מדע
09 ספט, 2021

אם יש לך שמש: זה מה שעושה אור יום לשינה שלכם

האקלים הישראלי חושף אותנו במשך שעות ארוכות לשמש. לשעות השינה שלנו זה דווקא עשוי לעזור
זה מה שעושה אור יום לשינה שלכם

השמש הישראלית קשה. בוערת, חזקה, מתישה. כל יציאה החוצה בשעות היום גוררת איתה אגלי זיעה ותחושה של כובד. חום יולי-אוגוסט תמיד כבד מאוד, וגם ביתר חודשי השנה השמש לא ממש מרחמת. אבל השמש הישראלית דווקא מיטיבה איתנו בכל הנוגע לשינה: למעשה, היא עוזרת לנו לישון טוב יותר, ולאו דווקא משום שכל פעולה בשרב התמידי ששורר כאן בקיץ הופכת לקשה ומעייפת בגלל החום הגבוה. למעשה, השמש הישראלית תורמת לאיכות השינה, ושווה לסבול אותה קצת בקיץ כדי ליהנות ממנה במשך כל השנה.

מה הקשר בים חשיפה ארוכה לשמש לבין שינה? ובכן, אור השמש קריטי ליצירת מנגנון טבעי של מחזור היום-לילה שלנו, ומשפיע על כל דבר – החל מטמפרטורת הגוף תקינה, דרך חילוף החומרים ועד לאיכות השינה. בלעדיו, גופנו יתנהל בתבנית שנקבעה על ידי הגנטיקה שלנו – וזו לא תמיד תואמת את מחזור 24 השעות לפיו נראית שגרת היום. זאת משום שלבני אדם יש גם נטיות טבעיות שקובעות מתי הם הכי רוצים לישון, כאשר כ-10% מהאנשים הם "ציפורי לילה".

אולי יעניין אותך גם:

הסדין נדבק לכם לגב? כך תבחרו מצעים לקיץ הלוהט

חלום ליל קיץ: 7 טיפים לשינה טובה בימים הכי חמים בשנה

חשיפה מוגזמת לאור מלאכותי או לאור שמש שמתוזמן לא טוב – לדוגמה, טיסה טראנס אטלנטית שגורמת לג'ט לג – עלולה לגרום לפירוש מוטעה של הגוף לגבי היום-לילה. אנשים שעובדים במשמרות, דוגמת רופאים, נהגים, אנשי אבטחה ועוד, מכירים את הקושי הזה. אורח חיים כזה לאורח זמן עלול לגרום לבעיות חילוף חומרים, עלייה במשקל, בעיות לב וכלי דם ואולי אפילו סיכון מוגבר לסרטן.

נכון, אנחנו רגילים לשמוע כמה קרני השמש עלולות להזיק לעור, אבל חשוב לדעת שחשיפה מאוזנת לאור יכולה לתרום לנו בכמה אספקטים הקשורים בשינה ולשפר את מצב הרוח. האור והחושך מפעילים את שחרור ההורמונים במוח. חשיפה לאור שמש נחשבת כמגבירה את שחרור ההורמון סרוטונין, שגורם לגוף ולנפש להיות רגועים יותר ומשפר את מצב הרוח. בלילה, החשיכה גורמת למוח ליצור הורמון נוסף הנקרא מלטונין, ההורמון שעוזר לכם להירדם.

ללא חשיפה מספקת לשמש, רמות הסרוטונין עשויות להיות נמוכות, ועקב כך הסיכון לדיכאון גבוה יותר. נשמע מוזר? תחשבו רגע על שעון החורף שגורם לרבים לצאת מהעבודה בשעות החושך ולמאבק שניטש כדי לקצרו יותר ויותר.

הקשר בין שמש לשינה

פחות דיכאון, יותר ויטמין D

מחקר שנערך על ידי מרכז השינה הלאומי בארה"ב ופורסם באפריל 2017 מצא כי חשיפה לאור רב יותר במהלך היום, ולפחות אור בלילה, קריטית לדפוסי שינה בריאים – מכיוון שהיא מסייעת בכיול השעון הפנימי, "היממה" של הגוף.

החוקרים עקבו אחר 109 עובדי משרדים שלבשו מכשירי מדידת אור במשך שבוע בקיץ כדי לאמוד את חשיפתם לסוגים שונים של אור לאורך היום, ו-81 ממשתתפים אלה חזרו על הניסוי גם בחורף. עובדי המשרד רשמו את זמני השינה וההשכמה שלהם והשלימו שאלונים על מצב הרוח ואיכות השינה שלהם בסוף כל תקופת לימודים.

החוקרים מצאו כי אנשים שנחשפו לכמויות גדולות יותר של אור בשעות הבוקר, בין השעות 08:00 בבוקר לשעות הצהריים, נרדמו מהר יותר בלילה וסבלו מפחות הפרעות שינה בהשוואה לאלו שנחשפו למעט אור בבוקר. אנשים שקיבלו יותר אור בוקר סבלו פחות מתחושות דיכאון ומתח.

בנוסף, בשנת 2017 חוקרים באוניברסיטת כרונינגן שבהולנד הגיעו למסקנה בעקבות מחקרם, כי חשיפה לאור השמש מאפשרת לאנשים לישון עמוק יותר ושקט יותר בלילה שלאחר מכן. החוקרים גילו כי ככל שאנשים נחשפים מוקדם יותר בבוקר לאור שמש בהיר, כך הם נרדמים מוקדם יותר בערב.

חשיפה לשמש היא גם מקור חשוב לוויטמין D המסייע לבריאות הכללית של הגוף. למעשה, 90% מוויטמין D שאנו מקבלים מהגוף נובעים מחשיפה לעור לשמש, ופחות מ-10% ממקורות מזון. מחקרים מוקדמים מצביעים על כך שוויטמין D עשוי לסייע לנורמליזציה של מחזור הווסת, ועשוי לסייע בהקלה על כאבי שרירים והפרעות במצב הרוח כגון דיכאון. וכן, לוויטמין D תפקיד מפתח גם בוויסות ההורמונים ודפוסי השינה על ידי השפעה על כמות המלטונין – הורמון השינה – שמיוצר במוח.

לסיכום, אור השמש וחשיפה אליו משפיעים על דפוסי השינה ולכן חשוב מאוד שהגוף יספוג אור טבעי במהלך שעות היום. חשיפה מתונה שכזאת יחד עם אורח חיים בריא תתרום לאיכות השינה שלכם וכך תשפר את איכות החיים שלכם.



עוד בנושא