כנשים, אנחנו מכירות היטב את ההשפעה שיש להורמונים על מצב הרוח שלנו ועל התיאבון. אבל כמה מאיתנו מכירות את ההשפעה של ההורמונים האלה על השינה שלנו?

לכבוד יום האישה הבינלאומי, זה הזמן להכיר את האסטרוגן והפרוגסטרון, שני ההורמונים הנשיים שאחראיים על כל כך הרבה מתפקודי הגוף שלנו – וגם על השינה.

אסטרוגן, הורמון הנשי הראשי, מסייע בוויסות ושליטה על המחזור החודשי. הוא מיוצר בביציות, בבלוטת יותרת הכליה וברקמות השומניות. ויש לו תפקיד נרחב בנוגע לבריאות הלב, תפקוד קוגניטיבי, חוזק העצמות, ויסות משקל גוף, ושינה. אסטרוגן תורם לשינה איכותית, עם פחות מקרי התעוררות בלילה ומשך הירדמות קצר יותר.

הפרוגסטרון הוא ההורמון שאחראי על שימור היריון. ההורמון מיוצר בביציות, בבלוטת יותרת הכליה ובשלייה (בזמן היריון), מאזן את השפעות האסטרוגן, ומכין את גוף האישה להיריון עם כל מחזור חודשי. להורמון תפקיד מהותי בזמן ההיריון ובהכנת הגוף ללידה ולהנקה, בוויסות מצב הרוח ובחיזוק העצמות. רמות גבוהות מעודדות תחושה של שלווה ומקדמות שינה, ואילו רמות נמוכות גורמות לחרדה, אי נוחות, קשיי שינה והשכמות ליליות מרובות.

שנות הפוריות

השינויים הללו בהורמונים לאורך החיים משפעים על גם השינה, והם נוטים להתחיל עם הופעת הווסת הראשונה. למעשה, מחקרים מראים שעד תחילת גיל ההתבגרות אין הבדלים בין השינה של בנים לבנות.

אלא שלפי מחקר של המרכז לבקרת מחלות משנת 2017, במהלך שנות הפוריות מתחיל להתחולל שינוי: 32.5% מהנשים ישנות פחות מ-7 שעות בלילה, בדומה לאוכלוסייה הכללית, אך 16.8% מהנשים מתקשות בהירדמות 4 או יותר פעמים בשבוע. 23.7% מהנשים מתעוררות באמצע הלילה באופן קבוע, ו-47% מהנשים מדווחות שהן מתעוררות עייפות לפחות 4 פעמים בשבוע.

בימים לפני הווסת רמות הפרוגסטרון עולות, כהכנה לגוף לקראת היריון אפשרי. אם אין היריון, חלה ירידה חדה ברמות ההורמון – מה שמוכרת כתסמונת קדם-וסתית. אחת התלונות הנפוצות של נשים בזמן הזה היא שיבושי שינה, המושפעים הן מן ההורמונים באופן ישיר, והן בשל תחושות חרדה, דיכאון, מתח, שינויים במצבי הרוח, כאבי ראש, נפיחות, רגישות וכאבים הנפוצים לפני הופעת הווסת.

בהמשך החודש, לקראת הביוץ, ישנה עליה ברמות ההורמונים. נשים רבות מדווחות על תחושת עייפות בשלב זה של החודש. בהמשך רמות האסטרוגן והפרוגסטרון מגיעות לשיא, והשינה מגיעה בקלות.

מחזור שינה הנשי

עוד בנושא:

האם “נשים של בוקר” נמצאות בסיכון מופחת לחלות בסרטן השד?

מלחמת המינים: מי ישן טוב יותר – גברים או נשים?

שינה והיריון

תשעת חודשי ההיריון הם מערבולת של הורמונים, הנעים בגוף במטרה לתמוך בעובר המתפתח. 78% מהנשים מדווחות על שינה משובשת בזמן ההיריון, ויותר ממחציתן נזקקות לשנת צהריים כמה פעמים בשבוע.

בשליש הראשון האסטרוגן והפרוגסטרון מזנקים, כשהאישה מייצרת יותר אסטרוגן מאשר בכל שאר חייה יחד. הרמות הגבוהות של ההורמונים משפיעות על השינה וגורמות לתחושת תשישות ורצון עז לישון. בשליש השלישי הרמות של הפרוגסטרון והאסטרוגן אמנם מתאזנות, אך תופעות היריון אחרות פוגעות באיכות השינה.

לקראת גיל המעבר

כשאישה מתקרבת לגיל המעבר, ההורמונים עוברים שינויים דרמטיים ובהם דעיכה בייצור האסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון, המשפיעים על שלל דברים: מצב הרוח, החשק המיני, יכולות קוגניטיביות, יכולות רגשיות – וכמובן, שינה, כולל גלי חום והזעות לילה המעירים את המוח במהלכה. בתקופות של ירידה ברמות הפרוגסטרון נשים רבות מרגישות עצבניות, ומתקשות להירגע או לנוח.

לפי מחקר של המרכז לבקרת מחלות משנת 2017, בשלב הזה בחיים כבר פוחתות שעות השינה. 56% מהנשים ישנות פחות מ-7 שעות בלילה; 24.8% מהנשים מתקשות להירדם, לפחות 4 פעמים בשבוע, ו-30.8% מהנשים מתעוררות באמצע הלילה באותה תדירות. 49.9% מהנשים מתעוררות עייפות לפחות 4 פעמים בשבוע.

מגיל המעבר ואילך

על פי נתוני אותו מחקר, לאחר שצלחו רשמית את גיל המעבר מפסיק הגוף לייצר פרוגסטרון, אותו הורמון מרגיע ומקדם שינה, והאסטרוגן מיוצר ברמות נמוכות. תסמיני גיל המעבר דועכים לרוב, ועימם הרבה פעמים גם קשיי השינה. עם זאת, השונות בקרב נשים בשלב חיים זה גדול מאד ונשים רבות ממשיכות להיאבק עם בעיות שינה ועם ענייני בריאות המשפיעים גם הם על השינה.

על פי נתוני אותו מחקר, 40.5% מהנשים בשלב הזה לחייהן ישנו פחות מ-7 השעות המומלצות בלילה, יותר מארבעה לילות בשבוע. 27.1% מהנשים יתקשו להירדם ו-35.9% מהנשים מתקשות לשמור על שינה רציפה במהלך הלילה. מעל מחצית מהנשים מדווחות על איכות שינה לא טובה ומתעוררות עייפות.
אם חשדנו עד כה שלהיות אישה בעולמנו זה לא דבר פשוט, הנה עוד הוכחה למורכבות איתה צריכים נשים להתמודד. בינתיים, מומלץ לכולן – לנסות ולאגור כמה שיותר שעת מנוחה.