עיצוב
03 ספט, 2023

משלוש יוצא אחד: עיצוב נכון של פינת למידה, משחק ושינה בחדר ילדים אחד

איך לעצב חדר ילדים שיכיל את כל הפונקציות שילד צעיר זקוק להן? כך תעצבו חדר מרגיע ומעודד שינה, שגם יפעיל את היצירתיות והדמיון שלהם וגם יאפשר ריכוז ולמידה

חדרי השינה של ילדים כבר מזמן לא משמשים רק לשינה. הם משחקים בהם, לומדים ומתפתחים, ואפילו מארחים חברים. כשגודלו של חדר ממוצע בישראל עומד על 9 מ"ר מרובע – שטח קומפקטי למדי, חשוב לדעת לעצב אותו בחוכמה, כך שבאמת יוכל לספק את כל הצרכים של הילד.

טיפים לעיצוב חדרי ילדים

אז איך מגשימים את החלום ומעצבים חדר שגם ירגיע את הילדים ויעודד שינה, גם יפעיל את היצירתיות והדמיון וגם יאפשר להם תנאים מתאימים ללמידה? הנה 8 טיפים שיעזרו לכם לתכנן:

  1. סמנו גבולות 

כדאי לתחום אזורים בחדר המיועדים לכל פעילות – שינה, למידה ומשחק, כדי להימנע מבלגן פיזי ומנטאלי. ההפרדה יכולה להתבצע באמצעות יצירת מרחק פיזי בין החללים, או באמצעות רהיטים, אבל גם באמצעים רכים יותר, כמו שטיח, או שימוש בצבע מסוים לכל אזור. כדאי להרחיק ארגזי ומדפי צעצועים מאזור השינה, כדי להימנע מגירויים מיותרים.

  1. השתמשו בריהוט מולטי פונקציונלי 

כדאי לשקול לקנות מיטת גובה. זו מיטה עם סולם, שעומדת על רגליים גבוהות, כך שתחתיה נותר חלל ריק שאפשר לנצל. בהתאם לגיל הילדים ולצרכים שלהם, תוכלו להתקין שם ארון בגדים, ליצור פינת למידה עם כיסא ושולחן, או לתחום אזור למשחק ויצירה.

גם שולחן מתקפל יכול להועיל בניצול המרחב. שולחנות אלה מחוברים לקיר וניתן לקפל אותם כאשר הם לא בשימוש, וכך מתפנה שטח גדול יותר למשחק.

אם אתם בוחרים מיטה חדשה העדיפו מיטה עם שטח אחסון גדול תחתיה, ועדיף כזה שגם אתם וגם הילדים תוכלו לגשת אליו בקלות. אם המגירות יהיו מספיק נגישות ונוחות, הילדים יוכלו לאחסן שם את המשחקים והצעצועים שלהם באופן עצמאי.

  1. אחסון אחסון אחסון 

פתרונות אחסון הם משאב שתמיד נמצא בחוסר בחדרי ילדים. היו יצירתיים וקחו בחשבון גם את ממד הגובה – השתמשו במדפים תלויים שאינם עומדים על הרצפה, כך שתוכלו לנצל את החלל שנמצא תחתם. תלו על הדלת מתלה כיסים בו תוכלו לאחסן פיצ'פקעס – בובות קטנות, כלי כתיבה, סיכות לשיער, אביזרי לבוש וכד'.

  1. תכננו את התאורה

עזרו לילד להיכנס לאווירה המתאימה בעזרת תאורה נכונה לכל אזור בחדר: בפינת המנוחה השתמשו בתאורה רכה ובשולחן הלמידה מקמו מנורה ממוקדת ובהירה. בתאורת החדר המרכזית כדאי להשתמש בעמעם (דימר), כך שאפשר יהיה לשלוט בעוצמה ובכמות האור בחדר. כך תוכלו להציף את החדר באור כשבאים חברים לשחק ולהרגיע את האווירה כשהגיע הזמן לישון.

  1. התחילו מבייסיק

מומלץ שצבעי הבסיס של החדר – רוב הקירות, הרצפה והריהוט המרכזי – יהיו בצבעים טבעיים, רגועים וניטרליים. כשהבסיס רגוע, תוכלו תמיד להוסיף נגיעות צבע שמחות על קיר אחד או בחלקו, ולגוון באמצעות אביזרים שונים כמו מצעים, שטיחים, כריות, וילונות, טפט ותמונות. את האביזרים הללו ניתן להחליף בקלות מפעם לפעם, ולהתאים אותם לגילו של הילד ולטעמו.

  1. נצלו את המרחב ללמידה

הצבע הירוק ידוע כצבע מרגיע שעשוי לשפר את הלמידה והפרודוקטיביות, לכן כדאי להשתמש בו באזור הלמידה.

אפשר גם לנצל את קירות החדר כדי להעביר לילדים מידע – הדביקו מדבקת קיר גדולה של מפת העולם ליד המיטה, תלו פוסטר של מערכת השמש או של גוף האדם. גם חשיפה פאסיבית שכזו לתכנים, תעודד את הילדים ללמוד דברים חדשים.

  1. אפשרו ליצירתיות לבוא לידי ביטוי

צרו אזורים שמגרים את היצירתיות ומפתחים את הדמיון. אפשר להקדיש קיר אחד בחדר השינה ולהפוך אותו לקיר מגנט או קיר גיר שאפשר לשרבט, לצייר ולכתוב עליו. אפשר ליצור פינת תיאטרון עם ארגז תחפושות ומראה, ולילדים מוזיקליים כדאי לארגן פינה שקטה, כדי שיוכלו להתאמן בנגינה בלי הפרעה.

  1. חדר משלי? לא תמיד

אם שני ילדים בבית חולקים את אותו החדר, כדאי מאוד ליצור אזור אישי עבור כל אחד, גם אם הוא תחום רק באופן ויזואלי. אפשר לצבוע את הקיר מאחורי המיטות בצבעים שונים, להניח למרגלות המיטה של כל אחד מהילדים שטיח אחר וכו'. תשומת לב והשקעה בפרטים הקטנים האלה תעזור לספק להם תחושת חיבור למרחב הפרטי שלהם.



עוד בנושא