הורים
10 ספט, 2017

לגרש את הפחד: 6 ספרים שכדאי להקריא לילדים לפני השינה

הקראת סיפור לפני השינה היא הזדמנות נפלאה לנסוך בילד שלנו ביטחון ולהפיג את הפחדים שמלווים אותו, רגע אחרי שהאור כבה. הנה כמה ספרים שיעשו את העבודה.

הורים וילדים עם ספר לפני השינה היא עניין נעים ומשפחתי, מעין "טקס שינה" מרגיע לפני השעות אפופות החלומות, ולעתים הסיוטים. הישיבה בצוותא על המזרון, הקרבה הגופנית, הקול המוכר ואפילו הריח של ההורה, נוסכים בילד תחושת ביטחון. לביטחון הזה יש חשיבות רבה כאשר החדר שינה מוחשך וההורים עוזבים אותו, ומשאירים את הילד להירדם לבדו.

יש לא מעט ספרי ילדים שעוסקים בחשש הזה של ילדים מפני ההירדמות, מפני השינה ומפני חלומות מטרידים. בחרנו עבורכם שישה ספרים שיכולים לעזור להם להתמודד עם הפחד והקושי.

"חיית החושך" / אורי אורלב

קלאסיקה ישראלית שלא נס ליחה. ספר ייחודי שמתאר התמודדות עם פחדי שינה בעזרת ייצוג סמלי שלהם – חיה מוחשית כמעט. אסף מפחד מהחושך וגם מחיית החושך – מפלצת שגרה מתחת למיטתו ותופחת בלילה לאחר שמכבים את האור. אביו של אסף נהרג במלחמת יום הכיפורים ואסף משתמש בזיכרון שלו על הדרך שבה לימד אותו אביו להתמודד עם הפחד, לפני שנהרג. בעזרת פנס אפשר להאיר את החדר ולדבר עם החיה המסתורית. אסף מצליח לאלף את החיה ומשתף אותה ברגשותיו ובהרהוריו.

"ארנבון רוצה לישון" / קארל־יוהן פורסן אהרלין

ספר ילדים ניסיוני שכתב פסיכולוג שבדי, שמציע נוסחת פלא להירדמות. בחלקים רבים של הספר יש לנקוב בשם הילדים הקטנים שנדרשים לשבת מול ההורה, שתפקידו לגלם שחקן/מנחה ולבקש מהם  לפהק במקומות מסוימים, בעוד הוא נדרש להקריא "באטיות ובקול נמוך", למשל את שמו של הגיבור רוג'ר הארנבון. העלילה די פשוטה: רוג'ר הארנבון עייף אבל לא מצליח להירדם. יחד עם אימא ארנבת הוא יוצא לחפש את הדוד פיהוקי, ובדרכם הם פוגשים חילזון ישנוני וינשופה חכמה, שמייעצים להם בסוגיית ערנות היתר. כשמגיעים אל הדוד הוא בוזק על הארנבון אבקת קסמים. הארנבון נתקף בעייפות קשה ומדדה אל הבית והופ למיטה. מעטים ההורים שממלאים אחר ההוראות במלואן ואין להאשים אותם, למשל להמשיך להקריא גם אחרי שהילד נרדם. גם הם אוהבים את המזרון שלהם ונוטים לעוט עליו מיד כשמתאפשר להם.

"תפילילה" / מיכל כהן-חי ומאיה חנוך. צייר דמיטרי קיליסקי

"תפילילה היא שיר ערש במיוחד לזמן המתוק הזה. ואז כשהגוף והלב ממש מוכנים, פשוט נרדמים וישנים נים נים נים", כותבות מחברות הספר. יש משהו אוניברסלי אמיתי ורגיש בספר של מיכל כהן-חי, מאיה חנוך והמאייר דמיטרי קיליסקי. הזמן המיוחד הזה, שמשותף לרוב ילדי העולם. הדקות שלפני השינה שמאפשרות התבוננות פנימית ואחווה בין החיצוני והפנימי של הילד ובין הורה לילדו.  אין בספר תיאור של פחדים, אבל יש בו משהו נכון ובריא, והוא בעיקר משדר שלווה ואופטימיות.

"ויהי ערב" / פניה ברגשטיין, על-פי אנדרסן

עוד קלאסיקה ישראלית, שכתבה פניה ברגשטיין לפני יותר מ-60 שנה, עם איורים נהדרים של חיים האוזמן, ובהם מוטיב חוזר של ירח מביט מלמעלה. בהשפעת אנדרסן הסיפור מתחיל במשהו אילם וויזואלי – שמי ערב תכולים וצלולים, ובהם ילדה שהולכת לבדה לחפש חברים, נכנסת ללול אפרוחים ומחוללת בטעות מהומה. יש כעס מצד האב – משהו חינוכי קר מתקופות קדומות – אבל בסופו של דבר יש גם התפייסות, והכול תחת אורו הרך של הירח המחייך.

"ויהי ערב" הוא מאותן יצירות שמשיכות לבעור מעבר לנוסטלגיה. הוא משקף לכל קורא משהו אחר והשפה הגבוהה מתאימה לכל תקופה. "בשמי ערב כחולים, בשמי ערב צלולים, שט ירח עגול ובהיר. חרש, חרש טייל דומם הסתכל ביער, פרדס ובניר". תענוג.

"איתמר צייד החלומות"/ דוד גרוסמן

בתחבולות רכות ומדויקות עושה איתמר הקטן מלחמה בשד כחול. המוח היצירתי הוא מוחו של דוד גרוסמן, סופר עם כישורים מולדים של פסיכולוג ילדים מעולה. הספר הוא חלק מסדרת "סיפורי איתמר", הילד הג'ינג'י, שהוא ככל הנראה בן דמותו של גרוסמן הילד. איתמר סובל מסיוטים על שד כחול והוא מפחד לישון כדי לא להמשיך ולחלום עליו. אביו מציע לו פתרון ואיתמר מבצע. הוא בונה מלכודת ולוכד את השד, שמתגלה כייצור קטן ועדין ששמו "תמראי" – היפוך אותיות של איתמר. השד, שנפל כמו חובבן למלכודת של ילד קטן,  מבטיח לאיתמר שלהבא יתגלה בחלומותיו טיפין טיפין – בכל פעם רק חלק קטן מגופו התכלכל, כדי שאיתמר יבין שהשד לא נורא. האויב הופך לאוהב ובעיות השינה בדרך לפתרונן.

"לילה טוב" / דוקטור סוס . עברית: לאה נאור

המטורללות המתונה של דוקטור סוס נעימה ומשעשעת גם בספר הזה, שעליו כתב הדוקטור  בהקדמה "את הספר הזה צריך לקרוא במיטה". כל היצורים המטורפים של דוקטור סוס נופלים לשינה בכל מקום ואתר, משונה ככל שיהיה. ואם שם הם מצליחים להירדם, איך זה שהקורא הקטן לא מצליח להירדם במיטתו הרכה. זה ההיגיון של דוקטור סוס, שממשיך לעבוד גם היום.



עוד בנושא