מדע
10 ספט, 2017

5 דברים שצריכים להישאר מחוץ לחדר השינה

המצעים אמנם רכים, המיטה נוחה והחדר חשוך, אבל יש כמה דברים בחדר השינה שמפריעים לנו לשקוע בשינה עמוקה.

קשה להפריז בחשיבותה של שינה טובה ואיכותית עבורנו. השינה היא הדלק שמסייע לנו לנוע, ליצור ולפעול בעולם ובלעדיה – או אם היא מופרעת, רצופה בקשיי הרדמות והתעוררות במהלך הלילה – אנחנו לא מספקים לעצמנו את האנרגיה הדרושה לנו.

כדי לישון טוב צריך ליצור סביבת שינה מתאימה: כריות שינה ומצעים נוחים ונקיים, תאורה רכה ומרחב. לא תמיד אנחנו יכולים ליצור לעצמנו חדר שינה המושלם עבורנו, אבל אנחנו כן יכולים להרחיק ממנו מזיקים. הנה חמישה דברים שאסור להכניס לחדר השינה:

נשנושים

אחרי שצחצחתם שיניים ונכנסתם למיטה, אין שום סיבה לאכול. אכילה לפני השינה אינה מומלצת ומקשה על מערכת העיכול, שנאלצת להתאמץ יותר כשגופנו אינו פעיל.

חשוב להקפיד על ארוחת ערב קלה כשעה עד שעתיים לפני השינה שתכלול את אבות המזון, אבל לאחריה אין סיבה לאכול עוד ובטח שלא במיטה. אוכל במיטה מלכלכך, מטשטש גבולות ומקשה על ההירדמות.

אין בזה צורך וזה מאוד לא בריא. חדר השינה צריך לשמור על התפקיד שלו ולא להפוך למטבח, חדר אוכל או לפינת נשנוש.

מכשירים חשמליים

טלפון סלולרי, מחשב נייד, מכונת פקס וכל מכשיר חשמלי אחר פולטים קרינה. חדר השינה צריך להיות נקי מקרינה, מאורות קטנים מרצדים שמגיעים ממכשירי החשמל השונים, ויש מי שמאמין שאפילו מאנרגיה מסוימת שנפלטת ממכשירים אלה ומשפיעה על הרוגע הנפשי שלנו.

מקומם של מכשירי החשמל בסלון ובחדר העבודה. רבים מאיתנו משתמשים בטלפון כשעון מעורר אבל גם נאלצים לעיתים להתעורר מהודעת ווטסאפ, SMS או משיחה תועה באמצע הלילה.

עדיף למצוא שעון מעורר קטן ומתאים שיוצב במיקום נוח ולהשאיר את הטלפון מחוץ לחדר. ההודעות יחכו לבוקר. אם אתם ממש מוכרחים להשאיר את הטלפון או את המחשב הנייד בחדר השינה, לפחות הרחיקו אותם מאזור הראש ומהמיטה.

עבודה

מחשב נייד, ספרים מקצועיים, דוחו"ת ביקורת והשלמת עוד כמה מטלות שנשארו לכם בעבודה –כל אלה אינם רצויים בחדר השינה. חדר השינה הוא החלק שמסמל את המעבר מהיום ללילה – מהפעלתנות, הריצות, הסידורים ומהדאגות אל הרוגע והמנוחה.

זה הזמן לתת לגוף ולמוח להירגע ולהיטען מחדש לקראת יום המחר. אם נשארו לכם מטלות, עדיף שתדחו את שעת השינה ותסיימו את המטלות בסלון או בחדר העבודה. כשאתם נכנסים למיטה אתם לא צריכים להכניס אתכם עוד משימות ודאגות. זה הזמן לישון.

עציצים ופרחים

פרחים הם פריט עיצובי יפה ומרגיע, אבל הם לא מתאימים לחדר השינה. עציצים ופרחים, ממש כמו בני אדם, מפיקים במהלך היום חמצן בתהליך הפוטוסינתזה. בלילה הם פולטים חמצן, מה שגורם לדילול החמצן בחדר השינה שלכם.

אין מדובר במקרה שיש לכם עציץ קטן לקישוט, זה לא מה שיעשה את ההבדל, אבל מי שאוהב להעתיר על חדר השינה שלו פרחים וצמחים שונים צריך לדעת שהם מתחרים על החמצן שיש לנו בחדר השינה, מה שעלול לגרום להפרעות שינה.

פלורסנט

תאורה חזקה כמו פלורסנט, או אורות מרצדים, אינה מתאימה לחדר השינה ומפריעה להירדמות ולשינה נעימה. לתאורה יש חשיבות רבה בהשפעה על תחושת הרוגע, שחשובה כל-כך להירדמות.

במקום אור ממקור אחד חזק, לבן ובוהק, יש להקפיד על תאורה שמתחלקת בין נורות לילה לתאורה מרכזית ולקראת השינה לעמעם את האורות ולייצר אווירת שלווה.



עוד בנושא