את גוררת את עצמך למיטה כבר בשמונה, לא מצליחה להתעורר בבוקר וישנונית רוב שעות היום. למעשה, מאז שגילית שאת בהיריון (ואולי אפילו עוד לפני בדיקת ההיריון הרשמית), את פשוט לא עצמך. מפצצת אנרגיה, הפכת לבטטת כורסה. מזו שעושה בינג' סדרות כל הלילה, לזו שנרדמת מול המהדורה המרכזית.

עייפות (על מי אנחנו עובדים – תשישות מוחלטת!) היא אחד מתסמיני ההיריון הנפוצים. העייפות הקיצונית מופיעה כבר בשלבי ההיריון המוקדמים. לשינויים הפיזיים כגון תנודות הורמונליות, רמות הגבוהות של פרוגסטרון, ייצור מוגבר של דם, ירידה ברמות הסוכר ולחץ דם נמוך מתווספים ההיבטים הרגשיים, הדאגה, התרגשות, לחץ וחרדה, והתוצאה היא דעיכה של רמות האנרגיה, ותחושת כובד, תשישות ומותשות, כמותם לא הכרת בעבר.

בשליש השני מרבית הנשים (אם כי לא כולן, ולא לדאוג אם את לא) חוות עלייה מחודשת ברמות האנרגיה. הן נמרצות יותר, פעילות יותר ומרגישות שוב כעצמן. פרץ האנרגיה הזה זמני, ולקראת סוף ההיריון התשישות שוב גוברת.

נשים רבות מתקשות לישון, הן מתעוררות לעתים מרובות, הולכות לשירותים תכופות גם בלילה, מתקשות למצוא תנוחה נוחה וחוות לחץ וחרדה שמדירים שינה מעיניהן. במשך היום הן חשות כבדות, סוחבות עמן משקל עודף וכל פעולה, ולו הפשוטה ביותר, מאומצת ומעייפת.

אמנם לפתור לחלוטין את העייפות שלך כנראה לא נצליח, אך בהחלט יש צעדים בהם את יכולה לנקוט על מנת לנסות ולמזער את תחושת העייפות – כדי להרגיש נמרצת וערנית יותר.

מנוחה מספקת

טוב, זה טריוויאלי – אבל בהחלט דורש תזכורת בשגרת החיים העמוסה. השתדלי, ככל הניתן, להיכנס אל המיטה הזוגית בשעה מוקדמת, לשנו"צ או לפחות לנוח על הספה אחר הצהריים. אם את מתקשה למצוא תנוחה נוחה לשינה, כדאי לך לוודא שיש ברשותך מזרון נוח ואיכותי , להשקיע בכרית טובה (ובכרית גוף מתאימה).

עייפות בהריון

עוד בנושא

על הגב או על הצד? מדריך לאישה בהיריון שמנסה להירדם

דרך הגב: מה גורם לכאבי גב ואיך אפשר למנוע אותם

פחות שתייה

שתייה מרובה חיונית לבריאות שלך, אך ייתכן וצמצום כמויות השתייה לקראת ערב יעזרו לשפיות שלך. בהנחה ששתית כמות מספקת במהלך היום, בערב תנסי להגביל את השתייה, וכך אולי גם תצליחי להקטין את מספר ההתעוררויות בלילה. שימי לב, משקאות עם קפאין (קפה, תה, שוקו) אמנם יתנו לך בוסט אנרגיה זמני, אך מומלץ לצמצם את צריכתם במהלך ההיריון ולהימנע מהם לחלוטין בשעות אחר הצהריים והערב.

לו"ז מותאם

את אמנם רגילה לקום בשש בבוקר, להתחיל את היום בריצה קלה ומשם ליום עבודה מלא, אחר צהריים עמוס וערב של בילויים, אך אם את נרדמת כבר בשש כנראה הגוף שלך מאותת לך שכדאי להאט. השתדלי להוריד פעילויות לא חיוניות, להתעלם ממטלות פיזיות (או לעשות להם מיקור חוץ – מומלץ במיוחד) וכן, גם לבקש הקלות בעבודה במקרה הצורך. אם יש ילדים נוספים בבית, חפשי פעילויות רגועות שאתם יכולים לעשות יחד, כשאת יושבת או שוכבת לצדם על הספה.

לבקש עזרה

אנחנו יודעים שקשה לך לבקש עזרה, אבל אם לא תבקשי אף אחד לא יחשוב על זה (מיקור חוץ, כבר אמרנו?). הרי מי בכלל מסוגל להעלות על דעתו שלך קשה? בן הזוג, המשפחה וחברים ישמחו לסייע בכל מה שניתן, מקניות וסידורים ועד בישולים וכביסות. תני להם.

לאכול נכון

אמנם נשמע בנאלי, אבל ארוחות מזינות, בריאות ותכופות יסייעו בשמירה על רמות אנרגיה גבוהות יותר. הקפידי על מאכלים העשירים בברזל וחלבונים, להם הגוף זקוק.

פעילות גופנית מתונה

לפני שאת מרימה גבות, כדאי שתדעי שפעילות גופית מתונה, לדוגמת הליכה קצרה או שחייה, תורמת לרמות האנרגיה שלך ומומלצת ביותר אם אין התוויה רפואית סותרת.

להרים רגליים

רגליים נפוחות ודואבות פשוט מעייפות. הן הופכות כל מאמץ לתיק, שסוחט את מעט המרץ שנותר לך מהגוף. בכל הזדמנות שרק אפשר, חלצי נעליים והגביהי את הרגליים. אם יוצא לך לטבול אותן באמבט מים חמימים, או לעשות עיסוי כפות רגלים קל, ללא לחיצות – בכלל הרווחת.

להירגע

נשימות עמוקות, אמבטיה חמימה, מסג', יוגה או מדיטציה הן דרכים נפלאות להשתחרר ולהירגע לפני השינה. הנשימות העמוקות יקלו עליך, יסייעו לך להירדם בקלות, לישון טוב יותר ולקום נמרצת, יחסית.

לעדכן את הרופא

ברוב המקרים העייפות היא אכן אחד מתסמיני ההיריון, אך חשוב לדעת שהיא עלולה גם להיות סימן מבשר למחלות שונות כגון אנמיה, דלקות, סוכרת היריון, תת פעילות של בלוטת התריס, דיכאון ועוד. ספרי לרופא על הרגשתך, והוא כבר ישלח אותך לבדיקות מתאימות.