הורים
30 ינו, 2018

נחירות אצל ילדים: כדאי לבדוק שהילד שלכם לא בסיכון

מחקרים מצאו קשר בין הפרעות נשימה במהלך השינה לבין בעיות התנהגות אצל ילדים. מה מונע מהם לישון טוב בלילה? כל הסיבות.

מבט על ילדים ישנים מספק המון שלווה ורוגע, אבל לא תמיד הוא מסגיר את מה שמתחולל בתוך גופם: ילדים רבים סובלים מהפרעות שינה שמקורן בנחירות ובבעיות נשימה נוספות כמו חרחורים, צפצופים ונשימה כבדה.  כ-12% מהילדים נוחרים בשנתם וכ-2% נוספים חווים קושי נשימתי במהלך שנת הלילה. אצל 33% מהם הנחירות ובעיות הנשימה יכולות לגרום לנזקים של ממש, כמו דום נשימה חסימתי שעלול להוביל לירידה באספקת החמצן למוח ולפגיעה התפתחותית.

מחקרים שנערכו בנושא, מצאו קשר בין קשיי נשימה והפרעות שינה אצל ילדים לבין בעיות התנהגות אצל ילדים, אבל קודם כדאי לזהות את הסיבות שמובילות לכך שהילד שלכם לא ישן טוב בלילה. כך תזהו את הבעיה:

אלרגיות: אלרגיות הן אחד הגורמים הבולטים להפרעות נשימה במהלך השינה. אם הילד שלכם סובל מרגישות כלשהי, למזון, בעל חיים, מזג אוויר, או לכל חומר אחר – כדאי לוודא שחדר השינה שלו נקי לחלוטין מכל אלה. אחד מסימני הזיהוי להפרעת שינה אצל ילדים כתוצאה מאלרגיה הוא נחירות. אם הן מופיעות ומתגברות במהלך הזמן – התחילו לפעול.

ברונכיטיס ואסטמה: שתיים ממחלות הריאה השכיחות ביותר גורמות אף הן להפרעות שינה אצל ילדים. הסימנים שלהן מוכרים כמעט לכל הורה: שיעול מלווה בליחה, קשיי נשימה, חרחורים או צפצופים בבית החזה ועוד. במקרים חמורים יותר מתפתחת דלקת כרונית, שגורמת להתכווצות שריר בסמפונות הריאה. אם אחד הסימנים האלה מופיעים – כדאי לקבוע תור לרופא בהקדם.

עודף משקל: כמו אצל מבוגרים, גם אצל ילדים, עודף משקל הוא אחד הגורמים המובילים לנחירות. עודפי שומן בצוואר, שמפריעים לזרימת האוויר, מקשים על הנשימה במהלך השינה. בנוסף, עודף משקל גורם לעלייה בנפח הרקמה השומנית בכל הגוף ולהצרת נתיבי האוויר בזמן השינה – תהליך שמקשה עוד יותר על הנשימה.

סטייה במחיצת האף: שני הנחיריים באף מופרדים באמצעות רקמה וסחוס. מחיצה לא סימטרית גורמת לחסימה חלקית או מלאה בנחיר אחד או בשניהם – ומשם לקושי בזרימת האוויר דרך האף. הסטייה במחיצת האף יכלה להיות פגם מולד או להיגרם מנפילה או חבלה. הסימנים לכך הם הופעת כאבי ראש, נזלת כרונית וגם נחירות. ברוב המקרים, אפשר לפתור את הבעיה באמצעות ניתוח ליישור המחיצה, אבל ההמלצה היא לחכות עם הניתוח לגיל מבוגר יותר.

פוליפים ושקדים מוגדלים: זהו אחד הגורמים השכיחים ביותר לנחירות ולבעיות נשימתיות בקרב ילדים. פוליפ הוא גידול רקמתי שגדל בתוך חלל האף כתוצאה ממחלה או התקררות, שמוביל לחסימה של דרכי הנשימה. גם השקדים, הנמצאים בגרון, עלולים לגדול במצב של מחלה ולגרום לנחירות אצל ילדים. אם הילד מתלונן על כאבי גרון, קושי בבליעה, צינון או כאבי ראש – ייתכן שהוא סובל מפוליפים או משקדים מוגדלים ויש לקחת אותו לרופא לקבלת טיפול, או להסירם באמצעות ניתוח.

זיהום אוויר: שריפות, סופות חול, עישון, אבק או אפילו מגורים בסמוך למפעלי ייצור תעשייתיים – זיהום אוויר הוא גורם מוביל לפגיעה באיכות השינה, שמתבטאת בנחירות ובמקרים חמורים אף במחלות נשימה.



עוד בנושא