שינה טובה
05 ספט, 2021

כשתחושת האובדן משפיעה על שעות השינה

ההתמודדות עם אבל מתורגמת פעמים רבות לשינויים בהרגלי השינה שלנו. איזו התנהגות אופיינית במצבים כאלה, ואיך ניתן לחזור לישון כרגיל?
הקשר בין אבל ושינה

אבל ואובדן, מה לעשות, הם חלק בלתי נפרד מהחיים. אין אדם שלא יחווה בשלב זה או אחר של חייו אבדה של אדם קרוב או תחושת אובדן הקשורה בבריאות, בקריירה, במעמד, במערכות יחסים, בכספים או אפילו ברמה לאומית או מדינית.

התגובה לאובדן מתבטאת בתמהיל רגשות ובהם עצב, כעס, חוסר אמונה ודיכאון. לעתים האבלים יגלו סף תסכול נמוך וירגישו מוצפים, עצבניים או עוינים; הם יהיו פחות ידידותיים או אמפתיים, יתפסו כשליליים, ומבחינה פיזית המערכת החיסונית שלהם תהיה חלשה וחשופה יותר. עוצמת האבל ודרכי ההתמודדות עמו משתנות מאדם לאדם ותלויות בקרבה, בסיטואציה ובכלים האישיים האינדיווידואליים להתמודדות.

מה קורה לשינה שלנו, כשאנחנו חווים תחושה של אבל?

על אבל ועל מחסור בשינה

האבל מורגש ברמה הנפשית וברמה הפיזית. כאב הלב חד וחודר כל עצב ועצב בגוף. אבלים רבים מדווחים על מחסור בשינה, עם קושי בהירדמות והתעוררויות תכופות. הם מספרים על מחשבות פולשניות, דאגות, חלומות על הנפטרים, סיוטים וחשש מפני סיוטים, אשר כולם מדירים שינה מעיניהם.

על אבל ועל שינה מרובה

אחרים מתארים את האבל כסוחט. הם מדברים על מותשות רגשית ועל תשישות פיזית המקשים על ניסיונות שמירה על ערנות. השינה מהווה מפלט, המקום בו אין צורך להיות "אמיצים", מקום בו לא נאמר לך "להתגבר" או ש"יהיה בסדר", ומקום לשקוע במחשבות על האובדן. הימים עוברים בתוך עננת שינה, והם מתקשים להתעורר או לתפקד, נרדמים מוקדם, לא קמים בבוקר ונרדמים במקומות לא הולמים.

אולי יעניין אותך גם:

הקשר בין שינה לבריאות הלב

כשהחום עולה, מגיעים הסיוטים

מערכת יחסים דו-כיוונית בין אבל לשינה

לתחושת העייפות והלאות הפיזית והרגשית נלווית לעתים כאבים, יובש בפה, קשיי נשימה, תחושת מחנק ותופעות פיזיולוגיות אחרות. הרבה מן התסמינים נגרמים בגלל מחוסר בשינה, ומנגד, רבים מהתסמינים משפיעים על השינה ומשבשים את איכותה. האבל עובר מביטויים רגשיים, להוויה פיזיולוגית. כל הגוף מושפע, ועמו היכולת לתפקד והיכולת להתחיל במסע עיבוד האבל.

מערכת היחסים בין אבל לקשיי שינה היא דו-כיוונית, כשהאבל משפיע על איכות השינה, והשינה המשובשת מערערת את המצב הרגשי ומחמירה את תחושת העצבות והאבל. לקשיי השינה השפעה על הבריאות, והם עלולים להוביל ללחץ דם גבוה, סוכרת, עלייה או ירידה חריגה במשקל, מחלות לב ועוד, אשר גם להם השפעה על המצב הנפשי והרגשי. נוצר מעגל קסמים אכזרי, שמדגיש ומחדד את האינסומניה (נדודי שינה) או היפרסומניה (עודף שינה), את החשיבות של הטיפול בהם ובו בזמן, את הקושי בטיפול.

ללמוד לישון מחדש

הפרעות שינה כרוניות מגבירות את הסיכון לחולי, לדיכאון, לתאונות ולפגיעות. עבור רבים, גם אחרי שהאבל שוכך במעט, השינה לא חוזרת לעצמה, ויש צורך ללמד את המוח ואת הגוף להשתחרר ולישון מחדש. טיפול נכון ויעיל בקשיי השינה מסייע בהתמודדות עם האבל, מקל עליו ומאפשר תהליך שיקום רגשי. איך עושים את זה?



עוד בנושא