שינה טובה
09 יול, 2023

אפקט הלילה הראשון: איך מעבר דירה משפיע על איכות השינה שלכם?

מעבר לדירה חדשה יוצר מתח רגשי ועומס פיזי שעלולים לפגוע לכם באיכות השינה. מה עושים כדי להמשיך לישון טוב במהלך המעבר וגם אחריו? הנה כמה טיפים שיכולים לעזור

"מעבר דירה" הוא צמד מילים שיכול לעורר בנו התרגשות וחרדה בו-זמנית. מצד אחד מדובר בהתחלה חדשה, שטומנת בחובה הזדמנויות חדשות והרבה מאוד התרגשות. מצד שני, מעבר דירה כרוך בהרבה מאוד עבודה קשה, בסידורים מייגעים ולעתים קרובות גם בפרידה.

מחקרים מראים שמעבר דירה יכול להדיר שינה מעינינו ולפגוע באיכות השינה. אחת הסיבות העיקריות היא המערבולת הרגשית שנובעת מהלחץ והחרדה הכרוכים במעבר. ישנה תופעה מוכרת המכונה "אפקט הלילה הראשון", שבה איכות השינה נפגעת בגלל ערנות מוגברת של המוח שלא מכיר את סביבתו החדשה.

למרבה המזל, יש מספר אסטרטגיות שתוכלו ליישם, ויעזרו לכם להמשיך לישון טוב בימים הסמוכים למעבר:

  1. שמרו על שגרה. למרות שמדובר בימים עמוסים במיוחד, נסו לשמור על שגרת השינה הקבועה שלכם בימים הסמוכים למעבר. לכו לישון והתעוררו באותה שעה בכל יום, גם אם מדובר בסוף שבוע. ההקפדה הזו יכולה לעזור לכם לווסת את השעון הפנימי של הגוף שלכם ולהקל על ההירדמות וההתעוררות.
  2. קומו מוקדם ביום המעבר עצמו. רוב האנשים נוטים לחשוב שאם הם יתפסו עוד כמה דקות של תנומה, תהיה להם יותר אנרגיה לעבור את היום. מבחינה מדעית עדיף דווקא לקום מוקדם בבוקר, לצאת החוצה להליכה קצרה ולספוג קצת שמש. זה יחזק את השעון הביולוגי שלכם, יעזור לכם לעבור יותר בקלות את המשך היום, ולהירדם בשעה סבירה בלילה.
  3. הגיע הזמן לפרוק ארגזים? התחילו מחדר השינה: יום המעבר הוא יום מעייף נפשית ופיזית ואתם ממש לא רוצים להגיע לסופו ולגלות שאין לכם אפילו מיטה מסודרת "להתרסק" אליה. לכן, כשאתם מתחילים לפרוק, סדרו קודם כל את חדרי השינה, כך שכשיגיע הרגע, תוכלו פשוט להיכנס למיטה ולישון.
  4. השקיעו זמן בלהכיר את הסביבה החדשה שלכם. זה יכול לעזור להוריד את מפלס הלחץ והחרדה, לגרום לסביבה החדשה להיות יותר מוכרת וידידותית ולהפחית את "אפקט הלילה הראשון". כשמדובר בילדים, כדאי במידת האפשר להגיע איתם לדירה החדשה כמה ימים לפני המעבר, לתת להם להסתגל למרחב, אולי אפילו לבחור את מיקום המיטה בחדר שלהם, כך שלא יחושו תחושות זרות ופחד בלילה הראשון.
  5. הפכו את חדר השינה החדש לאזור ידידותי לשינה. הקפידו שהחדר יהיה מוחשך בלילה, שקט ובטמפרטורה נוחה. אם צריך השתמשו בווילונות כהים, באטמי אוזניים או אפילו במכונת רעש לבן. מעבר דירה הוא גם הזדמנות להתפנק במיטה חדשה ונוחה במיוחד, אבל אם אתם מסוג האנשים המתקשים להסתגל, הביאו אתכם פריטים מחדר השינה הקודם שלכם כדי שתרגישו בבית גם בסביבה החדשה. כריות, שמיכות, כיסוי מיטה, וילונות או תמונות מהבית הישן, יכולים ליצור אווירה מוכרת ורגועה. אם מדובר בחדר שינה של ילדים, כמובן שהבובות והצעצועים המוכרים יעשו את העבודה.
  6. הימנעו מקפאין – בזמן האריזה או פריקת הארגזים גובר הרצון לשתות קפה כדי לשמור על ערנות. הילחמו בזה. השתדלו להגביל את צריכת הקפאין, במיוחד בשעות שלפני השינה. קפאין יכול להפריע ליכולת שלכם להירדם ויכול גם לשבש את איכות השינה שלכם. החליפו את הקפה שלכם בתה צמחים או בחלב חם לפני השינה, כדי לעזור לגוף שלכם להיכנס לאווירה רגועה.
  7. אמרו לעצמכם משפטים מרגיעים לפני השינה. חזרו שוב ושוב על משפטים כמו "אני אשן מספיק שעות הלילה", "מגיעה לי שנת לילה טובה ומחר אקום עם אנרגיה", "מעבר הדירה עובר מצוין ואני רגועה", "המוח שלי רגוע, העיניים שלי עייפות והגוף שלי מצפה למנוחה". זהו מעין אימון קוגניטיבי. חזרה על משפטים כאלה יכולה לסייע בתכנות מחדש של התת-מודע לאמץ מחשבות חיוביות יותר על שינה. הם יכולים לעזור להפחית את החרדה ולעודד שינה רגועה יותר.

מעודד לדעת שהפרעת שינה במהלך מעבר דירה היא תופעה נורמלית, ורוב האנשים יחזרו לדפוסי השינה הרגילים שלהם תוך זמן קצר של שלושה-ארבעה ימים.



עוד בנושא