הורים
04 מרץ, 2018

האם הרגלי השינה שלנו עוברים בגנים?

מחקרים חדשים הצליחו להוכיח שגם שינה היא עניין שהורישו לנו ההורים. המדע נכנס למיטה שלכם.

בדומה לטביעת אצבע, גם מחזור השינה משתנה בין אדם לאדם: בין אם מדובר בנטייה להתעורר בשעת צהריים מאוחרת, להיכנס למוד של שינה כבר בשבע בערב או לקום בכל בוקר לפני הזריחה. הסיבות לשוני, מסתבר, לא קשורות דווקא לאורח חיים עמוס ותובעני מדי. אז נכון, אלברט איינשטיין שהמציא את תורת היחסות ממוחו הקודח, נדרש ללא פחות מ-11 שעות שינה בלילה, אבל לעומתו ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר, הסתדרה מצוין עם לא יותר מארבע שעות שינה. ואיש לא יפקפק בערנות ובנמרצות של מי שכונתה "אשת הברזל".

ענף מחקר חדש יחסית בתורשה וביולוגיה, שנקרא "אפיגנטיקה", מרמז כי מדובר בכלל בעניין גנטי שעובר בתורשה מההורים שלנו. הנחת המוצא היא שהשינוי במטען הגנטי שלנו מושפע, בין השאר, גם מהרגלי השינה שסיגלנו במהלך השנים. לא מאמינים? הנה כמה דוגמאות למחקרים שבוצעו באחרונה:

אוהבים למשוך את הזמן במיטה? עכשיו יש לכם תירוץ: חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו שבסקוטלנד ומאוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן, בדקו יותר מ-10,000 איש וגילו כי נשאי הגן ABCC9 זקוקים ל-30 דקות בחדר השינה יותר מאלה שאינם נושאים אותו. מחקר נוסף שנעשה בארה"ב מגלה מסקנות דומות. לפי החוקרים, שבדקו אנשים הן ממוצא אירופאי והן ממוצא אפרו-אמריקאי, כמות השעות שאנשים ישנים קשורה לשני אזורים בדנ"א שלנו ולכן היא גנטית כמעט לחלוטין.

"דפוסי השינה שלנו בהחלט מושפעים מהבדלים גנטיים", אומר מחבר המחקר האמריקני ד"ר דניאל גוטליב, מנהל המכון לחקר הפרעות שינה במערכת הבריאות של בוסטון. "המחקר שלנו הוא אחד מהראשונים שהחלו לזהות את ההבדלים הגנטיים האלה וזה יכול לסייע לנו להבין טוב יותר את הסיבות להפרעות שינה ואת הקשר שלהן לתנאים חשובים אחרים שמשפיעים על השינה, כמו סכרת והפרעות פסיכיאטריות".

כדור הרגעה לינשופים האנושיים: אנשים שעובדים בלילה מכירים היטב את התופעה: השעון הביולוגי מתהפך ומשבש לא רק את מערכות החיים אלא גם את מערכות היחסים. ביום ישנים, בלילה עובדים. בדרך כלל, אלה בני הזוג וקרובי המשפחה שסובלים מהיפוך החיים הזה ודוחקים בהם לשנות את חייהם, אבל כעת, מתברר שיש הוכחות מדעיות שלאנשי הלילה יש מבנה גנטי שמותאם לקימה מאוחרת. מומחי שינה וחוקרי גנטיקה כבר יודעים שיהיה קשה מאוד לגרום להם להשתנות, אבל ממליצים להיזהר מהיווצרות חסכים רגשיים ופיזיים בעולם שבו הכול מתנהל בבוקר.

סובלים מנדודי שינה? דברו עם ההורים: שינה נודדת היא אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר, שמיוחסת במקרים רבים להפרעות פסיכולוגיות ונפשיות. אלא שלאחרונה הצליחו חוקרים מהולנד למצוא הסבר ביולוגי לתופעה, עם מציאתם של 7 גנים ו-3 כרומוזומים בדנ"א שגורמים לשינה להיות קלה ומופרעת. כעת, סבורים החוקרים, הממצאים עשויים לסלול דרך למציאת טיפול יעיל יותר לאנשים שסובלים מהתופעה.

בן הזוג הולך בשנתו? גם אתם בדרך: הפרעת השינה שנקראת "סהרוריות" נחשבת לנדירה, אבל מי שלוקה בה עלול להיות תחת סיכון. זה נראה רגיל לחלוטין. אדם קם, מתיישב במיטתו, מסתובב בביתו או יוצא החוצה, אלא שהוא עושה כל זאת תוך כדי שינה עמוקה, מבלי להתעורר. מחקר שהתבצע בקוויבק, קנדה, מגלה כי אם אתם או בן זוגכם נוטים ללכת מתוך שינה, יש סיכוי טוב שגם ילדיכם יעשו זאת. המחקר, שעקב אחר דפוסי השינה של 2,000 ילדים, מצא שלילדים בעלי היסטוריה משפחתית של סהרוריות יש פי 7 יותר סיכוי להיות סהרוריים בעצמם.



עוד בנושא