לבכות או לא לבכות? השיטות שיעזרו לתינוק שלכם לישון בלילה


קשיי שינה אצל תינוקות הם לא גזירת גורל. יש שיטות שונות שיכולות לסייע לתינוק להירדם בקלות ולישון לילה שלם. אז איך תדעו מה מתאים לבייבי שלכם? בדקנו

"מאז שנולד לנו תינוק לא ישנתי לילה שלם", את המשפט הזה אפשר לשמוע מהורים רבים, שצריכים להסביר למה העיניים נעצמות להם באמצע ישיבת הבוקר בעבודה, או למה קשה להם להתרכז בביצוע משימות פשוטות. אם גם אתם הורים לתינוק שמתעורר בלילה לעיתים תכופות, כבר שכחתם איך מרגישים אחרי שנת לילה רציפה, ואתם עייפים גם בשעות הבוקר, אולי הגיע הזמן לשקול אימון שינה לתינוק שלכם.

אימון שינה הוא תהליך שבו אתם מלמדים תינוק שלא רוצה לישון להירדם בקלות, ולישון לילה שלם ורצוף. אמנם חלק מהתינוקות לומדים זאת באופן טבעי, אבל חלק גדול מהתינוקות סובלים מהפרעות שינה וזקוקים לעזרה. יש לא מעט שיטות שמטרתן להקל על התינוק ולאפשר לו לישון שינה איכותית ורציפה, וכך לאפשר גם לכם לישון בלילה כדי שתוכלו לתפקד ביום.

לפני שבוחרים שיטת אימון יש כמה דברים שחשוב לדעת:

  1. אין שיטת אימון אחת שמתאימה לכל התינוקות או לכל המשפחות. חשוב להתאים את האימון להשקפת עולמכם ולאופיו של התינוק.
  2. אפשר להתחיל באימוני שינה כבר מגיל 6-4 חודשים. בגילאים אלה רוב התינוקות מבחינים בין יום ללילה, הם כבר לא זקוקים למזון בלילה, ומסוגלים לישון לילה שלם רצוף. עם זאת, אפשר להתחיל באימוני שינה גם בגיל מאוחר יותר.
  3. שימו לב. גם לתינוק שישן טוב בלילה אחרי שעבר אימון שינה, יכולים להיות לילות לא רגועים – כשהתינוק חולה, יוצאות לו שיניים, או בזמנים שיש קפיצות גדילה. ברוב המקרים, כעבור כמה ימים התינוק יחזור להרגלי השינה שפיתח.
  4. טקס שינה הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההשכבה לישון. הטקס משתנה בין משפחות אבל לרוב הוא כולל אמבטיה, הנקה או בקבוק, והקראה של סיפור או שיר. מומלץ לערוך את הטקס בזמנים קבועים ולסיים אותו כשמניחים את התינוק במיטתו.
  5. כדאי להשכיב את התינוק לישון בין 20:00-19:00 כדי שיוכל לישון את .
  6. ארגוני הבריאות ממליצים על קיום התנאים הבאים להפחתת הסיכון בזמן השינה: טמפרטורת החדר בזמן שינה צריכה להיות 19-21 מעלות צלזיוס, התינוק צריך ללבוש בגדים קלים ונוחים ללא שרוכים, מיטת התינוק צריכה להיות ריקה – ללא בובות, שמיכות, כרית או מגן ראש. אסור שהראש של התינוק יהיה מכוסה והוא צריך לישון כשהוא שוכב על גבו.

השיטות המרכזיות שיעזרו לתינוק לישון:

לישון בלי לבכות

כל השיטות כוללות הרגעת התינוק עד שהוא נרדם, וניחומו מיד כשהוא בוכה. העיקרון המנחה הוא שהשינויים בהרגלי השינה צריכים להיות הדרגתיים ואיטיים. שיטות אלה דורשת סבלנות רבה, ומתאימות במיוחד להורים שמעוניינים שהילד לא יבכה סביב נושא השינה.

שיטה 1: ההורה מקטין בהדרגתיות את תפקידו סביב נושא השינה של התינוק – הוא מסייע לתינוק להירדם על ידי נענוע, האכלה, הקראה של שיר או סיפור, אבל לאט לאט מקצר את הזמן שהוא מתעסק בשנת התינוק. זה יכול לכלול קיצור הזמן בין נענוע התינוק לבין הכנסתו לעריסה, הרחקה הדרגתית של הכיסא שעליו יושב ההורה ליד מיטת התינוק, או יציאה מהחדר וכניסה כל כמה דקות כדי ללטף את התינוק, מבלי להוציאו מהמיטה.

שיטה 2: הרם הורד – מניחים את התינוק במיטה כשהוא ער. אם התינוק אינו נינוח, או כשהוא בוכה, מרימים אותו, מרגיעים אותו בידיים ומניחים אותו שוב במיטה. שיטה זו עשויה לקחת זמן ויהיו לילות של אלפי "הרמות והורדות", אבל בדרך זו התינוק לומד שהוא מקבל מענה כשהוא נמצא במצוקה, ולאט לאט נרגע.

לבכות כדי ללמוד להירגע

על פי גישה זו, צריך לאפשר לתינוק ללמוד להרגיע את עצמו. מניחים את התינוק במיטה כשהוא ער, והמבוגר יוצא מהחדר לפרקי זמן שונים.

שיטה 1: חמש הדקות – טכניקה שמאפשרת לתינוק לבכות, ולהורה לגשת אליו בפרקי זמן קבועים. בתחילה במרווחים של כ-5 דקות, ובהמשך מאריכים את משך הזמן שבו התינוק בוכה לפני שניגשים אליו. כשניגשים לתינוק אסור להרים אותו או להוציאו מהמיטה. אפשר ללטף אותו ולדבר אליו כדי להרגיעו. כעבור 3-2 דקות יש לצאת שוב מהחדר. המטרה היא לא להרדים את התינוק, אלא ללמד אותו איך להירדם בעצמו.

שיטה 2: Cry it outלאחר טקס השינה מניחים את התינוק במיטה. ההורה יוצא מהחדר ואינו חוזר עד הבוקר. המאמינים בשיטה זו טוענים כי כשניגשים לתינוק כשהוא בוכה, הוא לומד שזו דרך להשיג את מטרתו. שיטה זו יעילה ומהירה, אם כי שנויה במחלוקת. יש לא מעט מחקרים שמדברים על פגיעה בבריאות הפיזית והרגשית של תינוקות שחונכו בשיטה זו.

חשוב לזכור, לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות. אחרי שהחלטתם על אחת השיטות, חשוב להיות ערניים לגבי מצבו הרגשי של התינוק שלכם, ולהיות גמישים.