הורים
03 מרץ, 2019

סיוטים, אבל לא רק: אלה החלומות האופייניים בהיריון

לא רק תנוחת השינה נעשית מאתגרת בהיריון. גם חלומות בהריון כבר לא מה שהיו פעם.
חלומות בהריון - סיוטים, אבל לא רק

האם את בהיריון ולאחרונה יש לך חלומות מוזרים ומפחידים? אין לך מה לדאוג. נשים רבות מדווחות על חלומות לא שגרתיים במהלך ההיריון. מחקרים מצאו כי נשים בהיריון דיווחו על סיוטים רבים יותר ועל חלומות אינטנסיביים יותר מאשר נשים שלא היו בהיריון.

במחקר שפורסם בנובמבר 2016 בכתב העת "BMC Pregnancy and Child birth", השתתפו כ-400 נשים בגילאי 44-17. החוקרים גילו שהנשים שהיו בהיריון בזמן המחקר, דיווחו על יותר מפי שניים סיוטי לילה מאשר הנשים שלא היו בהיריון, וכי הסיוטים האלה היו קשורים, לעתים קרובות, לתינוקות.

"היריון, במיוחד בשליש השלישי, הוא תקופה של מתח מוגבר. ייתכן שהלחץ הגובר בשעות היום אצל נשים הרות יכול להסביר מדוע יש להן יותר סיוטים במהלך השינה", כתבו המדענים. זה לא לגמרי מפתיע: היריון הוא חוויה אינטנסיבית ורגשית, ולכן החששות לגבי האימהות וההיריון הם נושאים מרכזיים בחלומות של נשים הרות.

מחקר נוסף, שפורסם ב-2014 בכתב העת "Sleep Medicine", סקר 57 נשים הרות בשליש האחרון של ההיריון. 32% מהמשתתפות במחקר דיווחו על סיוטים שבועיים, ו-21% דיווחו על יותר מסיוט אחד בשבוע.

מדוע היריון משפיע על החלומות? אחת הסיבות המרכזיות היא, כנראה, איכות השינה הירודה. שינה במהלך ההיריון יכול להיות משימה לא פשוטה. גם אם לא סובלים באופן ישיר מנדודי שינה – נשים הרות מתעוררות כמה פעמים בלילה כדי ללכת לשירותים, הרגליים כואבות או שהן סובלות מתסמונת הרגליים חסרות המנוחה, ובכלל קשה למצוא תנוחה מתאימה ונוחה, במיוחד בשלבי היריון מתקדמים. גם השינויים ההורמונליים (עלייה ברמות הפרוגסטרון), יכולים להפריע לשינה רציפה ולפגוע באיכות שלה.

מחזור השינה נקטע

במחזור שינה יש חמישה שלבים. באחד מהם, המכונה REM ומאופיין בתנועת עיניים מהירה, מתרחשים רוב החלומות. שלב ה-REM מתרחש כ-90-70 דקות אחרי שנרדמים וחוזר על עצמו כמה פעמים במהלך הלילה.

אם מחזור השינה נקטע ומתעוררים במהלך שלב ה-REM, הסבירות לזכור את החלום גבוהה יותר. לכן, נשים בהיריון שחוות הפרעות שינה זוכרות יותר את החלומות שלהן.

חלומות רבים קשורים כאמור לדאגות האופייניות להיריון, כמו איומים פוטנציאליים על התינוק או חששות לגבי מיומנויות ההורות. מחקרים מצאו כי 80% מהאימהות החדשות מדווחות כי חלומותיהן היו חיים במיוחד, מוזרים ומפורטים במהלך ההיריון. החלומות כללו תמונות מפחידות או איומים מטרידים על בריאותו של התינוק.

מחקר נוסף שהתפרסם ב-2013 בכתב העת "Frontiers in Psychology", ניסה לנתח את תוכן החלומות של נשים הרות. המדגם כלל 57 נשים הרות בסוף שנות העשרים ו-59 נשים שאינן בהיריון. כל הנשים עקבו אחר החלומות בהריון שלהן במשך שבועיים. המשתתפות שהיו בהיריון חולקו לשתי קבוצות משנה על פי מספר חודשי ההיריון. בקבוצה הראשונה היו נשים בחודש השביעי להיריון, ובקבוצה השנייה השתתפו נשים בחודש התשיעי להיריון.

במחקר נמצא כי נשים הרות חלמו לעתים קרובות יותר על נשים כאימהות, על תינוקות וילדים, ללא קשר לשלב ההיריון. הייצוגים היו ברורים ביותר בקרב הנשים שהיו בחודש השביעי להיריון, אבל פחות בחודש התשיעי להיריון. ייתכן שהסיבה לכך, טענו במחקר, היא הירידה בתנועת העובר במהלך השינה בסוף ההיריון – הנמצאת בשיאה במהלך החודש השביעי ויורדת בהדרגה עד הלידה. אפשרות אחרת היא שבסוף ההיריון החלומות נעים יותר לנושאים שקשורים ללידה עצמה, כמו חלומות על בעיות במהלך הלידה, איומים על העובר ונושאים כללים שקשורים לגוף האדם, שכן הלידה הופכת להיות הדאגה העיקרית.

בכל מקרה, בתקופת ההיריון נשים צריכות להיות מודעות למצב הרגשי שלהן, ואם מעבר לחלומות הרעים יש גם תחושה של דיכאון או חרדה במהלך היום – כדאי להתייעץ עם רופא.

למרבה המזל, במרבית המקרים אין סיבה לדאגה לגבי תוכנם של חלומות רעים בהריון: אמנם גם לאחר הלידה, אימהות חדשות יכולות להמשיך לחלום חלומות רעים שקשורים לתינוק, אבל לרוב חלומות מטרידים מהסוג הזה הם תופעה נורמלית שמשקפת את החששות שמתמודדות איתן אימהות צעירות והם במשך הזמן חולפים.



עוד בנושא