מדע
09 ספט, 2021

מה קורה לגוף שלנו אחרי לילה בלי מספיק שינה?

עיניים אדומות, זיכרון פגום, עור מזדקן ורעב גובר: אלו רק כמה מנזקיו המיידיים של חוסר שינה מספקת
מה קורה לגוף שלנו אחרי לילה בלי מספיק שינה

הסיבה לא משנה. ייתכן שזו מסיבה רועשת אצל השכנים, ריב עם בני הזוג, מזגן מקולקל שגורם לכם להזיע או מתח לקראת בחינה. התוצאה היא זו שמשנה: לילה ללא שינה. גם אלה שאינם סובלים מהפרעות שינה ונהנים משינה סדורה יחסית, מכירים את אותו לילה לבן שבו מתהפכים במיטה זוגית שלהם, מתקשים להירדם או מתעוררים מפעם לפעם. למחרת העיניים שורפות, הגוף עייף, הריכוז נפגע והתפקוד הכללי, איך לומר, לא משהו.

המלצת ארגון הבריאות העולמי למבוגרים היא לישון בין 7 ל-9 שעות. ההשפעות ארוכות הטווח של מחסור בשינה משמעותיות, ופוגעות בבריאות הגופנית ואף הנפשית. המדע קישר בין שינה גרועה לכמה בעיות בריאותיות, החל מעלייה במשקל, עבור בפגיעה בלחץ הדם ועד מערכת חיסונית מוחלשת. אבל גם ללילה אחד או שניים ללא שינה איכותית יש השפעה על הגוף ומערכותיו – מכף רגל ועד ראש.

מחקר שפורסם ב-2017 בדק כמה לילה שכזה משפיע על ספורטאים, שסובלים לא פעם לפני משחק חשוב או תחרות גדולה מנדודי שינה בשל ההתרגשות. 19 שחקני כדורגל צעירים בני 14 עד 19 גויסו למשימת המחקר ויכולותיהם נבדקו יום אחרי שינה רגילה ויום אחרי חוסר מוחלט בשינה במשך יממה. נמצא כי המחסור בשינה הוביל ליכולות ירודות ובנוסף, עקומת הלמידה שלהם אחרי לילה של שינה טובה הייתה גבוהה בהרבה. גם גורמים כמו יציבות ותיאום יד-עין עלולים להיפגע מחוסר שינה; עבור ספורטאים, זה עלול להיות קריטי.

עיניים שמנקרות ורעב למתוק

גם ללילה אחד ללא שינה יש השפעה פיזית על הגוף. סטודנטים, הורים לתינוקות ובעלי מקצועות שמחייבים להישאר ערים בשעות הקטנות של הלילה מכירים את התחושה ביום שאחרי. ייתכן שההרגשה בבוקר תהיה טובה, אבל בהמשך הם יחושו עייפות, תיאבון מוגבר, קבלת ההחלטות תהיה טובה פחות ולצידה יופיעו קושי להתרכז ולזכור, עצבנות ופגיעה בניתוח המידע החזותי ובעיבוד הזיכרון.

השפעות לילה ללא שינה

עוד בנושא:

הקשר בין שינה ובריאות הלב

כך משפיעים שינויים הורמונליים על שעות השינה של נשים

העיניים, כמובן, מספרות הכול. הן הופכות לאדומות, יבשות באופן שלעתים גורם לגירוד ויש "שקיות" מתחתן. אחרי 24 שעות ללא שינה, המוח סובל מלקות קוגניטיבית. למעשה, ב-17 שעות בלבד ללא שינה נפגעות יכולות השיפוט, הזיכרון והתיאום בין היד לעין. העייפות גורמת למתיחות ולעצבנות, קולטני הכאב הופכים רגישים ויותר, ואפילו השמיעה נפגעת מעט.

לילה ללא שינה פוגע גם בתיאבון הסדיר והנכון לגוף – החל מייצור ההורמונים ועד תפקודי מערכת העיכול. כאשר גוף זקוק למנוחה הוא מגיב על ידי ייצור יתר של קורטיזול – הורמון הלחץ – וחשיפה מוגברת להורמון זה יכולה לגרום הצטברות של שומן תוך-בטני, שעלול לגרום בעתיד מחלות לב וסוכרת. לילה אחד ללא שינה אינו נורא כל כך, אבל אם יש לא מעט לילות כאלה, ההשפעה על הגוף הרסנית.

חוסר שינה גם מגביר את תחושת הרעב. הגוף מייצר יותר מהורמון הרעב גרלין, ופחות מההורמון המדכא תיאבון לפטין. בדרך כלל, למי שזקוק לשינה יש חשק לסוכר, מכיוון שמדובר באנרגיה מהירה ופשוטה. מכאן, קצרה הדרך לנשנוש מיותר ועתיר סוכרים וקלוריות.

עוד מגיב הגוף ללילה ללא שינה על ידי ייצור הורמוני לחץ נוספים והפסקת חילוף החומרים של הגלוקוז, כדי לשמור על ערנות. המוח כנראה נכנס למצב של "שינה מקומית", שבמהלכה חלקים במוח נסגרים וישנים בגלים, בעוד שאזורים ותאי עצב אחרים נותרים פעילים. כך המוח מנסה להיטען מחדש. אם זה אינו מספיק, המוח יגרום לכם "לנקר": מיקרו-שינה שאורכת לסירוגין כמה שניות. כשזה קורה במהלך נהיגה, או כשאנחנו מבצעים פעולה שדורשת ריכוז מקסימלי בעבודה, זה מסוכן.

אחד המקומות הראשונים בהם נוכל לזהות פגיעה כתוצאה מחוסר שינה, הוא עור הפנים. גם לילה אחד בודד יותיר עליו את אותותיו, במראה עייף ולא חיוני – אולם חוסר שינה מצטבר יזרז תהליכי הזדקנות ויעודד היווצרות קמטים ופיגמנטציה.

וכמובן, מספיקה עייפות של יום אחד ללא שינה איכותית כדי שנחוש ירידה בחשק המיני. כשהגוף עייף וזקוק לאנרגיה, הפנטזיה היחידה בין סדינים היא לישון טוב והרבה.



עוד בנושא