שינה טובה
22 ינו, 2024

לישון בביטחון – האם שמיכת כובד עוזרת לוויסות פחדים וחרדות?

בתקופה הנוכחית רבים מאיתנו מחפשים אמצעי עזר להרגעה ולוויסות רגשי, בעיקר לזמן השינה. שמיכת הכובד יכולה להוות פתרון מצוין
שמיכת כובד

אנחנו רצים כל היום ממשימה למשימה, עמוסים, לחוצים, מחוברים לחדשות 24/7 ולא נחים לרגע. פעמים רבות אנחנו מסיימים את היום מותשים ובתחושה של הצפה. לפעמים כל מה שאנחנו רוצים זה להזדחל לתוך מיטה, להתכסות היטב בשמיכה ולשקוע בשינה מתוקה.

פעמים רבות, דווקא ההצפה הזו היא שמונעת מאיתנו להירדם בלילה. במיוחד בתקופות מתוחות, כמו בימי מלחמה, אנחנו מחפשים אמצעים שיעזרו לנו להניח בצד את הדאגות, להירגע ולווסת את תחושות המתח והחרדה שמטרידות את מנוחתנו.

אחד האמצעים שמאפשר להתמודד עם תחושות אלה והפך לפופולרי בשנים האחרונות, הוא שמיכת כובד. מדובר, פשוטו כמשמעו, בשמיכה במשקל כבד של מ- 2 ק"ג לכל הפחות, ועד ל- 15 ק"ג, המחולקים באופן שווה לאורכה ולרוחבה של השמיכה. המשקל נוצר בזכות חרוזי זכוכית או כדורי קרמיקה התפורים בתוך השמיכה.

איך זה עובד?

המשקל הגבוה של השמיכה גורם לתחושה של לחץ אחיד בכל הגוף. באמצעות המשקל הכבד, השמיכה מדמה מעין חיבוק ומטרתה להרגיע ולהרפות את מערכת העצבים של המשתמש בה. על פי מחקרים שונים, השמיכה יכולה לסייע לסובלים מבעיות קשב וריכוז, סטרס, חרדות, הפרעות בוויסות החושי, קושי בהירדמות והפרעות במהלך השינה התקין.

חלק מהמומחים בריפוי בעיסוק ממליצים על השימוש בשמיכה כבדה גם בקרב ילדים שמאובחנים על הרצף האוטיסטי ואף לטיפול במבוגרים בגיל השלישי, הסובלים מבעיות רפואיות כמו טרשת נפוצה או דמנציה. יש שמיכות מיוחדות שמתאימות לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות וגם בהפרעות שינה קשות כמו אינסומניה.

לאפקט המחבק יש הסבר ביולוגי ברור. במרכז השיטה עומד "המגע העמוק", או בשמו הנוסף "גירוי לחץ עמוק" (Deep Pressure Stimulation). גירוי זה מגביר את ההפרשה של המוליך העצבי סרוטונין, שתפקידו בין היתר, לסייע בוויסות מצב הרוח שלנו. הלחץ שמפעילה השמיכה הכבדה מגביר גם את ייצור הורמון המלטונין, שמסייע בוויסות השינה, ומצד שני מפחית את הפרשת הורמון הקורטיזול, המופרש במצבי חרדה ולחץ.

אבל בנוסף להסבר הביולוגי יש ליעילות השמיכה הכבדה גם הסבר פסיכולוגי פשוט. ההתכסות בשמיכה מגבירה את תחושת הביטחון שלנו. היא מייצרת באדם הרגשה שהוא עטוף ומחובק באופן מנחם. לעתים נעשה בהקשר זה גם שימוש במונח "מוחזק", כמו תינוק שנח בבטחה בחיק אימו. זו הסיבה ששמיכות אלה מכונות גם "שמיכות חיבוק".

עד היום הצטברו לא מעט מחקרים שבוחנים את יעילותה של שמיכת כובד בשיפור השינה. רובם מצאו ששמיכה כבדה עזרה לנחקרים, מבוגרים וילדים כאחד, להירדם מהר יותר, לישון באופן רצוף ללא הפרעה, ולסבול פחות מחרדות ודאגה.

חשוב לזכור ששמיכת כובד לא מתאימה לכל אחד

יש אנשים שייהנו מתחושת הכובד ואחרים שלא יוכלו לסבול את התחושה שהיא מייצרת. אצל אנשים קלסטרופוביים למשל, שסובלים מפחד ממקומות סגורים ודחוסים, שמיכה כבדה עלולה להוות טריגר.

מעבר להעדפה האישית, יש מצבים רפואיים שבהם מומלץ להימנע משימוש בשמיכת כובד: למשל אם אתם סובלים מבעיות כרוניות כמו סוכרת סוג 2 או לחץ דם נמוך, אם אתם סובלים מדום נשימה בשינה או אם יש לכם בעיות בדרכי הנשימה. בכל מקרה, לפני השימוש בשמיכת כובד יש להתייעץ עם הרופא שלכם.

הנה כמה שיקולים נוספים שכדאי לקחת בחשבון לפני שקונים שמיכת כובד:

  1. משקל השמיכה – הכלל המנחה הוא ששמיכת כובד אמורה לשקול כ-15%-10% ממשקל הגוף של המשתמש בה. שימו לב שהשמיכה עשויה מחומרים שאתם אוהבים, ושהיא מווסתת חום באופן שמתאים להעדפות השינה שלכם (למשל, אם אתם סובלים מחום במהלך השינה, כדאי לבחור בשמיכה מחומרים מקררים).
  2. גודל השמיכה – בניגוד לשמיכות רגילות, שמיכות כובד לא אמורות "ליפול" לצדי המיטה. הן צריכות לכסות אתכם בצורה נוחה ומלאה (מכפות הרגליים ועד הסנטר) ולא להיות גדולות מדי. שמיכה גדולה מדי עלולה לגלוש לכם למטה במהלך השינה ולהשאיר אתכם ללא כיסוי או מכוסים חלקית.
  3. ציפה מתאימה – שמיכת כובד מגיעה ברוב המקרים ללא ציפה ויש צורך לרכוש ציפה מיוחדת, עם שרוכים מיוחדים שמחוברים לכל ארבע הפינות של השמיכה, וימנעו ממנה 'לזלוג' לקצה אחד של הציפה בגלל המשקל הרב שלה. הוסיפו את מחיר הציפה לסכום הכולל של הרכישה כדי שלא תופתעו בקופה.


עוד בנושא