שינה טובה
05 אוק, 2021

התרגלתם לעבוד מהבית? אל תצאו מהמיטה

חוקרי השינה לא משתגעים על הרעיון, אבל חדר השינה הפך בשנתיים האחרונות לחדר העבודה של מיליוני אנשים בעולם. ויש לזה, מסתבר, לא מעט יתרונות.
עבודה מחדר השינה

אם יש דבר אחד מדהים שלמדנו מתקופת הקורונה הוא זה שאפשר לנהל את העולם מהמיטה. כן, אפשר לערוך ישיבות, לנסח מסמכים משפטיים, להפיק אירועים, לטפל בלקוחות, לערוך דוחות חשבון, לקבל אבחון רפואי, לכתוב שורות קוד או להחתים פוליסת ביטוח כשאנחנו מתחת לשמיכה, או לפחות יושבים ליד שולחן הכתיבה שבחדר השינה.

מה שלפני הקורונה היה מנת חלקם של חברות סטארט-אפ והייטק, שניתן כצ'ופר ביום או יומיים מהשבוע, הפך בעקבות הנגיף הקטלני לשגרה של עובדים רבים ומקצועות רבים בשוק העבודה. המיטה הפכה למשרד, לפחות בחלק ניכר מימות השבוע.

למעשה, זאת לא המצאה של ימי הקורונה: יש לא מעט אישים מפורסמים שניהלו את חייהם ממיטתם. פרידה קאלו ציירה יצירות מופת ממיטתה. ווינסטון צ'רצ'יל הכתיב הוראות בזמן ארוחת הבוקר במיטה. "אני מחבר אופקי לגמרי", אמר טרומן קפוטה ל- The Paris Review בשנת 1957. "אני לא יכול לחשוב אלא אם אני שוכב".

המומחים פחות מרוצים, הציבור דווקא כן

אם תשאלו מומחי שינה, סביר להניח שהם לא יאהבו זאת. לדעתם לא כדאי לנו לעבוד מהמיטות שלנו. הפסיכותרפיסטית ומרפאת השינה התנהגותית אנני מילר, הסבירה זאת לאתר healthline בצורה מאוד ברורה: "כאשר אנו משתמשים במיטה שלנו לפעילויות אחרות, כמו עבודה, קריאה, צפייה בטלוויזיה וכו', אנו יוצרים קשר בין המיטה לבין מצב שבו אנו ערים. אנחנו רוצים שהמיטה תהיה רמז לשינה, והעבודה במיטה מחלישה את הקשר הזה", אומרת מילר.

במילים פשוטות, מומחי השינה חושבים שלמיטה צריך להיות קשר לשני דברים: לשינה ולאינטימיות. כשעובדים במיטה, או בחדר השינה, מיטשטש הגבול בין מקום השינה למקום העבודה. אם עבדתם כל היום מהמיטה שלכם, סביר שתמשיכו לחשוב על עבודה ותתקשו "לכבות אותה" ברגע שתרצו לישון.

ועוד משהו שיכול להיות קצת בעייתי: היגיינה. אנו משילים מספיק תאי עור מתים ליום כדי להאכיל מיליון קרדיות אבק, כי למעלה מ-15 מיליון תאים אלה נשפכים למיטה רק בלילה. תחשבו כמה עוד יתווספו כשרובצים כל היום עם הלפטופ במיטה. בנוסף, לעבודה ממושכת מהמיטה יכולות להיות השלכות פיזיולוגיות פחות טובות לגוף.

אבל האמת צריכה להיאמר: בפועל, לא מעט אנשים נהנים לעבוד מהמיטה. סקר בארה"ב שפורסם ביולי 2021 מגלה ש-38% מאלו שעובדים מהבית – עובדים מהמיטה. זה מאפיין במיוחד תושבים בערים, שחולקים את החלל הביתי עם עוד בני משפחה.

סקר בארה"ב שפורסם ביולי 2021 מגלה ש-38% מאלו שעובדים מהבית – עובדים מהמיטה. זה מאפיין במיוחד תושבים בערים, שחולקים את החלל הביתי עם עוד בני משפחה. באינסטגרם, ההאשטאג WorkFromBed# מראה אלפי תמונות, שרבות מהן מציגות אנשים חייכנים מצטנפים בפיג'מה עם כוסות קפה, או ארוחת בוקר על מגש.

