הורים
03 מרץ, 2019

5 שיטות איך ללמד תינוק להירדם לבד ובמהירות

אם אתם כבר עייפים מהניסיונות הכושלים איך להרדים תינוק בלילה, כדאי לכם לקרוא את הכתבה.
איך מרדימים תינוק בלילה

כשהם נולדו, שמנו אותם במנשא או בעגלה והתינוק האהוב שלנו נרדם במהרה. עם הזמן השיטות המוכרות הפסיקו לעבוד והומרו בחלופה של טקס שינה מורכב שכולל קפיצות על כדור פיזיו, טיול של שעה וחצי בעגלה ועשרות ניסיונות כושלים להניח את התינוק במיטה מבלי שיתעורר. השינה שאנחנו המבוגרים מקדשים, הפכה למשימה שקשה להשיג אותה. לפני שהפעוט צריך ללכת לישון הלחץ גובר, התשישות שלכם ושלו ניכרת והשיטות שאתם מנסים כדי לסיים את התהליך מהר, פשוט לא עובדות. אתם עייפים, מיואשים ועצבניים.

אין ספק, שינה חיונית לבריאות של תינוקות וילדים וגם לבריאות שלכם, אז רגע לפני שאתם נרדמים בעבודה, הנה עצות שיעזרו לכם ההורים לצאת מעבדות של הניסיונות איך להרדים תינוק בלילה, לחירות שבה התינוק שלכם נרדם לבד, בקלות, במהירות, והכי חשוב – בלי בכי.

מתי מתחילים?

גמילה מעזרה הורית בשינה, כמו כל גמילה, עלולה להיות מתישה, סוחטת רגשית וקשה. אבל בסופו של דבר, הידיעה שזה הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור התינוק, עבורכם ועבור הזוגיות שלכם, היא זו שתניע אתכם ותדחוף אתכם קדימה. חשוב לבחור בתקופה שבה התינוק בריא ואתם רגועים. באופן כללי, ההמלצות איך ללמד תינוק להירדם לבד מיועדות לתינוקות במשקל תקין, בני חצי שנה ומעלה. בכל סיטואציה אחרת, מומלץ להיוועץ עם רופא הילדים.

הקפידו על סדר יום לתינוק

בשלב הראשון, לפני שמשיגים שנת לילה איכותית, מומלץ ליצור סדר יום לתינוק שהינו סדר קבוע ובו התינוק צריך לאכול, לשחק, לטייל, להתקלח ולישון בזמנים קבועים. שגרה שכזו מקלה על זיהוי סימני העייפות ומבטיחה שהפעוט יגיע לשעת השינה עייף, שבע ומוכן ללמוד איך להירדם לבדו.

הגדירו טקס שינה

כדי שהתינוק יבחין בין היום ללילה, מומלץ ליצור טקס שינה קצר, שכולל אכילה, אמבטיה, עיסוי ושיר או סיפור. אותו טקס שינה שחוזר על עצמו מדי ערב הופך את הזמן לפני השינה לזמן מיוחד, רגוע ושליו, ואת חדר השינה למקום מזמין.

הפרידו בין ההאכלה האחרונה לבין השינה

תינוקות רבים אינם מסוגלים להירדם בלי בקבוק או פטמה בפה. מלבד הסכנה לבריאות השיניים, האכלות ליליות גורמות לתלות של התינוק בהורה בזמן ההרדמה, ועלולות לגרום להשמנת יתר. הפרידו בין ההאכלה האחרונה לבין השינה ואל תתנו לתינוק להירדם על הפטמה או עם בקבוק בפה (אם הוא נרדם, יש להעירו לפני תחילת תהליך ההשכבה). אם התינוק מתעורר לאכול באמצע הלילה, הקפידו גם אז על ניקיון שיניו, והרדימו אותו ללא תלות באוכל.

הרדימו את הפעוט במיטה

אם עד היום הפעוט היה נכנס לשינה עמוקה כשהוא בידיים שלכם, הגיע הזמן ללמד אותו להירדם במיטה. בתחילה הניחו אותו במיטה כשהוא מנומנם אבל לא רדום, והניחו עליו את ידכם. כשהוא בוכה יש להרים אותו ולנסות מחדש. חשוב להישאר רגועים ולקחת בחשבון ששלב זה הוא המורכב והקשה. אתם עלולים למצוא את עצמכם מרימים, מרגיעים ומניחים את התינוק עשרות (ויותר) פעמים, במשך ימים עד שבועות. זכרו שהדרך ארוכה אבל חיונית, והפרס בסוף שווה את המאמץ.

כל כמה ימים הפחיתו כמה דקות מהתהליך, והכניסו אותו למיטה כשהוא יותר ערני. שימו ידכם עליו עד שהוא נרגע. כשהתינוק מתעורר באמצע הלילה, יש לחזור על התהליך, כשהמטרה הסופית היא כמובן ללמדו להירדם באופן עצמאי, כשהוא מונח ער לחלוטין במיטתו.

אם התינוק זקוק לנוכחות הפיזית שלכם בחדר כדי להירדם, המתינו עד שאתם מלמדים אותו להרגיע את עצמו, ורק אז התחילו ביציאה הדרגתית מהחדר, בכל יום עוד כמה צעדים לכיוון הדלת.

יותר מהר ממה שדמיינתם, תגלו שאתם יכולים להירדם מול סרט בטלוויזיה או במיטה שלכם ולא על כסא בחדר הילדים.

מה עכשיו?

אם עמדתם במשימה בהצלחה זה הזמן לקצור את הפירות – תגלו שאתם ישנים לילות ברצף, יש לכם זמן להיות עם בן או בת הזוג ואפילו, כמה רומנטי, לקפל כביסה בערב. זכרו שתקופות של מחלות, בקיעת שיניים וקפיצות בהתפתחות של הפעוט עלולות לגרום לרגרסיה בשינה, אבל הבסיס הטוב שיצרתם נמצא שם, וכמה ימים של "רענון נהלים" יחזירו את התינוק להרגליו הטובים.



עוד בנושא