מדע
01 פבר, 2023

המציאות מדומה – השינה אמיתית לגמרי

המציאות מדומה – השינה אמיתית לגמרי

רובינו מכירים את המונח "מציאות מדומה" בהקשר של בידור ומשחק, אבל היא יעילה גם כשיטת טיפול בהפרעות דחק וחרדה. לאחרונה, חוקרים מגלים שלטכנולוגיה יש גם פוטנציאל למתן הפרעות שינה

מציאות מדומה (VR – Virtual Reality) היא טכנולוגיה שפותחה בסוף שנות ה-70, ולאורך השנים הלכה והשתכללה. היא יוצרת מראות, צלילים ומרחבים שנועדו לחקות סביבה אמיתית, תלת ממדית. ברוב מקרים המשתמשים נעזרים בקסדה, אוזניות וכפפות מיוחדות המאפשרות להם לחקור את הסביבה הוירטואלית, להיטמע בה ואף להגיב אליה. החוויה מדמה שוטטות במרחב אמיתי, ומאפשרת התנסויות בסביבה חדשה, כפי שהיא נתפסת על ידי החושים. במערכות מתקדמות ישנן גם פונקציות של מגע ושל ריח, המאפשרות למשתמשים להיטמע בתוך העולם הדמיוני בצורה כמעט מלאה.

VR תופס תאוצה בעולמות בריאות הנפש במסגרת טיפולים בהפרעות חרדה ופוסט-טראומה. טיפולים מסוג זה כוללים טיפולי חשיפה, בהם המטופל נחשף באופן מבוקר והדרגתי למקום או מצב המעוררים בו חששות או זיכרונות קשים. החשיפה המבוקרת מסייעת למטופל להגיב לסיטואציה בכל פעם בצורה מאוזנת ומיטיבה יותר. בנוסף קיימים טיפולים מבוססי VR לצרכי הרגעה ומדיטציה, פעילות גופנית או אימוני נשימות להפחתת לחצים. מחקרים ראשוניים מדווחים על הצלחות משמעותיות בטיפול בפוביות, הפרעות חרדה, מצבי דחק, התמודדות עם סיוטים וכיום VR נבחן גם ככלי להקלה על כאבים.

מציאות מדומה לשינה טובה

אותם המנגנונים, למעשה, רלוונטיים גם לטיפול בהפרעות שינה. במחקרים שנעשו על אנשים עם נדודי שינה נצפתה פעילות קוגניטיבית מוגברת לקראת השינה. הנחקרים מתארים רמות גבוהות של דאגות, מחשבות חוזרות וחרדה מוגברת המשפיעות על המטבוליזם, מגבירות את הדופק, מעלות את לחץ הדם ומעוררות את הגוף.

כך נפתח פתח לטיפולים מיטיבים. שימוש בדמיון מודרך, למשל, מפחית את כמות המחשבות השליליות ובכך מקצר את משך הזמן עד להירדמות. דמיון מודרך – וגם טכניקות אחרות כגון קריאת ספר או האזנה לצלילים מרגיעים – מסיחים את דעתם של המנסים לישון ומאפשרים להם כניסה אל תוך עולם חלופי, רגוע ושליו יותר. VR ממשיך את קו המחשבה הזה ולוקח אותו צעד נוסף קדימה. המשתמש נכנס אל עולמות וירטואליים רגועים וחיוביים, נעימים ועדינים. אלו משפיעים על מצב הרוח, ומביאים להאטה בקצב הנשימה ובדופק. כך אפשר להתנתק מהסחות הדעת של העולם האמיתי, מהרעשים, התנועות והאורות שמפריעים לתהליך ההירגעות החיוני להירדמות. בשילוב עם ההסחה שמאפשרת הטכנולוגיה, התוצאה היא שחרור מלחצים וממחשבות טורדניות.

המחקרים ראשוניים, אך מעידים על הפוטנציאל של שילוב מציאות מדומה עם טכניקות נשימה והרגעה, ככלי למיתון מדדי העוררות הרגשית והקוגניטיבית, להירדמות מהירה יותר ולשינה עמוקה יותר. מחקר שנערך עם מתבגרים הראה ששימוש במציאות מדומה סייע לבני נוער הסובלים מנדודי שינה להירדם ושיפר את איכות שנתם. תוצאות דומות נצפו בקרב חולים מאושפזים, עם השפעה חיובית על איכות השינה של המטופלים. נראה כי בשימוש נכון, לטכנולוגיה המתפתחת והמשתכללת יש השפעות פוטנציאליות על עולמות הבריאות, בריאות הנפש, ולתרומה לשינה רגועה ושלווה יותר.



עוד בנושא