עיצוב
30 אוג, 2018

כל הדרכים לשמור על המזרון נקי

מפתיע לגלות כמה לכלוך צובר מזרון במהלך הזמן. הכירו את השיטות להתמודד עם כתמים, הרטבה וזיהומים – ולישון בשקט.

בשגרת הניקיונות והכביסות הביתית אנחנו מחליפים לא מעט את הסדינים, ויוצאים מנקודת הנחה שבזה טיפלנו בניקיון המיטה. אבל בואו נודה על האמת :המזרון הוא אחד הפריטים המלוכלכים בבית. על המזרון עצמו יש מיליוני קרדיות אבק, הניזונות מתאי העור הרבים אותם אנו משילים מדי יום ולילה וגורמות לאלרגיות, פריחות וקשיי נשימה. מלבדן, צוברים המזרונים גם שרידי זיעה, שתן, דם, הפרשות וגם לכלוך, אבקנים, שמנים, שיערות, עובש ופירורי אוכל. אם יש לכם ילדים או בעלי חיים, הרשימה הולכת ומתארכת.

לפני שאתם זורקים את המזרון בזעזוע ועוברים לשינה בעמידה, הנה כמה טיפים והנחיות לניקיון יסודי שבהחלט ימזער נזקים. אגב, מומחים ממליצים על ניקיון שכזה לפחות פעמיים בשנה, לצד טיפול מידי בכתמים נקודתיים. אז… איך מנקים מזרון?

כביסה בחום גבוה

כבסו את המצעים ואת מגן המזרון בטמפרטורה הגבוהה ביותר המומלצת על פי הוראות היצרן, וייבשו במייבש כביסה על חום גבוה או בשמש ישירה. אם אין לכם מגן מזרון, זה הזמן לרכוש אחד. קיימים בשוק מגוון מגני מזרון, משעווניות פלסטיק ועד מגני בד עם שכבת בידוד, המונעת מנוזלים ותאי עור להגיע למזרון. כבסו את מגן המזרון בתדירות גבוהה.

שגרת שאיבות 

מרבית שואבי האבק מגיעים עם תוסף לרהיטים. התחילו בחלק העליון של המזרון ועברו על כולו מספר פעמים ומכל כיוון אפשרי, תוך תשומת לב לשקעים, לתפרים ולקפלים.

הסרת ריחות – ניקוי מזרון עם סודה לשתייה

אבקת סודה לשתייה סופחת אליה ריחות ומנטרלת אותם. שפכו כמות גדולה של אבקה (מומלץ לקנות במשקל, ולא את המארזים הקטנים של הסופר) והברישו אותה אל תוך המזרון בעזרת מברשת עדינה. המתינו לפחות חצי שעה ושאבו שוב: הלחות, הנוזלים, השומנים והריחות כולם נקשרים לסודה לשתייה, ובעזרת שואב האבק ניתן בקלות להסירם מהמזרון ולהשאירו נקי ורענן.

ניקוי כתמים ממזרון

הכתמים על המזרון, סביר להניח, ברובם ישנים ויבשים – ואינם דווקא של אוכל או שתייה. במקרה של כתמים כלליים ומראה מלוכלך, מומלץ לערבב כפית נוזל כלים עם כוס מים פושרים ולהתיז על כל המזרון. בעזרת מגבת לחה שפשפו היטב את המזרון, והמתינו לייבוש. לכתמים קשים יש פתרונות נקודתיים:

כתמי שתן – איך לנקות פיפי ממזרון?

המיסו 3 כפות סודה לשתייה בכוס מי חמצן. בעזרת מטלית טפחו את התערובת על הכתם (זהירות לא להרטיב את המזרון יתר על המידה). המתינו לייבוש ואז ערבבו 3 כפות אבקת כביסה עם מעט מים ליצירת קצף. כסו את הכתם והמתינו כחצי שעה. הסירו את שאריות הקצף. טבלו מטלית לבנה במי חמצן ושפשפו את השאריות. שאבו את האזור עם שואב האבק. אם יש צורך חזרו שנית על התהליך במלואו.

מזרנים של ילדים קלים וגמישים יחסית, ומומלץ להוציאם לאוויר לייבוש וחיטוי בכל פעם שהם מרטיבים את המיטה.

טיפ: במיטות של פעוטות וילדים קטנים מומלץ במיוחד להשתמש בשני מגני מזרון להגנה מקסימלית: מגן אחד מסוג שעוונית פלסטיק, ומעליו מגן מזרון מבודד נוזלים מבד.

הפרשות אחרות (כגון קיא): פתחו את החלון. טבלו מטלית לבנה לחה (ללא אלכוהול) וטפחו על הכתם (אל תספיגו את המזרון). נגבו את הכתם בעזרת מטלית לחה נקייה ופזרו אבקת סודה לשתייה על הכתם. לאחר שהמקום מתייבש, שאבו בעזרת שואב אבק.

ולסיום – שאלת השאלות: להפוך או לא להפוך?

יש להפוך (מלמעלה למטה) ולסובב (ראש לרגליים) את המזרון פעמיים בשנה, אלא אם מצוין על המזרון אחרת. לאחר הפיכת המזרון מומלץ להעביר את הצד השני תהליך ניקוי מזרון באופן זהה. ללא קשר לשאלת הניקיון, מומלץ לסובב את המזרון על מנת לאפשר לאורך הזמן פיזור משקל מאוזן ואחיד.



עוד בנושא