שינה טובה
01 דצמ, 2022

נרדמים בשנייה או מתהפכים במיטה? הכל על חביון שינה

נרדמים בשנייה או מתהפכים במיטה? הכל על חביון שינה

חביון שינה הוא מונח שמתייחס לפרק הזמן שעובר עד שאתם נרדמים. חביון שינה ארוך או קצר מדי עשוי להעיד על מצב חולף, אך לפעמים מאותת גם על מצבים רפואיים רציניים יותר

האם בדקתם פעם כמה זמן לוקח לכם להירדם בממוצע? האם אתם יודעים מהו טווח הזמן האידאלי להירדמות? ישנם אנשים שרק מניחים את הראש על המזרון ומיד נרדמים ויש אחרים שיכולים להתהפך דקות ארוכות ולא להגיע לשינה המיוחלת.

האם קושי להירדם, או להפך – הירדמות מהירה במיוחד, עשויים לאותת לנו על בעיה?
חביון שינה הוא מונח שמתייחס לפרק הזמן שעובר עד שאתם נרדמים. חביון שינה ארוך או קצר מדי עלול להעיד על חוסר איזון בריאותי קל, אך לפעמים מאותת גם על מצבים רפואיים רציניים יותר.

יש כמה סיבות אפשריות לחביון שינה ארוך וקצר, את חלקן אפשר לפתור בקלות, ואת חלקן מורכב יותר לזהות, אבל חשוב מאד לטפל בהן.

מה המשמעות של חביון שינה ארוך?

בקרב מבוגרים בריאים, חביון שינה תקין נמשך בין חמש לעשרים דקות. קושי בהירדמות מוגדר כארוך מ-30 דקות. לעיתים הקושי להירדם נובע מגורמים נקודתיים כגון שנת צהריים ממושכת מדי, צריכת קפאין סמוך מדי לשעת השינה, התרגשות ממאורע כלשהו, או אפילו מזרון לא נוח או חדר שינה לא מוכר.

העניין נהיה מורכב יותר כשמדובר בתופעה חוזרת. קושי להירדם לאורך זמן יכול להעיד על מצבים רפואיים מסוימים כגון דיכאון, חרדה, פעילות לא סדירה של בלוטת התריס או שינויים בשעון הביולוגי. בנוסף, קושי להירדם עלול להיות תופעת לוואי של שימוש בתרופות שונות כגון תרופות אנטי דיכאוניות, תרופות שונות לאסטמה, תרופות חוסמות בטא ועוד. ביקור אצל הרופא יוכל לעזור בזיהוי הבעיה.

מה המשמעות של חביון שינה קצר?

זמן הירדמות קצר יחסית יכול להצביע על מחסור בשינה או שינה לא מספקת. גם כאן, הסיבות למחסור יכולות להיות נקודתיות: ילדים קטנים שמתעוררים בלילה, או עבודה עד שעות מאוחרות. אבל יכולות סיבות נוספות. למשל דום נשימה בשינה, שבתורו מגביר סיכון לעלייה בלחץ הדם ולהתפתחות של מחלות לב שונות.

לחלופין הירדמות מהירה יכולה להעיד על נוכחות מחלה כלשהי בשלביה הראשונים, דוגמת שפעת או נגיף אחר, או להצביע על מצבים של לחץ נפשי. כאשר ההירדמות המהירה מלווה בישנוניות יתר – עייפות לאורך היום, צורך מוגבר בשינה או קושי להישאר ער וערני במהלך היום – תיתכן מעורבות של שלל סיבות רפואיות: דיכאון, תזונה לקויה, עודף משקל, תרופות מסוימות, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות זיהומיות שונות ומצבים נוספים. כך למשל, חולי אסתמה הסובלים לעיתים מהתקפים ליליים יכולים לסבול מישנונית יתר המלווה בהירדמות מהירה, וכך גם חולים שסובלים מאי־ספיקת לב המלווה בקוצר נשימה בשכיבה.

לכולנו קשה לפעמים להירדם. ובלילות אחרים, כולנו קורסים על המיטה בעייפות ושוקעים בשינה. לרוב, אלה תופעות לוואי בלתי נמנעות של החיים עצמם. אך אם המצבים האלה נמשכים לאורך זמן ומלווים בתופעות נוספות, כדי להתחיל לעקוב ולשקול להתייעץ עם רופא במידת הצורך.



עוד בנושא