מדע
02 אוק, 2022

איזה מזרון הכי טוב לכאבי גב?

איזה מזרון הכי טוב לכאבי גב?

מחקר מקיף בדק ומצא סופסוף מהו המזרון האידאלי לאנשים הסובלים מבעיות גב. אלה המסקנות:

התחושה מוכרת. כאבים בגב התחתון, שרירים תפוסים, נוקשות והגבלה בתנועה. כ-80% מהאנשים יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב, כאשר הסיבות לכאבים מגוונות. אחת הנפוצות שבהן היא שינה על מזרון שאינו מספק תמיכה ראויה לעמוד השדרה, ועל ידי כך מחמיר כאבי גב קיימים ואף מזמין כאבי גב חדשים.

כך נוצר מעגל איום של כאבי גב שמצד אחד נגרמים משינה לא איכותית, ומנגד – פוגעים באיכות השינה, בהרגשה הפיזית ובבריאות הנפשית. בקיצור, שינה טובה חיונית לשמירה על בריאות עמוד השדרה ולכן חשוב להבין מהו המזרון הרצוי שיסייע בהקלה ובמניעת הכאבים.

לאחרונה, קבוצת חוקרים אירופאיים החליטו לענות אחת ולתמיד על השאלה: "איזה מזרון הכי טוב לכאבי גב?". הם ריכזו עשרות מחקרים בתחום, ניתחו אותם ופרסמו את תוצאותיהם.

דרגת קשיחות מנצחת

המאפיין המהותי ביותר על פי המחקרים היה דרגת הקשיחות של המזרון.

עמוד השדרה נראה כמו האות S. כשהמזרון רך מידי יש צורך בהפעלת שרירים מתמשכת כדי לייצב את הגוף ולשמור על מנח תקין, פעולה אקטיבית שסותרת את מצב ההרפיה של השינה. התוצאה היא שבלית ברירה הגוף שוקע לתוך המזרון, מנח הגוף משתנה על סמך השקע שנוצר, ובכך מופעל לחץ על עמוד השדרה ועיוות של צורת החוליות.

לעומת זאת, כאשר המזרון קשיח מידי, הוא אינו מאמץ את זוויות הגוף הטבעיות. לא מתאפשרת שקיעה של הכתפיים אל תוך המזרון, נוצרים מרווחים בין הגוף למזרון והצוואר והכתפיים אינם מקבלים את התמיכה הנדרשת. הגוף מנסה לפצות על היעדר התמיכה המספקת, נכנס למנח מאומץ ולא טבעי, ומשם הדרך לעיוות של החוליות ולכאבים הולכת ומתקצרת.

על פי אותם מחקרים, מזרון אמור לתת תמיכה טובה לגב, לצוואר ולכתפיים, תוך כדי התאמה שלו למתאר הגוף. המלצת החוקרים היא חד משמעית להעדיף מזרון בדרגת קשיחות בינונית. דרגת קשיחות זו נמצאה כמקלה בצורה הטובה ביותר על כאבי גב וכתפיים, מונעת נוקשות, משחררת התכווצויות הנוצרות בעמוד השדרה ומשפרת באופן משמעותי את איכות השינה. תוצאות המחקרים היו גורפות, ללא קשר לגיל, משקל, גובה או BMI (יחס גובה/משקל). על פי אותם מחקרים, מזרונים אלו נמצאו יעילים הן בהקלה על כאבי גב קיימים והן במניעת כאבי גב עתידיים.

תוספת דינאמית

המלצה נוספת שחזרה על עצמה במחקרים היא לתוספת של שכבת נוחות דינאמית (מובנית, או כתוספת חיצונית), המאפשרת זרימת אוויר. שכבה זו לרוב עשויה מלטקס או ויסקו, ומאפשרת פיזור טוב ומאוזן יותר של משקל הגוף על פני שטח המזרון. תוספים אלו מאפשרים איזון ותמיכה, כאשר גמישות החומרים מאפשרת למזרון להתאים את עצמו למבנה הגוף הייחודי של כל אחד ואחת. פיזור אחיד של משקל הגוף לאורך המזרון מפחית נקודות לחץ מהגוף, ועוזר לזרימת דם תקנית ונאותה.

בנוסף, מנגנוני זרימת האוויר מעניקים פיזור יעיל של חום, להגנה על המזרון ומניעת הצטברות של לחות. על פי המחקרים, שינה על מזרון עם שכבה עליונה דינאמית הקלה על תסמינים של כאב, שיפרה את איכות השינה והפחיתה השכמות והתעוררויות לא רצויות במהלך הלילה.

ויסות ואיזון טמפרטורה

גורם נוסף שעלה מהמחקרים הוא השפעת טמפרטורת הגוף על איכות השינה. חום הגוף משתנה במהלך שלבי השינה השונים, כאשר ירידה בחום הגוף נוטה לקדם שינה איכותית, להגביר את גלי השינה האיטיים ולשפר את רצף השינה. החומרים מהם עשויים המזרונים תורמים ליכולות הוויסות של חום הגוף, וההמלצה היא לחפש מזרונים מאווררים עם רכיבים נושמים. כיום בשוק ישנם גם מזרונים עם שכבות ג'ל מקררות. קפסולות הג'ל קולטות את אנרגיית החום של הגוף ומווסתות אותה על פי הצורך, מצננות ומבטיחות שינה קרירה ונעימה.



עוד בנושא