שינה טובה
12 דצמ, 2023

חג השמן: איך לאכול סופגניות ולישון טוב בלילה

רגע לפני הצרבת, הנה הכתבה שתזכיר לכם למה לא כדאי לאכול מזונות שומניים לפני השינה, ואיך גם נוכל ליהנות מהמאכלים המפתים של החג, וגם ללכת לישון בשקט
מטוגן לפני השינה

חג החנוכה הוא אתגר לא פשוט לחובבי אוכל מטוגן, ורק המחשבה על פספוס אירוע הדלקת נרות שמלווה בסופגניות מתוקות ולביבות משובחות יכולה להדיר שינה מעיניהם. אבל האמת היא ששמונה ימים של זלילה רצופה מביאים איתם בעיות משלהם, ואף עלולה לקלקל לכם את השינה.

מלבד החסרונות הבריאותיים של טיגון בשמן, מזון מטוגן עלול להיות קשה לעיכול, ליצור תחושת אי-נוחות וכובד שמפריעות להירדם, שלא לדבר על הצרבת המעיקה שעשויה לשרוף בגרון. הבעיה הופכת למטרד של ממש כשמדובר בשמונה ימים רצופים של חגיגת טיגונים.

אז איך צולחים את החג המתוק הזה מבלי להרוס לעצמנו את הלילות? הנה כמה טיפים שכדאי לכם לאמץ:

  1. אפו במקום לטגן: נכון, זה לא בדיוק אותו הטעם, אבל הגרסה האפויה של חלק מהמאכלים יכולה להיות לא רעה בכלל. לביבות אפויות בתנור, עם המטבל המתאים בצד, יכולות להיות מספקות לחלוטין. ברשת יש גם שפע של מתכונים להכנת סופגניות אפויות מצוינות וניתן לקנות כאלה גם בקונדיטוריות הכי נחשבות. לפעמים עצם המחשבה שאנחנו אוכלים אוכל בריא לגוף שלנו – כבר הופכת אותו למהנה יותר. שלא לדבר על ההפחתה הניכרת של ייסורי המצפון…
  2. אכלו מוקדם יותר: מאחר והמצווה היא להדליק את הנרות לפני השקיעה, האפשרות להתכנס עם המשפחה לסעודה מוקדמת אולי פחות מתאימה. יחד עם זאת, השתדלו להרחיק כמה שיותר את זמן האכילה מזמן השינה. אם ממש אין לכם ברירה, נסו ללכת לישון קצת יותר מאוחר כדי לאפשר לגוף שלכם לעכל טוב יותר את המטעמים המטוגנים.
  3. הוסיפו ירקות: נכון שסלט חסה הוא לא חלק ממנהגי החג, אבל לצד הלביבות המטוגנות כדאי מאוד לפנק את האורחים שלכם בכמה סלטים בריאים וטעימים. זה גם משביע יותר, וגם מקל על מערכת העיכול. וכשבצלחת יש מגוון אפשרויות, יש פחות מקום לעוד סופגניות.
  4. שתו הרבה מים: העצה הזו נכונה תמיד אבל רלוונטית במיוחד כשמדובר בארוחה של מזונות מטוגנים. המים יכולים לסייע לעיכול טוב יותר של המזון וכך הגוף שלכם יהיה נינוח יותר לקראת השינה. כמובן שכדאי להימנע משתייה מוגזמת, כדי שלא תרוצו כל הלילה לשירותים.
  5. שימו גבול: מאוד מפתה לאכול סופגנייה בכל הדלקת נר, אבל אפשר גם להגביל את עצמכם לפחות מזה. קבעו לעצמכם מראש את הגבול כדי שיהיה לכם יותר קל לעמוד בו. אם אתם יודעים שמחר בבוקר יש לכם פגישה חשובה ואתם צריכים לישון טוב לקראתה, אולי כדאי שמראש תוותרו בערב שלפני כן על הפינוק המטוגן.
  6. בחרו את השמן שלכם: החשיפה לחום גבוה ולחמצן מזיקה בדרך כלל לכל סוגי השמנים, מאחר והיא גורמת לפירוק חומצות השומן ויוצרת תהליכים הפוגעים באיכות השמן, וכתוצאה מכך עלולים לפגוע בבריאותנו. יחד עם זאת, יש סוגי שמנים שמומלצים יותר לטיגון – שמן קנולה או שמן זית יעשו את העבודה עם פחות נזק.
  7. זמן טיגון מינימלי: אם בכל זאת בחרתם לטגן בשמן עמוק, בחרו בשמן חדש וטרי והקפידו שיהיה מספיק חם כך שתהליך הטיגון יהיה כמה שיותר קצר. ככל שזמן הטיגון ארוך יותר, כך נספג יותר שמן במאכל. אם אתם מכינים סופגניות, עדיף שיהיו קטנות כדי שיהיו מוכנות בזמן קצר יותר.


עוד בנושא