמן השינה. כאשר ישנים באור, ייצור המלטונין פוחת באופן משמעותי, ויש לכך לא מעט השלכות:

התפתחות גידולים

השעון הביולוגי שלנו, שמשפיע על פעולות קריטיות בגוף כמו המטבוליזם של התאים, מושפע מאוד מהאור. חוקרים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) גילו ששני גנים שאחראים על תחושת הזמן בגוף הם גם אלה שמדכאים התפתחות של גידולים ממאירים. שינה באור יכולה לשבש את תהליך החיסול הטבעי הזה או להחמיר את מצבם של גידולים קיימים. מחקר אחר הראה כי לנשים שנחשפו לאור בהיר לפני השינה היה סיכוי גבוה ב-22% לפתח סרטן השד בהשוואה לאלה שישנו בחושך מוחלט. כאמור, לנשים האלה היו רמות נמוכות יותר של מלטונין בגלל החשיפה לאור במהלך הלילה, ולכן היכולת של גופן להילחם בתאים סרטניים נחלשה. בנוסף, בעקבות הירידה בייצור המלטונין הנשים נחשפו לרמות גבוהות יותר של אסטרוגן, מה שמגביר את הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים בשד.

השמנת יתר קיצונית

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה גילו כי נשים שישנו בחדרים מוארים סבלו מ-BMI (יחס גובה-משקל) גבוה יותר והיקף מותניים גבוה יותר מאשר נשים שישנו בחדרים חשוכים. המחקר, שהתפרסם ב-American Journal of Epidemiology, הראה כי אפילו אור מעומעם דיכא את ייצור המלטונין, מה שיצר הפרעות במטבוליזם ובדפוסי האכילה.

סוכרת סוג 2

במחקר שפורסם ב-2014 בכתב העת Chronobiology International, מצא צוות החוקרים שבקרב קבוצת הנבדקים שנוהגת לישון עם אור נמצאה תחלואת סוכרת בשיעור גבוה יותר. זאת בשל הקשר בין מלטונין להפרשה של חומרים כמו כמו גלוקוז ולפטין, שמווסתים את התיאבון ואת רמת הסוכר בדם.

דיכאון

מלטונין ידוע כמשפר מצב רוח חשוב. מחקר שפורסם באחרונה ב-American Journal of Epidemiology מצא קשר ברור בין חשיפה לאור, אפילו בעוצמה נמוכה, לבין סימפטומים דיכאוניים בקרב מבוגרים. חוקרים מבית הספר לרפואה Nara ביפן מדדו את רמות האור בחדרי השינה של 863 נחקרים במהלך הלילה באמצעות מדי-אור מיוחדים שהותקנו בראש המיטה של הנחקרים. במקביל, הנחקרים מילאו יומני שינה והחוקרים עקבו אחריהם במשך שנתיים ובחנו האם הם הראו סימנים דיכאוניים כלשהם. החוקרים גילו שככל שעוצמת האור שהנחקרים נחשפו אליה הייתה גבוהה יותר, כך עלה הסיכוי לפתח תסמינים דיכאוניים לעומת נחקרים שישנו בחדרים חשוכים לחלוטין.