מדע
27 פבר, 2020

מה באמת קורה לנו תחת הרדמה מלאה?

החלומות לא 'נכבים', התודעה לא נעלמת. החוקרים מגלים: הרדמה בזמן ניתוח היא לא לגמרי מה שחשבנו.
מה קורה לנו בהרדמה מלאה

הרדמה מלאה, הנדרשת לתהליכים רפואיים שונים, היא הליך מסקרן ואף מעורר חששות. עוד לפני שמדברים בכלל על הניתוח עצמו – עצם העובדה שכופים על הגוף, באמצעות תרופות שונות, להירדם כבר מייצרת תהיות לא מעטות. מעבר לשאלות הקשורות להיבט הפיזי (האם באמת לא מרגישים כלום? איך כאב חזק לא מעיר אותנו מהשינה?), יש משהו מרתק בהרדמה עצמה מכיוון שהיא תהליך של טשטוש או שינוי של מצב ההכרה.

אז מה היא בעצם הרדמה כללית? זהו תהליך במהלכו מונעות תרופות שונות הולכה של תחושות ומידע מהגוף למוח, וכך גורמים לשינוי מצב ההכרה ולחוסר תחושה. בנוסף, ההרדמה הכללית גורמת להרפיית שרירים.

אבל מה קורה לתודעה שלנו? האם אנחנו מודעים באופן חלקי או מלא למה שמתרחש סביבנו במהלך הניתוח? והאם מדובר בשינה נטולת חלומות? שאלות אלו סקרנו חוקרים לא מעטים לאורך השנים.

מתברר שתחת הרדמה מלאה החולים ממשיכים לחלום. מחקר שנערך ב- Royal Melbourne Hospital באוסטרליה בדק 300 חולים שעברו ניתוח תחת הרדמה מלאה, וגילה כי 22% מהם דיווחו בסיום התהליך על חלומות. מחקר אחר שנערך ב- University of Debrecen שבהונגריה הראה כי דברים שאנשים דמיינו לפני ניתוח, באמצעות דמיון מודרך, השפיעו על החלומות שלהם במהלך הניתוח עצמו.

גם המודעות לסביבה לא נעלמת לחלוטין תחת הרדמה. ישנו מצב שנקרא "מודעות בזמן הרדמה" -שהוא מצב נדיר יחסית במהלכו המטופל נשאר בהכרה חלקית במהלך הניתוח אבל אינו יכול לתקשר ולהגיב. שרירי גופו אינם זזים אבל המודעות שלו ערה ופעילה. במצב כזה, החולים לעתים מרגישים כאב, או חווים חרדה ופניקה.

מה באמת קורה לנו תחת הרדמה מלאה

ביניים: חווים אבל לא זוכרים

אבל גם במצבים שאינם נדירים כמו מודעות בזמן הרדמה, מסתבר כי התודעה פעילה באופן חלקי. שני מחקרים שנערכו בפינלנד הוכיח כי מטופלים תחת הרדמה מלאה מצויים במצב של מודעות חלקית. כחלק מהמחקר הראשון, החוקרים השמיעו למטופלים צלילים לא נעימים תחת הרדמה. כאשר החולים התעוררו מההרדמה הם השמיעו להם שוב את אותם הצלילים, וצלילים אחרים. ניטור של הפעילות המוחית שלהם הראה כי החולים הגיבו מהר יותר לצלילים ששמעו תחת ההרדמה. המסקנה של החוקרים בהקשר זה הייתה כי המוח תחת הרדמה עיבד באופן כלשהו את הצלילים שהשמיעו לו.

במחקר השני, החוקרים השמיעו למטופלים בהיותם תחת הרדמה משפטים שונים שבסופם מילים שאינן קשורות למשפט כולו. החוקרים עקבו אחר הפעילות המוחית והראו כי בזמן ההרדמה תחת חומר מסוים, לא נרשמה תגובה למילה הלא קשורה (בעוד שבזמן ערות המוח כן הגיב למילה הלא קשורה). כשהחוקרים השתמשו בהרדמה בחומר מסוג שונה – dexmedetomidine – כן נרשמה תגובה של המוח למילה הלא קשורה. אגב, כשהאנשים התעוררו מהניתוח הם לא זכרו כלום.

החוקרים טוענים כי מחקרים אלו מוכיחים כי המודעות לא נעלמת כליל תחת הרדמה, אלא רק במקרים נדירים. לסיכום, ציינו החוקרים כי מחקרים אלו ונוספים מוכיחים כי המוח כנראה עובד יותר ממה שחשבו בעבר בזמן הרדמה  – וכי למרות שאיננו מאבדים את המודעות לנעשה סביבנו, ברוב המקרים הזיכרון שלנו מהחוויה הזו לא נשאר. וזה, כנראה, המזל שלנו בסופו של דבר – אם מצאנו את עצמנו תחת הרדמה מלאה.



עוד בנושא