כך לא תפספסו את חלון השינה של ילדכם

מה קורה כשמפספסים את הזמן האידיאלי להרדים את הפעוט, ואיך אפשר לזהות  סימני עייפות רגע לפני שזה יהיה מאוחר מדי

כניסתו של ילד חדש למשפחה, גם אם מדובר בילד שלישי או רביעי, מצריכה תקופת הסתגלות ולימוד הדדי. ההורים צריכים ללמוד את סדר היום האידיאלי שמתאים לתינוק החדש, ולהיות מסוגלים לזהות סימנים שמצביעים על רעב, אי נחת, או עייפות.

נושא השינה הוא אחד מהנושאים המרכזיים שמטרידים הורים לתינוקות ולילדים צעירים. כשלא מצליחים לזהות כשהפעוט עייף זה עלול לגרום לתסכול רב עבור שני הצדדים, ולהוביל לקשיי הירדמות.

כיצד תדעו מתי כדאי להרדים את הילד שלכם? נקודת זמן שבה הוא עייף אבל לא עייף מדי? הזמן הזה נקרא "חלון שינה" – הזמן האופטימלי להרדים תינוק או ילד, לפני שהוא נכנס למצב של עייפות יתר.

מדוע מומלץ להימנע ממצבים של עייפות יתר? עייפות יתר גורמת לשחרור של הורמון הקורטיזול, ורמה גבוהה שלו בקרב תינוקות וילדים רכים עלולה לגרום לקשיי הירדמות, לשינה שטחית ולא רצופה שכוללת התעוררויות מרובות, ואף ליקיצה מוקדמת. בקרב פעוטות מעל גיל שנה עייפות יתר עלולה להוביל גם להתנהגות "היפר", שלעיתים מסתיימת בבכי ובכעס.

מועד הופעת חלונות השינה
המועד משתנה בהתאם לגיל התינוק ולצרכי השינה שלו. שעות השינה הרצויות בכל גיל משתנות, כמו גם מספר התנומות במשך היום (ראו טבלה).

3-0 חודשים – תינוקות קטנים זקוקים לשעות שינה רבות. לכן, מומלץ לנסות להרדים את התינוק כשעה-שעה וחצי לאחר ההתעוררות שלו, כדי שלא יגיע לעייפות יתר. כך למשל, אם התינוק התעורר ב-8 בבוקר מומלץ לנסות להרדימו שוב בסביבות 9:30.

8-4 חודשים – התינוק בדרך כלל ישן 3 פעמים במהלך היום – בוקר, צהריים ואחר הצהריים. בין שנת הלילה לשנת הבוקר ובין שנת הצהריים לשנת הלילה, חלון השינה יהיה כשעה- שעה וחצי מרגע הקימה. בין שנת הבוקר לשנת הצהריים ובין שנת הצהריים לשנת אחר הצהריים, חלון השינה יהיה כשעתיים לאחר הקימה.

8 חודשים עד שנה ושלושה חודשים – התינוק יתחיל לוותר על שנת אחר הצהריים. חלון השינה הראשון יופיע כשעתיים-שלוש אחרי שנת הלילה, ואחרי תנומת הבוקר יעבור פרק זמן דומה עד תנומת הצהריים. בין תנומת הצהריים לשנת הלילה התינוק יהיה ער זמן ממושך יותר, בין שלוש לארבע שעות ואז יופיע שוב חלון השינה לקראת שנת הלילה.

שנה ושלושה חודשים עד גיל שלוש – הפעוט ברוב המקרים ישן רק בצהריים ובלילה. חלונות השינה שלו (בין הקימה בבוקר לשנת הצהריים, ובין שנת הצהריים לשנת הלילה), יופיעו לאחר כ-5-4 שעות של ערות.

 4 עצות שיעזרו לכם לא לפספס את חלונות השינה של הפעוט

  1. חשוב לשים לב לסימני העייפות וללמוד לזהות אותם: סימני העייפות משתנים בהתאם לגיל ושונים מילד לילד. הם יכולים לבוא לידי ביטוי בשפשוף עיניים, עיניים אדומות, גבות אדומות, נענוע של הראש, גירוד האוזניים, עצבנות, האטת הפעילות, סרבול של התנועות ואיבוד עניין במשחקים ובאנשים שסביב.
  2. אל תוותרו על שגרת השינה: תינוקות וילדים רכים זקוקים לשגרה, בעיקר כשמדובר בשינה. אל תוותרו על הזמן הזה שבו הגוף והנפש נרגעים. הקפידו על אור עמום ושקט יחסי שייקלו על הפעוט שלכם להיכנס למצב של שינה.
  3. נהלו רשימות: ניהול רשימות של הזמנים בהם התינוק נרדם ומשך השינה שלו עשוי לסייע לכם להכיר את שגרת השינה שלו ולזהות סימני עייפות.
  4. אל תמשכו זמנים: אל תנסו להשאיר את הפעוט ער עוד קצת כדי שיראה את אבא שחוזר מהעבודה, הסבים שקופצים לביקור, או כדי שימשיך לישון יותר מאוחר אחר כך.

 

טבלת שעות השינה המומלצות לילדים ולתינוקות

גילשעות השינה המומלצותמשך מרבי אפשרי של שעות שינהשעות שינה במהלך היום
3-0 חודשים17-1419-114-3
11-4 חודשים15-1218-103-2.5
2-1 שנים14-1116-92.5-2
5-3 שנים13-1014-92-1.5

מקור: איגוד רופאי הילדים בישראל