אביב בפתח. הימים מלאים שמש ואור, הציפורים מצייצות והפרחים והעצים נמצאים בשיא פריחתם.

עבור רוב הישראלים, זו תקופה שמסמלת התחדשות ופריחה; עבור כמיליון אחרים – זו תקופה שמסמלת התחדשות של האלרגיה ופריחה של התעטשויות.

תסמיני הנזלת האלרגית העונתית, או בשמה הנוסף  – קדחת השחת, מתפרצים כאשר אבקנים מעצים, פרחים ועשבים חודרים אל הגוף מבעד לאף, לעיניים או לגרון.

הגוף, שמזהה את האבקנים כפולשים זרים, תוקף אותם על ידי שחרור היסטמינים, מה שגורם לגירויים ואי נוחות.

התסמינים הנפוצים ביותר כוללים גרד באף, בפה, בעיניים ובגרון, כמו גם אף סתום או מטפטף, התעטשויות מרובות, שיעול טורדני, עיניים דומעות, קשיי נשימה ועוד.

כל אלה אומנם מזכירים תסמינים של מחלות ויראליות שונות כמו שפעת, אבל הסיבה להם היא תגובה אלרגית.

לעתים ההשפעה של התסמינים לא נגמרת באי נוחות, אלא מהווה פגיעה של ממש בבריאות. הנפיחות בדרכי הנשימה מקשה על השינה ומחמירה תופעות כגון דום נשימה בשינה ונחירות.

גם תחושות החספוס בגרון והגירוד בפנים ובעיניים מקשות על ההירדמות, והן גורמות לאי נוחות ולהתעוררות תדירה במהלך הלילה.

התרופות המייבשות יוצרות תחושת יובש וצימאון, ואפילו השתייה, על  מנת להקל על היובש, גורמת להשתנה לילית בתדירות גבוהה, אשר פוגעת אף היא באיכות השינה.

על פי הארגון האמריקני לבריאות, כ-48% מהסובלים מקדחת השחת מדווחים על שינה קטועה ומשובשת בתקופת האביב.

בעיות שינה דומות זוהו גם אצל 88% מהילדים הסובלים מהבעיה – מה שהופך אותה לא פחות לבעיה של הוריהם.


עוד בנושא:

מעבר לשעון קיץ, מה זה עושה לגוף שלנו?

איך תדעו אם גם אתם חורקים שיניים בלילה?

אבל אל ייאוש: ניתן להפחית ולצמצם את תסמיני האלרגיה העונתית בדרכים שונות, שבהחלט יכולות לגרום לעונה הזו להיראות אחרת.

הנה עשר המלצות שיעזרו לכם לדעת איך לבצע טיפול באלרגיה וישפרו משמעותית את המצב:

1. צמצום חשיפה לגורם לאלרגיה

יש להקפיד על כך במיוחד בשעות הבוקר, כשהאוויר רווי במיוחד באבקנים. כמו כן, יש להיזהר כאשר מדווח על זיהום אוויר גבוה, או כשנושבת רוח חזקה.

2. סגירת דלתות וחלונות הבית

במיוחד בזמנים שצוינו למעלה, ובמשך שעות הלילה.

3. הפרדה בין בגדי "חוץ" לבגדי "בית"

יש להחליף בגדים עם ההגעה הביתה. מומלץ לערוך כביסות תכופות של בגדים ומצעים ולייבש את הבדים במייבש, ולא בחוץ.

4. ניקיון תכוף של הבית

שאיבת אבק מהרהיטים והרצפה מומלצת באופן יומיומי.

5. החלפת מצעים תכופה, ואף החלפת יומיומית של ציפיות הכריות

מומלץ להגן על המיטה בשעות היום באמצעות כיסוי מיטה, ולהסירו ולהוציאו מהחדר בשעות הלילה. גם את הכיסוי יש לכבס לעיתים תכופות. בעת השינה, ניתן להגביה את הראש על מנת להקל על התסמינים.

6. טיפול באלרגיה באמצעות שימוש באדים

מקמו מכשיר אדים בחדר שינה, להקלה על הנשימה במקרה הצורך. ערכו מקלחת חמה ומלאת אדים לפני השינה לפתיחת דרכי הנשימה.

7. ניקיון הפילטרים של המזגנים

לצד שימוש במסנני אוויר ביתיים. ניתן גם להשתמש בטיפות עיניים ותרסיסי אף להקלה על התסמינים.

8. רחצה תכופה של בעלי החיים הביתיים

גם הקפדה על קיצור שערותיהם מומלצת, כשבני הבי סובלים מתסמינים אלרגיים.

9. הימנעות מעישון ומחשיפה לעישון

העישון מגרה את דרכי הנשימה ומחמיר את התופעות האלרגיות.

10. טיפול באלרגיה באמצעות תרופות – בהמלצת הרופא

שימו לב! חלק מתופעות הלוואי של תרופות לאלרגיה בא לידי ביטוי בעירנות מוגברת או בפגיעה בשינה. במקרה כזה, מומלץ להיוועץ עם הרופא ולהחליף לתרופה לאלרגיה אחרת.

מנגד, ישנן תרופות לאלרגיה שידועות כמרדימות: מומלץ ליטול אותן לפני השינה על מנת להבטיח לילה טוב וגם שינה טובה ואיכותית.