שינה טובה
11 יול, 2022

חלב על הזמן: האם חלב אכן עוזר לשינה טובה?

חלב על הזמן: האם חלב אכן עוזר לשינה טובה?

קבלו את האמת על הפטנט האולטימטיבי להירדמות מהירה משנות הילדות שלנו: כוס חלב חם לפני השינה. זה הזמן לגלות אם הוא באמת עובד

ספרתם כבשים, עשיתם מקלחת חמימה, שילבתם מתיחות ונשימות, ברקע צלילי מוסיקה שקטים, ואתם עדיין לא נרדמים? בין כל הרגלי השינה, והטריקים השונים שפיתחנו עם השנים להקלה על הירדמות, אחת ההמלצות הנפוצות ביותר כשהיינו ילדים הייתה – לשתות כוס חלב חם לפני השינה.

חלב חם נחשב לאחת מתרופות הסבתא המוכרת והנפוצות ביותר, טיפול בסיסי המוצע על ידי הסביבה לנדודי שינה, סיוטים, התעוררויות מרובות ולמעשה, הפתרון לכל בעיית שינה שעולה – וגם הסיפור המקראי על יעל שהרדימה את סיסרא בספל חלב, תרם לא מעט למסורת. לקראת חג שבועות, חג החלב, יצאנו לבדוק אם באמת יש לחלב חם כוחות קסם על השינה.

למה חלב?

חלב ומוצרי חלב עשירים בחומצה אמינית בשם טריפטופן. הטריפטופן אינו מיוצר על ידי הגוף, ואנו צורכים אותו באכילה או בשתייה. הוא מעודד את היווצרות הסרטונין, הורמון האושר, ועם רדת החשכה חלק מהסרטונין מומר בגוף למלטונין, הורמון השינה.

על פי התיאוריה, מזונות עשירים בטריפטופן כמו החלב, וכמו גם טונה בשימורים, עוף, הודו, שיבולת שועל, בוטנים או לחם, יעודדו את ייצור המלטונין, יתרמו לתחושת העייפות ויקלו על ההירדמות.

לצערנו, הלכה למעשה, יידרשו כמויות מאד גדולות של חלב (7-8 ליטרים) כדי להגיע לכמות טריפטופן שמשפיעה ומקדמת שינה. בכמות כזו החלב עלול לגרום לבחילה ולצרבת שיפגעו באיכות השינה, ודי בוודאות תגרום להשתנה תכופה באמצע הלילה ולפגיעה ברציפות השינה. דרך יעילה יותר לקידום שינה תהיה נטילת תוספי מזון המכילים טריפטופן ו/או מלטונין בריכוזים גבוהים, בהתאם להמלצת רופאה. תוספים אלו משפרים את השינה ומפחיתים תסמיני חרדה ודיכאון הנוטים לצוץ באישון הלילה.

ובכל זאת, זה עבד כילדים, וזה עובד עכשיו!

שתיית כוס חלב חם לפני השנה היא מסורת ארוכת שנים, העוברת בין הדורות. דרך להרגיע, לנחם ולהשיג שנת לילה איכותית. זוהי גישה שנוסתה על ידי רבבות אנשים סביב העולם, עם הוכחות בשטח.

על פי התיאוריה הפסיכולוגית, כוס החלב הפשוטה הזו מעוררת בתוכנו אמוציות רבות. עם כוס החלב עולים זיכרונות ילדות נעימים של שמיכה עוטפת, חיבוק וליטוף. אנחנו נזכרים בתחושת אהבה ומוגנות. החלב מעורר רגשות של רוגע, חום ושלווה, משחרר את הגוף, מפחית את הלחצים ומקדם שינה שלווה.

החלב גם מחזיר אותנו לטקסי השינה שלנו כילדים. הטקס כולל שלבים מוכרים וידוע מראש, מסייע לילדים להתכונן לשינה, ויוצר אפקט פסיכולוגי המקשר בין הטקס לבין הירדמות. הבקבוק, שהופך עם השנים למשקה, הוא עוד שלב בתהליך הכנת הגוף לשינה. כמבוגרים, יש לנו טקסים משלנו, והחלב או המשקה חם הוא חלק בלתי נפרד מהטקס, עוד שלב לקראת סגירת היום.

זה חייב להיות חלב?

כנראה שלא. שתיה של כל משקה מרגיע, כמו תה קמומיל, תה לוונדר ואחרים, יסייעו עם תחושת העייפות וההירדמות.

זה חייב להיות חם?

גם לא. מחקרים לא מצאו הבדל בין טמפרטורות משקה שונות וקצב ההירדמות, וההנחה היא שההשפעה משתנה בין אנשים, וקשורה בזיכרונות ובחוויות הילדות האינדיווידואליות. עם זאת, שתייה של משקה חם נוטה להיות איטית ונינוחה יותר, עם נשימות עמוקות בין לגימה ללגימה. לאלו מתווספת תחושת החום המפנקת, שמפזרת לאורך כל הגוף.

בשורה התחתונה: כדאי לשתות חלב חם לפני השינה?

התשובה קשורה ביתרונות החלב, ולא בתרומה של החלב לשינה. מחקרים שונים מצאו ששתיית חלב אחרי אימון ולפני השינה מסייעת עם שיקום השרירים, אחרים מראים על שיפור בפעילות המטבולית וביעילות שריפת הקלוריות של הגוף אחרי שתיית חלב בלילה, ונוספים מתייחסים להירדמות קלה יותר אצל אנשים בגיל 65 ומעלה, ששילבו בין שתיית חלב ופעילות גופנית.

נראה שעבור רוב האנשים אין חסרונות בשתיית כוס חלב לפני השינה. לעומת זאת, עבור אנשים הסובלים מרגישות ללקטוז או מעי רגיז ולאנשים הנמנעים מחלב באופן כללי, אין יתרונות בשתיית חלב, ובאופן כללי כדאי שימנעו מכך ובייחוד לפני השינה. מומלץ להעדיף משקאות אחרים כמו חלב שקדים, חלב קוקוס או תה קמומיל, שיפעלו באופן דומה על הגוף.



עוד בנושא