שינה טובה
09 ספט, 2021

בודהיזם, שינה וחלומות בהקיץ

זה הזמן לתרגל מדיטציה: הדרך לשנת לילה מושלמת עוברת בערנות מלאה במהלך היום
בודהיזם, שינה וחלומות בהקיץ

מתי קמתם היום? האם שנתכם בלילה הייתה ערבה ורציפה? כבני אדם אנו עוסקים רבות בשינה שלנו. היא יקרה לנו מאד, לפחות מגיל מסוים, ואנחנו מאמינים כי יום מוצלח מתחיל בשינה מספקת – שתבטיח ערנות מוגברת ואנרגיה מחודשת להתחיל איתה את היום, כשמנגד מחסור בשינה יכול להוציא אנשים משלוותם ולשבש להם את התוכניות.

האם הרהרתם פעם בהשפעה של זמן הערות שלכם ואופן הניצול שלו על השינה שלכם? אם טרם הספיקותם, יש מי שכבר עשתה זאת עבורכם – תורת הבודהיזם.

חלומות בהקיץ

המשמעות של ערנות בבודהיזם שונה מערנות כפי שאנו מכירים אותה בעולם המערבי. בתפיסה המערבית, הערנות היא הפעולה ההפוכה לשינה, כלומר מצב שבו הגוף איננו ישן אלא פעיל וחיוני לאורך שעות היום. מבחינת תודעתית, מדובר על מצב שבו הגוף מפתח מודעות לקיומו.
בבודהיזם התפיסה היא אחרת לגמרי: על פי תורה זו כאשר בני אדם קמים מהשינה, הם עשויים לאפשר למחשבות שלהם להשתלט על תודעתם. דאגות רבות מסיחות את הדעת שלהם בצורה כל כך קשה, עד שהדבר משפיע לרעה על התפקוד שלהם. הדאגות אינן מאפשרות לבני האדם להתמקד בהווה ובמציאות הקיימת מולם, ולפיכך הערנות המערבית – כלומר מה שרובנו מחשיבים כזמן ערות – מכונה בבודהיזם "חלום בהקיץ", מצב שיש להימנע ממנו.

אולי יעניין אותך גם:

כך תורמת בינה מלאכותית לשיפור שנת הלילה

מפסיקים לעשן? כך תשהו טוב יותר בלילה

דעות קדומות ופחדים

על פי התפיסה הבודהיסטית, במצב של חלום בהקיץ אנחנו עשויים להרגיש ערים וערניים, ולהתנהל  באופן רגיל בעולם שמולנו, אך הראש שלנו מלא במחשבות על העבר ועל העתיד, בדעות קדומות ובפחדים שמעסיקים אותנו ולא נותנים לנו מנוחה. אלה משפיעים על המציאות ועל ההתנהלות שלנו לרעה: הם עשויים להביא אותנו למצב של אי שקט תמידי או במקרים קיצוניים יותר לחרדות ודיכאונות, שיכולים לפגוע ישירות בשינה שלנו. כאשר אנחנו מגיעים סופסוף למיטה, הראש ממשיך לנתח את אירועי היום, וכך המחשבות של היום נכנסות לנו לשנת החלום ומונעות מאיתנו להגיע להירגעות.

מדיטציה ומיינדפולנס בדרך לערנות מלאה

הבודהיזם עוסק באופן שבו ניתן לשחרר את הראש מהמחשבות המגבילות האלה, כלומר בדרך בה ניתן לנקות את התודעה מדאגות היום ולהתחבר להווה ולמציאות ללא פחד. אנשים המתרגלים עקרונות בודהיסטיים, שואפים להגיע למצב של תשומת לב וקשב מלאים ומודעות לגוף שלהם. הדבר נעשה על ידי תרגול של מדיטציות, בייחוד מדיטציית מיינדפולנס המכונה בעברית גם קשב או קשיבות. הבודהיזם מאמין כי בדרך מדטטיבית זו ניתן להגיע  להירגעות ולערנות מלאים.   המיינדפולנס משלב בתוכו אלמנטים פסיכולוגיים והוא נועד להעניק תשומת לב למתרחש בהווה, ללא ביקורתיות ושיפוטיות, זאת מתוך מטרה לחיות חיים שקטים ושלווים יותר. השאיפה היא להביא את מצב ה"ערנות" למצב בו התודעה, הגוף והמציאות מתאחדים לישות אחת החיה את ההווה, ללא מחשבות מטרידות על העבר ועל העתיד.

להגיע ל"ערות מושלמת"

במיינדפולנס או במדיטציה בודהיסטית מוצלחת, אנחנו מסוגלים להיות מודעים לסחף המחשבות שלנו, לעצור אותו בזמן אמת וכך להגיע למצב הערנות האולטימטיבי, "ערות מושלמת" – ערות שהיא נוכחת במציאות, ללא סינון על ידי מחשבות מסיחות דעת. מצב זה של ערות הינו אחד מעיקרי האמונה של הבודהה עצמו והיא היא מהות הקיום. עדות לכך היא פירוש שמו של בודהה – שמשמעותו היא "הער".  וכך, באמצעות תרגול מדטטיבי נכון ניתן לעבור ממצב של חלומות בהקיץ אל עבר ערנות מלאה – ומשם, מבטיחים לנו, הדרך לשנת לילה מושלמת, קצרה בהרבה.



עוד בנושא