מדע
30 ינו, 2020

זמן סוכר: אל תזלזלו בשעות השינה

מחקרים מגלים קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה וסיכון להתפתחות סוכרת. כמה זמן הם ממליצים לישון?
האם מחסור בשעות שינה משפיע על התפתחות סכרת

"חלומות מתוקים" הוא ביטוי שגור המאחל שינה טובה ונעימה – אך האם חשבתם פעם על הקשר האפשרי בין שנת הלילה שלנו לרמת הסוכר בדם – או, חלילה, לסוכרת?

היסטוריה רפואית משפחתית בשילוב של הרגלי תזונה ועודף משקל, עלולה להוביל להתפתחות של סוכרת סוג 2. סוכרת היא מחלה מטבולית כרונית שמתבטאת ברמות גבוהות של סוכר בדם ובמחסור יחסי של הורמון האינסולין בגוף, שתפקידו לשמור על רמות הסוכר והשומנים בדם. אין פלא שיותר מ-90% מהאנשים עם סוכרת סוג 2 סובלים מעודף משקל. אולם, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מעלים גורם נוסף שיכול להשפיע על הסיכון לחלות במחלה – הרגלי השינה שלנו.

הקשר בין שינה להתפתחות סוכרת הוא מורכב, ומדענים עדיין מנסים להבין את כל הדרכים שבהן הרגלי השינה משפיעים על המחלה. עם זאת, כמה מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים קשר חזק ודו-כיווני בין סוכרת לבין מספר השעות שאנחנו ישנים בכל לילה.

כך, למשל, במחקר שפורסם לפני כמה שנים בכתב העת Diabetologia של האיגוד האירופי לחקר מחלת הסוכרת, מצאו החוקרים כי לאחר שלושה לילות רצופים שבהם הוגבלה שנתם של הנבדקים לארבע וחצי שעות בלבד ללילה, רמות השומנים החופשיים בדם – שלרוב אמורות לרדת במהלך הלילה – נותרו ברמה גבוהה.

רמת הסוכר בדם לא השתנתה אצל הנבדקים, גברים בריאים בגילי 30-18, אולם היכולת של האינסולין לווסת את רמת הסוכר בדם פחתה בכ-23%.

החוקרים טענו כי מחסור בשינה הובילו לכך שהורמון האינסולין התקשה לבצע את פעולתו הביולוגית – ויסות רמות הסוכר בדם, ופעילות האינסולין בקרב הנבדקים שנמנעה מהם שינה איכותית דמתה לזו שמתועדת בקרב אנשים עם טרום סוכרת.

הקשר בין מחסור שעות שינה לסכרת

אבל הסיכון לסוכרת לא נובע רק ממחסור בשעות שינה. מחקר אחר שפורסם באותו כתב עת שבו נבדקו יותר מ-59 אלף נשים בגילי 55-83 העלה שני ממצאים מרכזיים: הראשון, בדומה למחקר הקודם, העלה שנשים שישנו פחות מ-6 שעות בלילה היו בסיכון מוגבר לסוכרת, ואילו הממצא השני העלה באופן מפתיע שנשים שישנו קבוע יותר מ-9 שעות בלילה – גם הן היו בסיכון מוגבר לסוכרת.

מחקר זה ומחקרים נוספים שבחנו את הקשר מראים כיצד הרגלי שינה לא טובים יכולים להשפיע ישירות על התפתחות סוכרת באמצעות ההשפעות על האינסולין ורמות הסוכר בדם. אולם, להרגלי שינה יש גם השפעה עקיפה על סוכרת. כך למשל שינה מועטה בלילה יכולה להגביר את התיאבון, ולגרום לנו לחשוק בפחמימות ובמזונות מסוכרים בשעות לא שגרתיות.

מחקרים מראים כי איכות ירודה ולא מספקת של שינה משפיעה על ההורמונים שקשורים לתחושת הרעב והשובע. קיימים שני הורמונים עיקריים – לפטין וגרלין. עלייתו של הורמון הלפטין משדרת למוח תחושה של שובע ומעודדת הפסקת אכילה, בעוד שהפרשת הורמון הגרלין שזכה לכינוי "הורמון הרעב", מעודדת תחושת רעב ומשפיעה על אכילת יתר. מחקרים מצאו ששנת לילה קצרה מורידה את רמות הורמון השובע בהשוואה לשינה רגילה, ומגבירה את רמות הורמון הרעב.

מחסור בשעות שינה מוביל לא רק לאכילת יתר בשעות לא שגרתיות, אלא גם לעייפות מצטברת שמונעת התמדה בפעילות גופנית. ידוע שפעילות גופנית מהווה מרכיב מרכזי במניעת סוכרת מסוג 2  ומסייעת בשליטה על רמות הסוכר בדם.

לטענת המומחים, אם המחסור בשעות שינה נמשך רק כמה ימים, התוצאות האלה הפיכות. אולם כדי להקטין את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ובעיות בריאות אחרות, עדיף לישון באופן קבוע 7-9 שעות בכל לילה, ללא הפרעה. אז, אולי, החלומות שלנו יוכלו להיות מתוקים באמת.



עוד בנושא