יתרונות עבודה מחדר השינה

כל היתרונות במקום אחד

בתקופת הקורונה רבים עיצבו מחדר את הבית ואת חדר השינה כך שיספק תנאי משרד ויתאים לעבודה מהבית. בין אם בכיסא משרדי, שולחן כתיבה ומחשב חדש ובין אם באקססוריז דוגמת מגש ללפטופ או שידות שבהן אחסון ומקום לפקס. למרות תנאי המשרד הביתיים, לא מעט מעדיפים לנהל את יומם מתוך המיטה, ואפשר להבין למה. יש לא מעט יתרונות לעבודה מהמיטה או מחדר השינה. דוגמאות? הנה כמה:

* קודם כל: אין פקקים. הנסיעות לעבודה ובחזרה הם אחד הדברים שיוצרים לחץ ומתח לרבים, ויש לכך השפעה על הבריאות. עבודה מהמיטה מפחיתה מתח ולחץ בבוקר ואחר הצהריים, להספיק להגיע לעבודה בזמן, להספיק לצאת לילדים בזמן וכמובן את הסכנות שבכבישים. כך גם מרוויחים יותר זמן עבודה, משום שקמים בנחת, ואפשר להתחיל לעבוד מיד.

* עבודה מהמיטה היא עבודה במקום נוח ונעים, במקום שמספק לנו תנאי שקט מקסימליים – בהנחה שהילדים לא בסלון או שבבניין הסמוך מבצעים עבודות תמ"א – ואם גרים עם שותפים, אז בוודאי שנוח יותר כשכל אחד ספון בחדרו. אפשר גם לשכב או לשבת באיזו זווית שנוחה לנו לעבוד בכל רגע נתון, בלי לחשוב מה יגידו הקולגות.

* עבודה מהמיטה עשויה להפחית חרדה הנגרמת מהעבודה עצמה. "למרות שזה לא פתרון לטווח ארוך, הרבה אנשים הפיקו תועלת מיום העבודה מיטה מדי פעם", אומר בריאן ווינד, דוקטורנט, פסיכולוג קליני ויו"ר לשעבר בוועדה המייעצת של התאחדות הפסיכולוגים האמריקאית. "אם העבודה גורמת להרגיש חרדה, העבודה מהמיטה יכולה להקל, ומכאן לעורר יצירתיות. זה מקום מצוין לעבוד על פרויקטים מרתיעים מכיוון שכבר מקשרים את המיטה למקום רגוע".

* כמה פעמים קרה לכם שבשעת הצהריים, במיוחד אחרי שאכלתם, הרגשתם עייפים ולא פרודוקטיביים? כמה פעמים הייתם שמחים "לשים ראש" לכמה דקות? בעבודה מהמיטה זה אפשרי – וזה חשוב ומועיל. שנת צהריים היא דרך טובה להעלות את רמת האנרגיה בגוף, מחקרים רבים מראים ששנת הצהריים תורמת לבריאות הגוף והמוח ואפילו תנומה של 10-15 דקות מספיקה כדי לשפר את הערנות וחדות המחשבה. עבודה במיטה מאפשרת לקחת תנומת כוח שתשפר את היעילות שלכם אחריה, ובתנאי שלא תגזימו ותשכחו לחזור לעבודה.

לסיום, רק דבר אחד חשוב: אם כבר החלטתם לאמץ את יתרונות השינה מהמיטה –  עשו זאת כמו שצריך. תמכו היטב באגן ובגב באמצעות מזרון מוצק וכריות, שנו תנוחות ישיבה מדי כמה דקות כדי להפחית לחץ על עמוד השדרה וגם קומו אחת לחצי שעה ולכו בבית כדי לשחרר את הגוף. שולחן מיטה ישדרג את החוויה ויספק משטח עבודה יציב; והכי חשוב – קבעו זמן מוגדר ביום שבו עובדים מהמיטה. לאחריו, היא תשמש לשינה או מנוחה בלבד.

לעבוד מחדר השינה



עוד בנושא