מדע
05 ספט, 2021

איך שינה משפיעה על הזוגיות שלנו

איך משפיע לילה קצר על הזוגיות שלנו, כיצד זה עובד בכיוון ההפוך ומה קורה לחוש ההומור במערכת היחסים כשלא ישנים מספיק? זה מה שמגלים המחקרים בנושא
איך שינה משפיעה על האהבה

בשנים האחרונות גילינו שחיבוק הוא ממש סוג של תרופה. לחיבוק ממושך יש אפקט חיובי עלינו והוא גורם לשחרור "הורמון האהבה" אוקסיטוצין, וגם להורמונים נוספים דוגמת דופמין וסרוטונין – איך לומר בצורה פשוטה וברורה? הם עושים לנו טוב לנשמה. חיבוק ארוך מפיג מתחים וכאב, משפר את מצב הרוח, תורם לשקט הנפשי ולתיאבון, ותתפלאו – אבל הוא גם מסייע לשינה; מעבר לכך שנעים להתחבק, ה"כפיות" עם בני הזוג מרגיעות. כך קל יותר להירדם.

לשינה טובה יש השפעה על הזוגיות, ובהתאם לכך שינה גרועה עלולה לפגוע בה. זה נכון לגבי כמות שעות השינה ואיכותן. אם עד כה רק הרגשתם זאת בחייכם האישיים, אז דעו שהתחושות מבוססות גם מדעית – כן, שינה ויחסים קשורים זה בזה.

האופן שבו אנחנו מתקשרים עם בני הזוג משפיע על איכות השינה שלנו, ולחלופין האופן שבו אנחנו נרדמים עם בני הזוג משפיע על היחסים. כל דבר משפיע – ממשך השינה, תזמונה, התנוחה שבה אנחנו נרדמים ועד להסתגלות להפרעות השינה של הפרטנרים למיטה. מחקר של אוניברסיטת מדינת אוהיו בקרב 47 זוגות מצא כי זוגות שישנו פחות משבע שעות בלילה בממוצע, תקשרו ביניהם בצורה עוינת יותר מזוגות שבהם בן זוג אחד ישן יותר מהשני. עוד מצאו החוקרים כי אם בני הזוג ישנים היטב, הוויכוחים מסתיימים בתוצאה חיובית או בונה.

אולי יעניין אותך גם:

כך תבחרו מזרון זוגי שיעשה לכם את הלילה

לישון עם האהוב

לפי עורכת המחקר ד"ר סטפני ג'יי ווילסון, מחסור בשינה גורם לנו להיות קצרי רוח, חסרי ריכוז ולהחליט החלטות פחות טובות. חוש הומור, שנחוץ מאוד בכל מערכת יחסים, הוא לפי המחקר הנפגע הראשון בעקבות מחסור בשינה. אין זה מקרה כי הירידה באיכות היחסים האינטימיים בשנה הראשונה לאחר לידת התינוק מגיעה לאורך זמן ממושך של חוסר שינה.

יש לכם זוגיות יציבה? כנראה שאתם ישנים טוב

במחקר שערכה אוניברסיטת קליפורניה, נמצא כי מחסור בשינה מפחית גם את תחושת הכרת התודה בין בני הזוג. זה חלק חשוב בזוגיות שבה מעורבים ילדים, קריירה או בעיות פיזיות ונפשיות שאחד מבני הזוג סופג למען האחר. הפסיכולוגים הגיעו למסקנה שאלו שישנו טוב יותר היו יותר אסירי תודה. אם אחד מבני הזוג סבל מחוסר בשינה, הוא היה פחות אסיר תודה ביחס לבן הזוג שישן היטב.

בנוסף, החוקרים מצאו כי נוכחות יציבה של בן הזוג ויחסים טובים אתו השפיעו לטובה על איכות השינה בקרב נשים. מחקר אחר, באוניברסיטת פיטסבורג, מצא כי נשים במערכות יחסים יציבות נרדמו מהר יותר וכי היו להן פחות הפרעות שינה בלילה ביחס לנשים רווקות, או כאלה שמצב היחסים שלהן השתנה במהלך הניסוי. עוד נטען כי יחסים טובים יוצרים "שינה משקמת", כלומר כזאת שמחדש את אנרגיית הגוף והמוח.

זה סוד הקסם

לפי המכון הלאומי לשינה בארה"ב, סקס עוזר לישון היטב – ומצד שני, שינה מרובה מגבירה את הדחף המיני. המסקנה המתבקשת היא שאם יש משיכה הדדית ותשוקה שנובעת מיחסים טובים בין בני הזוג, הם גם ישנו טוב יותר. קיום יחסי מין מגביר את רמת האוקסיטוצין, הורמון שגורם להרגיש מחוברים לבן או בת הזוג, ומפחית את הקורטיזול (הורמון הקשור לסטרס). בנוסף, אורגזמה משחררת הורמון בשם פרולקטין, מה שגורם לכם להרגיש רגועים ומנומנמים. מצד שני, אם אתם או בני הזוג שלכם לא ישנים טוב, תהיה הסיבה אשר תהיה – הדחף המיני ילך וירד. מן הסתם, זה פחות טוב לזוגיות.

שכיבה קרובה לבן או בת זוג יכולה לשפר את הקשר – גם הפיזי וגם הרגשי – בין הצדדים. למעשה, זו הסיבה לכך שהרבה זוגות חדשים עשויים להירדם ב"כפיות" כל הלילה. נכון, זאת לא בדיוק התנוחה הנוחה לשינה ממושכת, אבל היא טובה לפחות להתחלת תהליך ההירדמות.

לרוב, מחקרים מקשרים באופן עקבי חוסר שינה לסיכונים מוגברים לסרטן, סוכרת, מחלות לב, השמנת יתר ומוות בטרם עת, אבל איכות השינה היא בהחלט מדד לאיכות הזוגיות, ולהפך. ישראלים ישנים בממוצע 6.5 שעות בלילה, כשמשך השינה המומלץ הוא 7-9 שעות, כך שאם אתם תוהים לאן פג הקסם במערכת היחסים שלכם, או מה תורם לחוזקה של האהבה ביניכם – תתחילו במיטה ובשינה המשותפת שלכם כזוג.

מה שינה עושה לאהבה



עוד בנושא