מדע
28 אוג, 2019

שינה עמוקה – אם לא הגעתם לשלב הזה בשינה, אתם בבעיה

לישון הרבה זה חשוב, אבל אם באמת אתם רוצים לקום כמו חדשים – כדאי שתקפידו לצלול לשנת עומק, שבה הגוף משקם את עצמו במלוא המרץ.
שינה עמוקה

באורח החיים העמוס של כולנו, שאליו גם מוסיפים שעות רבות של התעסקות במסכים השונים כדי לתחזק גם את חיינו החברתיים-וירטואליים, ברור ששעות שינה הן מרכיב חסר שדורש תגבור.

אבל לא פחות מהצורך לאזן כמותית את שעות השינה, הולכת וגוברת במחקרים ההתייחסות לאיכותה של השינה – ולצורך בשנת עומק טובה ובריאה.

ישנם אנשים שחושבים שאם יישנו 8-9 שעות בלילה זה יספיק להם, אך גם הם לעתים אינם חשים רעננים ונמרצים כשהם מתעוררים בבוקר. מתברר שכמות שעות השינה בלבד אינה מספיקה, וכי איכות ירודה של שינה יכולה בהחלט להשפיע עלינו לרעה.

בשנת הלילה של כל אחד מאיתנו מוגדרים שלושה שלבים: שינה קלה, שנת REM (תנועות עיניים מהירות) ושינה עמוקה. בזמן שבשני השלבים הראשונים פעילות המוח אינה שונה מהותית מאשר בזמן ערות, נראה כי בשלב השלישי הגלים המתועדים מפעילות המוח הם בעלי תנודות חדות מאוד וכן בעלי שיאים ארוכים יותר, המעידים על תהליכים חשובים המתרחשים בגוף.

בזמן שאנו מחוסרי הכרה, למעשה, המוח עוסק בפעילות עצבית חשובה מאוד. בשלב הזה מתחדשות הרקמות בגוף והנזקים הנגרמים על ידי הסטרס היומי מתוקנים. הגוף משלים תיקון של שרירים ורקמות, עיבוד עמוק של חוויות וזיכרונות ושחרור הורמונים שמווסתים, למשל, גדילה ותיאבון. במקביל, יש לשלב הזה תפקיד בהחלמת תאים, בחיזוק המערכת החיסונית ובשמירה על פעילות מוחית תקינה.

משך שלב השינה העמוקה תלוי בגיל והוא נתון לשינויים במהלך הלילה. פגיעה בכלל רציפות השינה או שינה קצרה מדי יכולה להוביל גם לפגיעה בשלב הזה, שהוא קריטי לתפקוד שלנו – לגוף אין מספיק זמן לחדש את עצמו כראוי.

המדענים מנסים בשנים האחרונות למצוא דרכים להעמקת שינה, וקשה לומר שחזרו עד כה עם תשובות מובהקות. לאחרונה פרסמה מעבדה בגרמניה, בראשות המדען דמטרי גרשנקו, כי "גילתה צלילים מסוימים שיכולים להעצים את שלב השינה העמוקה ולייעל את האפקטיביות שלו" – צלילים המדמים, לכאורה, את תנודות גלי המוח בשלב העמוק של השינה.

למה חשוב לצלול אל שינה עמוקה באמת

עד שיחזרו עם נוסחה מנצחת, כדאי לנסות ולצמצם פגיעה באיכות השינה שלנו ולאפשר מעבר קל ורציף בין השלבים.

מה שיכול להפריע לכך, למשל, הם תנאי שינה לא נוחים כמו מזרן או כרית לא מתאימים, תקתוק שעון בחדר, יקיצות במהלך הלילה מסיבות שונות כמו תינוק בוכה, שינה באור ולא בחשיכה, וכן אכילת ושתיית דברים מעוררים לפני השינה כולל עישון לפני השינה. אפילו שתייה רגילה, של מים, עלולה להיות בעייתית – היא נוטה להעיר אותנו במשך הלילה וכך לקצר את מחזורי השינה.

גם להפרעות שינה חלק מרכזי בפגיעה באיכות ובעומק הנדרש לשינה בריאה: נחירות, נדודי שינה, דום נשימתי בשינה ותסמונת הרגליים חסרות המנוחה הן רק כמה דוגמאות.

כדי להגיע לשינה איכותית, עמוקה וטובה יותר כדאי לפיכך להקפיד על כללי אצבע טריוויאליים – אך מוכחים: מיטה נוחה ומצעים מפנקים, חדר חשוך היטב,  סילוק רעשים מטרידים, טמפרטורה נעימה וסדירות של שעות השינה והיקיצה, צמצום בשתיית קפאין ואלכוהול. זה אחרון עלול להטעות – שתיית יין אמנם מעייפת לעתים, אך כאשר הגוף מתחיל לפרק את האלכוהול יש לכך השפעה מעוררת ומפריעה לסדירות ולעומק השינה.

וכמובן, גם כמות נאותה של שעות שינה לא תזיק: האיכות אמנם חשובה לא פחות, אבל אם כבר לצלול עמוק – למה לא לפרגן לעצמנו טיול עומק ארוך ומפנק?



עוד בנושא